2013-04-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Uppvärde menar jag hur mycket priset gick upp när du bytte skaft

FlightScope och TrackMan är vid detta laget mycket nära varandra vad gäller prestation - tyvärr vågar jag inte säga hur exakt deras uträkningar är i % även om jag vill minnas jag läst det någonstans.

Själv har jag faktiskt köpt in en FlightScope X2 till klubben för sommaren och det ska bli minst sagt väldigt intressant att se hur mycket det gör för de bättres spelarnas (och ens egen) träning.

Beställde via Golfstoreeurope.com så det blev +400kr. Köpte hybrid+driver+titleistväska(500kr) för 5700kr. Detta är ungefär vad man skulle behöva pröjsa för bara drivern med det skaftet hos Dormy.

Kul! Vi har ju också en flightscope på klubben och den är riktigt rolig att stå och experimentera i.
Citera
2013-04-30, 21:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acros
Hej!

För några år sedan vet jag att det var tal om att ta ut extra avgift för gäster som var medlemmar i en brevlådeklubb. Är det fortfarande aktuellt ute i landet idag eller har brevlådeklubbarnas närvaro accepterats?

Jag vet att många klubbar infört greenfeemedlemskap för att tackla problemet, men dessa är för det mesta dyrare än de rena brevlådeklubbarna.

Det finns en viss acceptans för brevlådeklubbar - vad jag vet finns det inga pålagda avgifter på någon klubb just nu. Dock vet jag klubbar i närheten av brevlådeklubbarna som t.ex. inte låter länsgreenfee gälla för dessa gäster.

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Beställde via Golfstoreeurope.com så det blev +400kr. Köpte hybrid+driver+titleistväska(500kr) för 5700kr. Detta är ungefär vad man skulle behöva pröjsa för bara drivern med det skaftet hos Dormy.

Kul! Vi har ju också en flightscope på klubben och den är riktigt rolig att stå och experimentera i.

Det där var ett riktigt bra pris!

Men då har jag lite koll på skaftet med - tror ej jag kommer ha det i custom-bagen från Cobra i år tyvärr annnars hade det varit roligt att prova!
Citera
2013-04-30, 22:41
Medlem
Citat:

Det där var ett riktigt bra pris!

Men då har jag lite koll på skaftet med - tror ej jag kommer ha det i custom-bagen från Cobra i år tyvärr annnars hade det varit roligt att prova!

Det är ett riktigt bra skaft inget snack om saken. Har haft en del "skitskaft" innan som är exclusivly made for titleist. Känns bra att köra med äkta vara. Dock är ju inte efterfrågan på dom här skaften speciellt stor så förståeligt att du inte tar hem dom.
Citera
2013-05-01, 16:50
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Någon som kan förklara för om bouncen på klubborna?

jag har en 56 med lite bounce och en 54 med stor bounce. Som jag har förstått så är de inge smakval hur man ska använda den, alltså när ska jag använda den med liten och när ska jag använda den med en stor?

Var ute och tränade lite idag och då testade jag den med mycket och bollarna lixom "studsade" upp mycket lättare och bollarna kändes att gå längre och rakare.
Citera
2013-05-01, 20:50
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Någon som kan förklara för om bouncen på klubborna?

jag har en 56 med lite bounce och en 54 med stor bounce. Som jag har förstått så är de inge smakval hur man ska använda den, alltså när ska jag använda den med liten och när ska jag använda den med en stor?

Var ute och tränade lite idag och då testade jag den med mycket och bollarna lixom "studsade" upp mycket lättare och bollarna kändes att gå längre och rakare.

Bouncen refererar till gradantalet på lutningen på området som går från leading edge till back edge på dina wedgar. Helt enkelt den platta del du ställer i marken.
Ju mer bounce en klubba har ju högre är back edge i förhållande till leading edge. För att göra en kort version av det hela så säger jag såhär -

Bouncen som det låter ska hjälpa klubban att studsa i marken och inte att gräva ner sig (vilket den gör om leading edge får gå först) och funkar därför som ett hjälpmedel på vissa underlag och som ett stjälpmedel på andra.

Hårt underlag - Behöver du all hjälp du kan få att komma under bollen - därför vill du ha lite bounce, mycket bounce ökar risken att klubban studsar i marken och att du som ett resultat toppar bollen. Exempel är hårda bunkrar, fairways på torrare banor gärna söder över.

