2013-08-02, 13:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Langsdale skrev

Är en puttningsmatta bra att träna på? Alltså köra övningar och inte bara stå och putta mot hål. Eller blir det inte ens i närheten som att putta på en green? Tänkte att det kunde vara bra att ha i vinter och nöta lite puttning på, men har aldrig testat att putta på en sådan matta så vet inte om det ens är bra. Någon här som har erfarenhet?

Jag vet inte direkt om det behövs någon speciell puttningsmatta, men det kan ju vara bra om man tränar på ett underlag som har en liknande stimp som det underlag som man normalt spelar på.

När man kommit över sådana basic saker som stroke och sikte, så är det "läsa greener" som är det riktigt svåra.

Man kan ju alltid kolla in Geoff Magnum som bl a varit coach åt Stenson, han går in för det vetenskapligt. Han kan ju uppfattas lite som en kuf.
http://www.youtube.com/watch?v=xIceQdq1Yt4
Citera
2013-08-02, 13:59
Medlem
E.Merckxs avatar
Testade tidigare i veckan en Callaway X Utility Prototype forged iron. Den får fem av fem möjliga. Kunde bara testa från matta och peg. Från peg kunde man verkligen mosa bollarna.

En sådan 18 graders från peg och man kan lämna drivern hemma....
Citera
2013-08-02, 14:04
Medlem
Sebbee8s avatar
Tjena!

Sen senaste rundan har jag börjat hooka alla klubbor utom drivern

Jag tror dock att jag kan ha listat ut vad detta beror på. När jag kollar runt lite så ser jag att när jag är i den där klassiska delen i baksvingen (när klubban är paralell med stancen och bladet pekar rakt upp) så pekar inte mitt klubblad upp, det är stängt. Jag testar att greppa klubban så att bladet blir square men det känns konstigt (ingen aning om vad det beror på det känns liksom inte naturligt, som om klubban vill vrida sig tillbaka)...

Det som har funkat hittils har varit att jag vridit händerna så att klubban blir square, men då blir ena slaget spik-rakt och nästa kan gå rätt ut i skogen (ingen konsekvent handled antar jag) vilken nog beror på att jag vred den från början.

Nån som har några tips på hur jag kan fixa detta ? (Det började på senaste rundan, innan dess hookade jag VÄLDIGT sällan) Tack på förhand!
Citera
2013-08-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Tjena!

På senaste tiden har mitt problem blivit att jag hookar nästan alla klubbor utom drivern

Jag tror dock att jag kan ha listat ut vad detta beror på. När jag kollar runt lite så ser jag att när jag är i den där klassiska delen i baksvingen (när klubban är paralell med stancen och bladet pekar rakt upp) så pekar inte mitt klubblad upp, det är stängt. Jag testar att greppa klubban så att bladet blir square men det känns konstigt (ingen aning om vad det beror på det känns liksom inte naturligt, som om klubban vill vrida sig tillbaka)...

Det som har funkat hittils har varit att jag vridit händerna så att klubban blir square, men då blir ena slaget spik-rakt och nästa kan gå rätt ut i skogen (ingen konsekvent handled antar jag) vilken nog beror på att jag vred den från början.

Nån som har några tips på hur jag kan fixa detta ? (Det började på senaste rundan, innan dess hookade jag VÄLDIGT sällan) Tack på förhand!

Det kan vara så enkelt som att du inte rätar upp ryggen tillräckligt så att när du når botten på nersvingen så tar hälen i marken först och stänger bladet en aning. Om du är noga med uppställningen och kontrollerar att sulan ligger an mot underlaget, och inte sjunker ihop/ böjer dig framåt i nersvingen så kanske det ordnar upp sig.

Lycka till
Citera
2013-08-02, 15:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Jag tror att jag vet vad han menar med överskruv, och jag tror dessutom att jag vid ett antal tillfällen har lyckats med samma sak.
Orsaken till mina top spins (top-spin, sigge, med ett p) har varit att jag varit så otrygg i min driversving att jag placerat bollen för långt fram i stancen och sen vevat på med armar istället för kroppen vilket medfört att jag fått en svingrörelse som börjat over-the-top och eftersom bollen varit för långt fram i stancen skapat ett inifrån-och-ut svingspår eftersom jag blivit tvungen att ha en överdriven viktförskjutning för att nå bollen. på det hela taget en galen okontrollerad sving som emellanåt träffar bollen nästan vid "ekvatorn" vilket alltså ger en formidabel överskruv.

