2013-04-28, 17:38
Medlem
Är det någon som spelat Älvkarleby GK och/eller Hofors GK i helgen som vill uttala sig om skicket på banan?
Citera
2013-04-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodiak
Är det någon som spelat Älvkarleby GK och/eller Hofors GK i helgen som vill uttala sig om skicket på banan?

Jag spelar Älvkarleby imorgon och kan berätta efter det om det inte är så att du också tänkt spela imorgon!
Citera
2013-04-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Köpte mig en driver idag, Cobra AMP Cell med det blåa huvudet!

Har en Ping G25 Driver påväg hem! Inte alls sugen haha
Citera
2013-04-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Jag spelar Älvkarleby imorgon och kan berätta efter det om det inte är så att du också tänkt spela imorgon!

Tack, ska åka dit på lördag så det skulle vara kul att få lite recensioner från banorna...
Citera
2013-04-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexele
HejHej,

Jag använde för ett antal års sidan en hemsida för att mata in diverse information, såsom greenträffar, fairwayträffar, puttar mm. Ni har ingen tips på någon sådan hemsida, alternativt app?
en app som är skit bra är golfshot gps kostar ca 225 kr och där får du mått till hinder green mm och skriva din puttar mm
Citera
2013-04-30, 09:38
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Jag håller just nu tillsammans med lite kollegor på att göra ett arbete och lite efterforskningar i grepptrycket och dess påverkan på bollflyktslagarna. Även om vi just nu bara är i startgroparna så är vårt första steg att försöka ta reda på lite tidigare "forskning" som gjorts i ämnet.

Än så länge har vi varit igenom mängder av böcker, instruktionsvideos och annat. Men allt är ganska lika - det sägs att att grepptrycket är viktigt men det sägs inte varför eller hur man kommit till denna slutsats. Det redovisas ingen riktig fakta utan allt är bara uppskattningar.

Om någon av er läst något där grepptrycket diskuteras mer ingående eller sett någon video eller annat i ämnet så är ni mer än välkomna att skriva ner det här så jag kan försöka kika igenom det. Just nu är det fascinerande hur lite "fakta" det faktiskt finns just i detta ämne.
Citera
2013-04-30, 18:57
Medlem
Klickade just hem en 913 D3 med Proforce v2 76g x-stiff och en 913 H-D med samma skaft fast 106g. Provslog skaftet på Dormy och blev helt fast. Flykten är sjukt sexig. Får se hur det uppför sig utomhus då jag inte litar fullt ut på trackman som är riggad i ett varuhus... Får alltid känslan av att de ställt in den för att visa lite bättre resultat.

Någon som märkt något liknande? Jag menar, klart man blir köpsugen när man står och slår J7 185. Sen kommer man ut och skickar dom 160 som vanligt.
Citera
2013-04-30, 19:50
Medlem
Iam-Varfors avatar
Känslan när man slår en perfekt drive med lite lite draw är nog fan bland det skönaste som finns Eller iallafall för mig som har pushsliceat och sliceat som fan förut
Citera
2013-04-30, 19:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Klickade just hem en 913 D3 med Proforce v2 76g x-stiff och en 913 H-D med samma skaft fast 106g. Provslog skaftet på Dormy och blev helt fast. Flykten är sjukt sexig. Får se hur det uppför sig utomhus då jag inte litar fullt ut på trackman som är riggad i ett varuhus... Får alltid känslan av att de ställt in den för att visa lite bättre resultat.

Någon som märkt något liknande? Jag menar, klart man blir köpsugen när man står och slår J7 185. Sen kommer man ut och skickar dom 160 som vanligt.

Får man fråga hur mycket uppvärdet blir med de skaften?

Problemet med användning av Launch Monitorer typ TrackMan och FlightScope är att de räknar mycket mer än vad som gärnas berättas. Det används radar för att mäta ut klubba - svingspår, infallsvinkel, bladvinkel och allt annat. Men sen används algoritmer för att beräkna vad bollen faktiskt gör. Det är alltså inte fakta du får utan uppskattade resultat.

Men när dessa maskiner används inomhus så kommer ju problemet med att bollen går inte att följa särskilt långt innan den slår i väggen. Alltså kommer mer info tas ifrån t.ex. klubba och en sån sak som bollhastighet blir oftast lite svårt att uppmäta (den är ju på sin höjd just de första metererna men avtar ju sen ganska fort - men det går ju ej och mäta inomhus) och blir gärna lite överdrivet.