Mjukt underlag - Behöver du hjälp att hålla dig ifrån att gräva. Bouncen gör det enklare för dig att hålla leading edge borta från att begrava dig i marken med hela klubban. Tanken är att den liksom ska hjälpa dig att "glida" igenom det mjuka underlaget. Exempelvis regnskadad fairway, mjuka bunkrar och liknanade.

Det går på sätt och vis att manipulera bouncen lite grann beroende på klubbmodell och annat. Det finns även olika sorters klubbor som gör det möjligare (eller omöjligt) att manipulera bouncen - genereallt sätt så behöver klubbans sula vara i det smalare slaget för att det ska kunna gå att leka med dessa på effektivast sätt.

Du kanske har hört att du t.ex. ska öppna klubban när du slår bunkerslag - detta gör man för att skapa mer bounce och att göra det lättare för dig att använda just bouncen. Detta funkar även utanför bunkern om du vill skapa bounce, men väldigt beroende på klubba och underlag som sagt. Att ta bort bounce är ännu mer riskfyllt då du sätter leading edge i spel något enormt och risken att du kan begrava klubban i backen är mycket stor.

Däremot tycker jag själv att det är en bra idé att ha olika mycket bounce på sina wedgar så man har möjligheten att anpassa sig till de flesta banor utan att byta klubbor. Förutsatt en vanlig 52,56 och 60 uppsättning på wedgarna så brukar jag rekomendera 4-6, 6-8 och 10-12 grader i bounce på respektive wedge. Men det är bara jag.

Hoppas du förstår lite bättre!
Citera
2013-05-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodiak
Är det någon som spelat Älvkarleby GK och/eller Hofors GK i helgen som vill uttala sig om skicket på banan?

Glömde helt bort att jag skulle svara, så sorry för sent svar. Men jag var i alla fall ute på Älvkarlebys bana i tisdags. Dock endast första 9 hålen, började regna och klockan tickade iväg så klev av. Ruffen var i alla fall rejält nedklippt, hamnade man där så var det nästan som att slå på en dålig fairway bara Omöjligt att inte hitta bollen, om man inte slår ner den i vattnet då förstås. Greenerna var okej, på de flesta hade delar av gräset inte hunnit växa än så det var sandfläckar. En del var värre än andra. Men det är ju bara som vanligt, så är det varje år. Tror dock jag tyckte de var lite bättre i år än förra året vid samma tid. På ett hål (hål 3) fick man slå ifrån matta istället för tee, och på hål 1 använde de sig utav den nya provisoriska teen. Men overall så tyckte jag banan var i fint skick, är absolut inte missnöjd.
Citera
2013-05-01, 22:47
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Bouncen refererar till gradantalet på lutningen på området som går från leading edge till back edge på dina wedgar. Helt enkelt den platta del du ställer i marken.
Ju mer bounce en klubba har ju högre är back edge i förhållande till leading edge. För att göra en kort version av det hela så säger jag såhär -

Bouncen som det låter ska hjälpa klubban att studsa i marken och inte att gräva ner sig (vilket den gör om leading edge får gå först) och funkar därför som ett hjälpmedel på vissa underlag och som ett stjälpmedel på andra.

Hårt underlag - Behöver du all hjälp du kan få att komma under bollen - därför vill du ha lite bounce, mycket bounce ökar risken att klubban studsar i marken och att du som ett resultat toppar bollen. Exempel är hårda bunkrar, fairways på torrare banor gärna söder över.

Mjukt underlag - Behöver du hjälp att hålla dig ifrån att gräva. Bouncen gör det enklare för dig att hålla leading edge borta från att begrava dig i marken med hela klubban. Tanken är att den liksom ska hjälpa dig att "glida" igenom det mjuka underlaget. Exempelvis regnskadad fairway, mjuka bunkrar och liknanade.

Det går på sätt och vis att manipulera bouncen lite grann beroende på klubbmodell och annat. Det finns även olika sorters klubbor som gör det möjligare (eller omöjligt) att manipulera bouncen - genereallt sätt så behöver klubbans sula vara i det smalare slaget för att det ska kunna gå att leka med dessa på effektivast sätt.

