2013-05-02, 22:06
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Målsättning för sommaren 2013?

Oj, svår fråga.. Jag vill börja tävla mer, hade 8 tävlingsdagar förra sommaren men de var dock första sommaren jag spelade golf mer seriöst. Något jag vill är att bli bättre att planera mitt spel och mitt fairway spel. Men som sagt svår fråga, har inte riktigt tänkt på någon målsättning inför sommaren.
Citera
2013-05-02, 22:12
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Oj, svår fråga.. Jag vill börja tävla mer, hade 8 tävlingsdagar förra sommaren men de var dock första sommaren jag spelade golf mer seriöst. Något jag vill är att bli bättre att planera mitt spel och mitt fairway spel. Men som sagt svår fråga, har inte riktigt tänkt på någon målsättning inför sommaren.

Några tips är att gå några rundor med "grabbarna i elit-laget" så kommer du garanterat att få en massa tips och trix.
Ta lektioner av din lokala pro och öva, öva och öva

Personligen har jag samma mål som varje sommar:
Skjuta Par på mina två lokala "hemmabanor"
...närmast jag kommit är Par på den ena och +2 på den andra.
Citera
2013-05-02, 22:34
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Några tips är att gå några rundor med "grabbarna i elit-laget" så kommer du garanterat att få en massa tips och trix.
Ta lektioner av din lokala pro och öva, öva och öva

Personligen har jag samma mål som varje sommar:
Skjuta Par på mina två lokala "hemmabanor"
...närmast jag kommit är Par på den ena och +2 på den andra.

Ja, jag ska försöka ta några lektioner i sommar

Härligt!
Citera
2013-05-02, 22:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Kom nyss hem efter en SVINKALL träningspass, (ni som har spelat på Frösön GK ranchen ni vet vad jag pratar om )

Andra för dagen faktiskt, mina bollar går redan längre och rakare tycker jag försöker bara hitta järn 5an som är ett mysterium för mig fortfarande.

Vinden i ansiktet på Frösön och man är inte kaxig!
Citera
2013-05-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Detta var faktiskt något jag inte visste vad gäller Titleist - måste säga att det låter väldigt förvånande med tanke på att de är det främsta wedgemärket i världen idag. Personligen har jag själv aldrig spelat med Callaways wedgar så kan inte ge mitt intryck av dessa.

TaylorMade eller Cobra som jag själv har just nu kan jag däremot inte direkt rekomendera i jämförelse med Titleist och Vokey - det går bara inte.

Fick dock tanken på att du kanske kan skaffa en annan grind på en 56 graders wedge med 11 i bounce och se om du kan leka lite bättre med den runt green. Med rätt grind bör det inte vara några problem att slå ordentliga flopslag både nära och en bit ifrån green.

Jo, det skulle kunna gå. Jag undrar hur det ser ut om man hör av sig till Wedgeworks och beställer en custom wedge. Då borde de ju kunna trolla fram en 60 med 10+ i bounce. Lär ju kosta en del och det är väl inte rätt klubba att lägga ut mycket pengar på då det är den klubba som slits mest...

Som du säger Cobra och Taylormade är inget alternativ. Callaway har ju tappat det också efter att ha slutat med Jaws serien.

Var inne och tittade på Titleist hemsida och ser att de har 58 med 12* bounce för högerspelare men inte för vänster. Då blir man bara less.

Edit: Gick in och tittade på Titleist hemsida igen och ser att de har 60 med 10 bounce för LH. Då är frågan om det blir svårt att komma åt bollen i tuffa lägen med 10 bounce. Alt. beställa en 56 med 6 bounce för att ha för dessa lägen. Är ju inga problem så länge man inte behöver slå ett lobbslag.
Senast redigerad av Treamz 2013-05-02 kl. 23:21.
Citera
2013-05-03, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Glömde helt bort att jag skulle svara, så sorry för sent svar. Men jag var i alla fall ute på Älvkarlebys bana i tisdags. Dock endast första 9 hålen, började regna och klockan tickade iväg så klev av. Ruffen var i alla fall rejält nedklippt, hamnade man där så var det nästan som att slå på en dålig fairway bara Omöjligt att inte hitta bollen, om man inte slår ner den i vattnet då förstås. Greenerna var okej, på de flesta hade delar av gräset inte hunnit växa än så det var sandfläckar. En del var värre än andra. Men det är ju bara som vanligt, så är det varje år. Tror dock jag tyckte de var lite bättre i år än förra året vid samma tid. På ett hål (hål 3) fick man slå ifrån matta istället för tee, och på hål 1 använde de sig utav den nya provisoriska teen. Men overall så tyckte jag banan var i fint skick, är absolut inte missnöjd.

