Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Klickade just hem en 913 D3 med Proforce v2 76g x-stiff och en 913 H-D med samma skaft fast 106g. Provslog skaftet på Dormy och blev helt fast. Flykten är sjukt sexig. Får se hur det uppför sig utomhus då jag inte litar fullt ut på trackman som är riggad i ett varuhus... Får alltid känslan av att de ställt in den för att visa lite bättre resultat.
Någon som märkt något liknande? Jag menar, klart man blir köpsugen när man står och slår J7 185. Sen kommer man ut och skickar dom 160 som vanligt.
Får man fråga hur mycket uppvärdet blir med de skaften?
Problemet med användning av Launch Monitorer typ TrackMan och FlightScope är att de räknar mycket mer än vad som gärnas berättas. Det används radar för att mäta ut klubba - svingspår, infallsvinkel, bladvinkel och allt annat. Men sen används algoritmer för att beräkna vad bollen faktiskt gör. Det är alltså inte fakta du får utan uppskattade resultat.
Men när dessa maskiner används inomhus så kommer ju problemet med att bollen går inte att följa särskilt långt innan den slår i väggen. Alltså kommer mer info tas ifrån t.ex. klubba och en sån sak som bollhastighet blir oftast lite svårt att uppmäta (den är ju på sin höjd just de första metererna men avtar ju sen ganska fort - men det går ju ej och mäta inomhus) och blir gärna lite överdrivet.
Det finns dock inga inställningar att göra i dessa maskiner som får resultaten att se bra ut - det kan jag lova. Men felberäkningar görs eller beräkningar som blir lite längre ifrån sanningen kanske vi ska säga. Och på grund av att klubbladets riktning i träffen och bollens träffpunkt uppskattas så luras också maskinen gärna av t.ex en tåträff som kan ge bollen enormt grymma värden men bollen på riktigt går inge bra.
En ganska kul fråga då blir vad du hade i Smash Factor under testet?
//Någon som jobbat med både TrackMan och FlightScope (den sistnämnda mer än den förstnämnda och aldrig inomhus).