En teori i alla fall.

Jag fick bukt med det när jag fick tips om hur man alltid placerar bollen på samma ställe i stancen, numera är det (mer) sällan som jag blir tvungen till akrobatnummer för att nå bollen, och följaktligen en renare träff och bättre bollflykt.

En over the top sving som skapar ett svingspår som går inifrån och ut?
Hur fasen går det till?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Tjena!

Sen senaste rundan har jag börjat hooka alla klubbor utom drivern

Låter som sagt helt klart som uppställning - frågan är om du lyckats att börja spreta mellan över och underkropp och det är därför det trots ett neutralt grepp känns som att klubban vill ta sig tillbaks till stängd. Får tänka lite på den nöten.
Citera
2013-08-02, 15:25
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Det kan vara så enkelt som att du inte rätar upp ryggen tillräckligt så att när du når botten på nersvingen så tar hälen i marken först och stänger bladet en aning. Om du är noga med uppställningen och kontrollerar att sulan ligger an mot underlaget, och inte sjunker ihop/ böjer dig framåt i nersvingen så kanske det ordnar upp sig.

Lycka till

Okej ska testa detta! Tack för hjälpen

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Låter som sagt helt klart som uppställning - frågan är om du lyckats att börja spreta mellan över och underkropp och det är därför det trots ett neutralt grepp känns som att klubban vill ta sig tillbaks till stängd. Får tänka lite på den nöten.

Okej tack så mycket! Hoppas du kan återkomma med något bra tips/lösning
Citera
2013-08-02, 15:33
Medlem
Citat:
En over the top sving som skapar ett svingspår som går inifrån och ut?
Hur fasen går det till?

Är inte helt bevandrad med terminologin kanske. Nånstans har jag hört att om man inte startar svingen med underkroppen utan med armarna så kallas det over-the-top (kan vara fel), och rimligtvis borde ju en over-the-top skapa ett svingspår som går utifrån och in, det förstår jag, men om man -som jag gjorde- placerar bollen både för långt fram och för långt ut så är väl risken överhängande får man väl ett stängt klubbhuvud när man väl når bollen?
Kanske förklarade lite luddigt.
Citera
2013-08-02, 18:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Är inte helt bevandrad med terminologin kanske. Nånstans har jag hört att om man inte startar svingen med underkroppen utan med armarna så kallas det over-the-top (kan vara fel), och rimligtvis borde ju en over-the-top skapa ett svingspår som går utifrån och in, det förstår jag, men om man -som jag gjorde- placerar bollen både för långt fram och för långt ut så är väl risken överhängande får man väl ett stängt klubbhuvud när man väl når bollen?
Kanske förklarade lite luddigt.

Over the top handlar om när händer och armar startar nersvingen ut från kroppen och inte ner efter sidan. Ofta är det hand i hand med att inte svinga kroppen men måste samtidigt inte vara det. Sen har du rätt i att bollplacering långt fram i stansen ofta leder till ett stängt klubblad vid träffen, men sällan går de två ihop.

För en over the top lirare så är det oftast bara en ännu värre block som skapas om bollen är för långt fram i stansen eftersom de måste sträcka sig efter bollen. Har nog aldrig sätt en over the top spelare slå en hook med sitt "normala" slag. Det var bara därför jag vart intresserad, men nu förstår jag helt klart hur du tänkte.
Citera
2013-08-02, 23:56
Medlem
Då har man 2 nya klubbor hemma, ska bli spännande att testa de imorgon
Citera
2013-08-03, 10:49
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Då har man 2 nya klubbor hemma, ska bli spännande att testa de imorgon
Vilka?

