Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Någon som kan förklara för om bouncen på klubborna?
jag har en 56 med lite bounce och en 54 med stor bounce. Som jag har förstått så är de inge smakval hur man ska använda den, alltså när ska jag använda den med liten och när ska jag använda den med en stor?
Var ute och tränade lite idag och då testade jag den med mycket och bollarna lixom "studsade" upp mycket lättare och bollarna kändes att gå längre och rakare.
Bouncen refererar till gradantalet på lutningen på området som går från leading edge till back edge på dina wedgar. Helt enkelt den platta del du ställer i marken.
Ju mer bounce en klubba har ju högre är back edge i förhållande till leading edge. För att göra en kort version av det hela så säger jag såhär -
Bouncen som det låter ska hjälpa klubban att studsa i marken och inte att gräva ner sig (vilket den gör om leading edge får gå först) och funkar därför som ett hjälpmedel på vissa underlag och som ett stjälpmedel på andra.
Hårt underlag - Behöver du all hjälp du kan få att komma under bollen - därför vill du ha lite bounce, mycket bounce ökar risken att klubban studsar i marken och att du som ett resultat toppar bollen. Exempel är hårda bunkrar, fairways på torrare banor gärna söder över.
Mjukt underlag - Behöver du hjälp att hålla dig ifrån att gräva. Bouncen gör det enklare för dig att hålla leading edge borta från att begrava dig i marken med hela klubban. Tanken är att den liksom ska hjälpa dig att "glida" igenom det mjuka underlaget. Exempelvis regnskadad fairway, mjuka bunkrar och liknanade.
Det går på sätt och vis att manipulera bouncen lite grann beroende på klubbmodell och annat. Det finns även olika sorters klubbor som gör det möjligare (eller omöjligt) att manipulera bouncen - genereallt sätt så behöver klubbans sula vara i det smalare slaget för att det ska kunna gå att leka med dessa på effektivast sätt.
Du kanske har hört att du t.ex. ska öppna klubban när du slår bunkerslag - detta gör man för att skapa mer bounce och att göra det lättare för dig att använda just bouncen. Detta funkar även utanför bunkern om du vill skapa bounce, men väldigt beroende på klubba och underlag som sagt. Att ta bort bounce är ännu mer riskfyllt då du sätter leading edge i spel något enormt och risken att du kan begrava klubban i backen är mycket stor.
Däremot tycker jag själv att det är en bra idé att ha olika mycket bounce på sina wedgar så man har möjligheten att anpassa sig till de flesta banor utan att byta klubbor. Förutsatt en vanlig 52,56 och 60 uppsättning på wedgarna så brukar jag rekomendera 4-6, 6-8 och 10-12 grader i bounce på respektive wedge. Men det är bara jag.
Hoppas du förstår lite bättre!