Det finns dock inga inställningar att göra i dessa maskiner som får resultaten att se bra ut - det kan jag lova. Men felberäkningar görs eller beräkningar som blir lite längre ifrån sanningen kanske vi ska säga. Och på grund av att klubbladets riktning i träffen och bollens träffpunkt uppskattas så luras också maskinen gärna av t.ex en tåträff som kan ge bollen enormt grymma värden men bollen på riktigt går inge bra.

En ganska kul fråga då blir vad du hade i Smash Factor under testet?

//Någon som jobbat med både TrackMan och FlightScope (den sistnämnda mer än den förstnämnda och aldrig inomhus).
Citera
2013-04-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Får man fråga hur mycket uppvärdet blir med de skaften?

Problemet med användning av Launch Monitorer typ TrackMan och FlightScope är att de räknar mycket mer än vad som gärnas berättas. Det används radar för att mäta ut klubba - svingspår, infallsvinkel, bladvinkel och allt annat. Men sen används algoritmer för att beräkna vad bollen faktiskt gör. Det är alltså inte fakta du får utan uppskattade resultat.

Men när dessa maskiner används inomhus så kommer ju problemet med att bollen går inte att följa särskilt långt innan den slår i väggen. Alltså kommer mer info tas ifrån t.ex. klubba och en sån sak som bollhastighet blir oftast lite svårt att uppmäta (den är ju på sin höjd just de första metererna men avtar ju sen ganska fort - men det går ju ej och mäta inomhus) och blir gärna lite överdrivet.

Det finns dock inga inställningar att göra i dessa maskiner som får resultaten att se bra ut - det kan jag lova. Men felberäkningar görs eller beräkningar som blir lite längre ifrån sanningen kanske vi ska säga. Och på grund av att klubbladets riktning i träffen och bollens träffpunkt uppskattas så luras också maskinen gärna av t.ex en tåträff som kan ge bollen enormt grymma värden men bollen på riktigt går inge bra.

En ganska kul fråga då blir vad du hade i Smash Factor under testet?

//Någon som jobbat med både TrackMan och FlightScope (den sistnämnda mer än den förstnämnda och aldrig inomhus).

Även efter lite lättare utbildning så är jag inte helt inne i alla mätvärden som Trackman ger. Med uppvärde, syftar du då på antalet gradar jag slår upp på bollen eller förstår jag dig fel? Pendlade mellan 3-6 grader upp där enligt killen/killarna som kikade medan jag slog. Hann inte titta på smash men brukar ligga runt 1.4-1.5 i våra simulatorer. Swingspeed mellan 108-112 med en "normal" sving och 118-119 när jag rippade den.

Känns bra att den inte går att ställa in till en "glädjemätare" men som du säger, det är omöjligt, speciellt för flightscope att få en 100% tillförlitlig statistik på slaget. Dock är ju Trackman grymt och man skulle gärna ha en hemma haha.
Citera
2013-04-30, 20:31
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Även efter lite lättare utbildning så är jag inte helt inne i alla mätvärden som Trackman ger. Med uppvärde, syftar du då på antalet gradar jag slår upp på bollen eller förstår jag dig fel? Pendlade mellan 3-6 grader upp där enligt killen/killarna som kikade medan jag slog. Hann inte titta på smash men brukar ligga runt 1.4-1.5 i våra simulatorer. Swingspeed mellan 108-112 med en "normal" sving och 118-119 när jag rippade den.

Känns bra att den inte går att ställa in till en "glädjemätare" men som du säger, det är omöjligt, speciellt för flightscope att få en 100% tillförlitlig statistik på slaget. Dock är ju Trackman grymt och man skulle gärna ha en hemma haha.

Uppvärde menar jag hur mycket priset gick upp när du bytte skaft

FlightScope och TrackMan är vid detta laget mycket nära varandra vad gäller prestation - tyvärr vågar jag inte säga hur exakt deras uträkningar är i % även om jag vill minnas jag läst det någonstans.

Själv har jag faktiskt köpt in en FlightScope X2 till klubben för sommaren och det ska bli minst sagt väldigt intressant att se hur mycket det gör för de bättres spelarnas (och ens egen) träning.
Citera
2013-04-30, 20:42
Medlem
across avatar
Hej!

För några år sedan vet jag att det var tal om att ta ut extra avgift för gäster som var medlemmar i en brevlådeklubb. Är det fortfarande aktuellt ute i landet idag eller har brevlådeklubbarnas närvaro accepterats?

Jag vet att många klubbar infört greenfeemedlemskap för att tackla problemet, men dessa är för det mesta dyrare än de rena brevlådeklubbarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in