Du kanske har hört att du t.ex. ska öppna klubban när du slår bunkerslag - detta gör man för att skapa mer bounce och att göra det lättare för dig att använda just bouncen. Detta funkar även utanför bunkern om du vill skapa bounce, men väldigt beroende på klubba och underlag som sagt. Att ta bort bounce är ännu mer riskfyllt då du sätter leading edge i spel något enormt och risken att du kan begrava klubban i backen är mycket stor.

Däremot tycker jag själv att det är en bra idé att ha olika mycket bounce på sina wedgar så man har möjligheten att anpassa sig till de flesta banor utan att byta klubbor. Förutsatt en vanlig 52,56 och 60 uppsättning på wedgarna så brukar jag rekomendera 4-6, 6-8 och 10-12 grader i bounce på respektive wedge. Men det är bara jag.

Hoppas du förstår lite bättre!

Ja men tack så mycket, det har jag! Eftersom jag ska börja spela mer seriöst i sommar så är väl detta något att räkna med i spelet Tack igen.
Citera
2013-05-02, 21:32
Medlem
Håller på kika på lite wedgar och det svider lite i hjärtat att säga men jag blir sjukt less på Titleist. Varför hatar dom vänsterspelare? Jag har tidigare haft en 60* med 14 i bounce. Den var sjukt skön i bunkern och gick och slå riktigt låga fina spinnare med. Nu har en Vokey med 6 i bounce och tänkte beställa en med 10 eller 12. Men inte finns det för vänsterspelare... Verkar bara vara Callaway som gör vettiga wedgar till lefties. Min 56:a däremot som är Vokey har 11 i bounce. Det är dock lite för låg loft för att ha runt green om man ska slå lite lobbslag.

Tips? Vad ska man köpa?
Citera
2013-05-02, 21:33
Medlem
mustams avatar
Tips på bra drivers detta år?
Citera
2013-05-02, 21:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Håller på kika på lite wedgar och det svider lite i hjärtat att säga men jag blir sjukt less på Titleist. Varför hatar dom vänsterspelare? Jag har tidigare haft en 60* med 14 i bounce. Den var sjukt skön i bunkern och gick och slå riktigt låga fina spinnare med. Nu har en Vokey med 6 i bounce och tänkte beställa en med 10 eller 12. Men inte finns det för vänsterspelare... Verkar bara vara Callaway som gör vettiga wedgar till lefties. Min 56:a däremot som är Vokey har 11 i bounce. Det är dock lite för låg loft för att ha runt green om man ska slå lite lobbslag.

Tips? Vad ska man köpa?

Detta var faktiskt något jag inte visste vad gäller Titleist - måste säga att det låter väldigt förvånande med tanke på att de är det främsta wedgemärket i världen idag. Personligen har jag själv aldrig spelat med Callaways wedgar så kan inte ge mitt intryck av dessa.

TaylorMade eller Cobra som jag själv har just nu kan jag däremot inte direkt rekomendera i jämförelse med Titleist och Vokey - det går bara inte.

Fick dock tanken på att du kanske kan skaffa en annan grind på en 56 graders wedge med 11 i bounce och se om du kan leka lite bättre med den runt green. Med rätt grind bör det inte vara några problem att slå ordentliga flopslag både nära och en bit ifrån green.

Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Tips på bra drivers detta år?

Cobras AMP Cell/AMP Cell Pro och Titleist 913D är mina favoriter i två olika prisklasser - men innan jag ska erbjuda för mycket tips måste jag veta vad du är för spelare
Citera
2013-05-02, 21:52
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Kom nyss hem efter en SVINKALL träningspass, (ni som har spelat på Frösön GK ranchen ni vet vad jag pratar om )

Andra för dagen faktiskt, mina bollar går redan längre och rakare tycker jag försöker bara hitta järn 5an som är ett mysterium för mig fortfarande.
Citera
2013-05-02, 22:00
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Kom nyss hem efter en SVINKALL träningspass, (ni som har spelat på Frösön GK ranchen ni vet vad jag pratar om )

Andra för dagen faktiskt, mina bollar går redan längre och rakare tycker jag försöker bara hitta järn 5an som är ett mysterium för mig fortfarande.

Målsättning för sommaren 2013?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in