Jag väntar otåligt på min nya Vokey sandwedge. Hade hoppats jag skulle fått den igår så jag kunde testa den under helgen. Är nyfiken på hur det kommer gå att slå fulla slag med dess M-grind, kanske att den gräver för mycket.
Citera
2013-08-03, 11:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Vilka?

Jag väntar otåligt på min nya Vokey sandwedge. Hade hoppats jag skulle fått den igår så jag kunde testa den under helgen. Är nyfiken på hur det kommer gå att slå fulla slag med dess M-grind, kanske att den gräver för mycket.

Borde inte uppleva att den gräver särskilt mycket med en M-Grind, det är just vad den ska motverka.
Citera
2013-08-03, 12:42
Medlem
Langsdales avatar
Citat:

För det första har du ingen användning av en wedge på 64 grader, mycket svårare klubba att slå med är näst intill omöjligt att hitta. Har du en 58 du vill ha kvar hade jag tagit reda på vad din nästa wedge är - säg att det är en 45 graders PW då har du utan tvekan plats att införskaffa (och bör även göra) en 54 graders och en 50 graders wedge som komplement till din 58.

Sen tror jag dig inte för fem öre angående dina järnklubbor - skulle du kunna slå en järn sjua 165 meter med carry så bör du kunna slå en järna fyra utan några problem. Spelar du inte 20 år gamla bladklubbor så är skillnaden mellan en J7 och en J6 knappt något. Enda anledningen att många äldre herrar och damer anses inte klara sina j6 och uppåt (dam) eller j5 och uppåt (herr) har att göra med att de inte klarar av hastigheten för att få en bra bollbana med de klubborna.

Men faktum är att du säger att du kan slå en J7 åtminstone 160 meter carry med bra slag (jag bara förutsätter platt underlag, vindstilla och normal svensk fairway). Hade du kommit för en fitting hos mig för järn klubbor hade jag nog till och med provat X-stiff skaft i järnen för att räta upp bollflykten.

Klarar du inte dina järn över nummer sju så köp ingen hybrid - hybrider spelas som längre järn fast lite lättare. Då är det en bättre investering med en träfemma eller en träsjua som bör hjälpa dig betydligt mer.

Timing, uppställning eller svinghastighet troligen.

Puttmattor är enormt bra om du tränar på rätt sätt - men du behöver faktiskt inte en puttmatta för att genomföra den träningen inomhus. Har du bara en platt matta av något slag är det utmärkt. Träna på att starta bollen (med en puttport - hemmagjord eller köpt) på rätt spår eller pendelteknik så har du att göra de närmsta vintrarna. Det behöver inte vara särskilt "green-likt" där hemma, det viktiga är att du får bra feedback på det du tränar.

Finns många bra tips på hur man effektivt tränar hemma på puttning i Dave Pelz's Putting Bible, lycka till!

Tack för bra råd ännu en gång. J7, J8 och J9 funkar alltid bra. J6 funkar nästan alltid men bollen drar mycket mer åt vänster med den. Nere på J5 så skruvar jag mer än vad Roberto Carlos kunde göra under sin fotbollskarriär. Tror mycket sitter i huvudet med, iaf när det gäller J6 för den hade jag inga problem med förra året.
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Såg att King redan svarat på din fråga och jag kan bara instämma i hans svar. För några veckor sedan spelade jag i samma boll som en gammal tant. Hennes puttning var helt överjävligt bra och hon berättade att hon hade fått en sån där matta av sina barn. Hon tränar på vintrarna och använder en port bl.a

Jag ska själv träna puttning på det viset i vinter

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag vet inte direkt om det behövs någon speciell puttningsmatta, men det kan ju vara bra om man tränar på ett underlag som har en liknande stimp som det underlag som man normalt spelar på.

När man kommit över sådana basic saker som stroke och sikte, så är det "läsa greener" som är det riktigt svåra.

Man kan ju alltid kolla in Geoff Magnum som bl a varit coach åt Stenson, han går in för det vetenskapligt. Han kan ju uppfattas lite som en kuf.
http://www.youtube.com/watch?v=xIceQdq1Yt4

Tackar för svar. Får införskaffa en så man kan nöta i vinter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in