Tack för recensionen! Du har inte spelat Hofors eller hört om någon spelat den? Står i valet och kvalet mellan de 2 inför helgens premiärrunda...
Citera
2013-05-03, 10:53
Medlem
Någon som har Tour-tempo appen? Jag har pratat med många som tränat på att ha samma svingtempo som proffsen som säger att den är riktigt bra.
Citera
2013-05-03, 11:07
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Någon som har Tour-tempo appen? Jag har pratat med många som tränat på att ha samma svingtempo som proffsen som säger att den är riktigt bra.

Den funkar bra. Däremot är den alldeles för dyr.

MetroTimer appen gör samma jobb (åtminstone de viktiga delarna) och är helt gratis. Den använder jag mig av.
Citera
2013-05-03, 11:09
Medlem
Citat:
Den funkar bra. Däremot är den alldeles för dyr.

MetroTimer appen gör samma jobb (åtminstone de viktiga delarna) och är helt gratis. Den använder jag mig av.

Har din sving blivit bättre KinG-Nothing och vad är det som har blivit bättre med den?
Citera
2013-05-03, 11:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Har din sving blivit bättre KinG-Nothing och vad är det som har blivit bättre med den?

Jag använder inte tempoträning i svingen på mig själv då jag anser att jag inte har något större problem med det. Dock har den gett resultat flertalet gånger hos dem som har en tendens att svinga alldeles för fort eller ryckigt när jag använt den i lektionssyfte. Och jag vågar nästan generalisera och säga att 90% av alla medelgolfare skulle behöva träna sina fulla slag med en tempotimer i öronen för att inse att de fan aldrig svingar lika fort.

Jag använder den däremot vid chip/pitch och puttning framförallt. Det sistnämnda har den gjort underverk för min del. Närspelet överlag är lättare att kontrollera när man har sitt tempo satt både vad gäller hur långt man slår samt att hålla nerverna under kontroll under spel.

Dave Pelz har ju skapat ett helt test för att ta reda på sitt naturliga svingtempo vilket jag genomfört - annars så kan du prova dig fram till där du känner dig bekväm.
Citera
2013-05-03, 11:28
Medlem
Citat:
Jag använder inte tempoträning i svingen på mig själv då jag anser att jag inte har något större problem med det. Dock har den gett resultat flertalet gånger hos dem som har en tendens att svinga alldeles för fort eller ryckigt när jag använt den i lektionssyfte. Och jag vågar nästan generalisera och säga att 90% av alla medelgolfare skulle behöva träna sina fulla slag med en tempotimer i öronen för att inse att de fan aldrig svingar lika fort.

Jag använder den däremot vid chip/pitch och puttning framförallt. Det sistnämnda har den gjort underverk för min del. Närspelet överlag är lättare att kontrollera när man har sitt tempo satt både vad gäller hur långt man slår samt att hålla nerverna under kontroll under spel.

Dave Pelz har ju skapat ett helt test för att ta reda på sitt naturliga svingtempo vilket jag genomfört - annars så kan du prova dig fram till där du känner dig bekväm.

Det låter intressant. Det som slår mig när jag tittar på Tourtempo videorna på youtube är att proffsen svingar mycket fortare än medelgolfaren. När baksvingen är färdig går det sjukt snabbt ner till bollen, ser knappt ut att dom hinner avsluta baksvingen. Medelgolfarn svingar alltså oftast för sakta i baksvingen vilket gör att det blir ryckigt i framsvingen, eller är jag ute och cyklar?

Tempot verkar onekligen vara nyckeln i svingen, så många med så olika svingar som presterar så bra.
Citera
2013-05-03, 11:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Det låter intressant. Det som slår mig när jag tittar på Tourtempo videorna på youtube är att proffsen svingar mycket fortare än medelgolfaren. När baksvingen är färdig går det sjukt snabbt ner till bollen, ser knappt ut att dom hinner avsluta baksvingen. Medelgolfarn svingar alltså oftast för sakta i baksvingen vilket gör att det blir ryckigt i framsvingen, eller är jag ute och cyklar?

Tempot verkar onekligen vara nyckeln i svingen, så många med så olika svingar som presterar så bra.

Du har rätt i din observation - tempot är oftast nyckeln och när det inte stämmer eller är ojämnt så hamnar saker och ting på fel plats.

Alla har som du säger ett eget tempo, men det gäller att matcha detta åt båda håll. Vanligt är som sagt att det går långsamt bak och en alldeles för stor tempoökning (i förhållande till sitt eget tempo) i framsvingen. Oftast är det bättre att hålla tempot lågt för att hinna med och på så vis skapa en bättre bollträff och bättre slag som faktisk går längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in