2012-09-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huliganen1976
Vad menar du med detta? Jag har spelat golf i snart 30 år och av denna mening förstår jag ingenting.

Om du spelar med 36 i hcp i detta fall, d v s 2 slag extra per hål, 9 hål, och får 27 poäng motsvarar det vad en 18-handicappare "ska" ha.

Iom att du de facto spelade 18 hål enligt utsago borde du lägga ihop första rundan och andra rundans scorer.

Om du nu ändå vill sänka dig på den andra nio-hålaren borde du väl utgå från 54 slag, och därmed lägga 27+9+18=54 p, d v s en sänkning på 18 slag till 36 i hcp. Men det bygger ju på hur slagen har fördelats på hålen också, streckade du något hål?

Dock ställer ju slopen till det. Du säger att en 36-handicappare skulle få 15 slag på dessa 9 hål, då är ju frågan vad en 54-handicappare skulle fått.

Tipset är väl att strunta i en sänkning öht och ta det i samband med spel där du har bättre koll på slope och dylikt.

Läs mitt pm och svara där så förstår du precis vad jag menar. Lägg även till det jag redan skrivit "Tidigare har man vid registrering av en 9-hålsrunda lagt till 18 poäng till det uppnådda resultatet.Nu finns en markering för 9-hålsrunda i golf.se som du ska bocka i och därför EJ addera 18 poäng"

Finns ingen slope för 54-hcp utan 36 är det lägsta på den banan.

Jag har ju koll på slope då det finns på hemsidan. Vill bara inte lägga ut det här. Kan ta det via pm om du vill bemöda dig att svara på det jag redan skrivit
Citera
2012-09-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YO-M8
Du kan inte registrera din runda på "min golf"? Då skriver du ju bara in dina 27P och att det var på en 9 håls runda, då räknar dom till dom 18P som du får för dom andra 9 hålen. Systemet räknar ut ditt nya hcp.
Så en sänkning till 9 för du inte, för varje poäng över 36 du spelar sänker du dig med 0,5. Så du borde ju bara sänka med mig 4.0. Alltså är ditt nya hcp 50.

När man har handikapp 37-54 så sänks man med 1 i handikapp för varje poäng över 36
Citera
2012-09-16, 09:50
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palla66
Läs mitt pm och svara där så förstår du precis vad jag menar. Lägg även till det jag redan skrivit "Tidigare har man vid registrering av en 9-hålsrunda lagt till 18 poäng till det uppnådda resultatet.Nu finns en markering för 9-hålsrunda i golf.se som du ska bocka i och därför EJ addera 18 poäng"

Jag har ju koll på slope då det finns på hemsidan. Vill bara inte lägga ut det här. Kan ta det via pm om du vill bemöda dig att svara på det jag redan skrivit

Det borde finnas slope för 54-hcp på golf.se. Gå in på http://www.golf.se/Spela/Golfguiden/ och välj din bana. Klicka sen på "Banor" så kommer du kunna skriva in ditt hcp och vilken utslagsplats du slår från.
Citera
2012-09-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palla66

Dom du diskuterar detta med verkar ha full koll. Kan du säga vilken bana och möjligtvis slinga du spelat?

När du på golf.se ska skriva in en handikappsgrundad 9-hålsrunda så klickar du i det. Då lägger datorn automatiskt till 18 poäng utöver poängen du fick på dom 9 hålen du spelat.

Inte för att vara oförskämd men jag tror du har mindre koll än du önskar att du hade

Skicka ett pm till mig kan jag hjälpa dig.

Golf idag! Riktigt taggad! Wheey!
Citera
2012-09-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marqs83
Dom du diskuterar detta med verkar ha full koll. Kan du säga vilken bana och möjligtvis slinga du spelat?

När du på golf.se ska skriva in en handikappsgrundad 9-hålsrunda så klickar du i det. Då lägger datorn automatiskt till 18 poäng utöver poängen du fick på dom 9 hålen du spelat.

Inte för att vara oförskämd men jag tror du har mindre koll än du önskar att du hade

Skicka ett pm till mig kan jag hjälpa dig.

Golf idag! Riktigt taggad! Wheey!

Har fått rätsida på det hela redan och allt är redan fixat med klubben Så nu har man officielt och kan börja spela ordentligt. Det jag gjorde fel var att jag räknade mig som att jag hade hcp 36 när jag skulle räknat på 54 som jag hade. (dem hade ju bara från 36 och neråt på slope så jag utgick från detta).
Citera
2012-09-16, 15:27
Medlem
Kan någon upplysa mig om det finns några golfskor med ordentlig dämpning? Har en liten åverkan på knät vilket gör att jag får väldigt ont av att gå för längre sträckor.

Mvh
Citera
2012-09-17, 07:34
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Law.and.order
Kan någon upplysa mig om det finns några golfskor med ordentlig dämpning? Har en liten åverkan på knät vilket gör att jag får väldigt ont av att gå för längre sträckor.

Mvh

Jag kan inte peka på en specifik sko, men de större sportutrustnings företagen (Nike och Puma t. ex) brukar vara ganska bra på dämpning. De mer golfinriktade företagen brukar vara sämre (FootJoy t. ex).
Citera
2012-09-17, 09:33
Medlem
Citat:

Mvh

Nike Lunar control, FJ XPS. Kolla även med någon om du kan få specialbeställda sulor som hjälper dig med dämpningen= Ta med sulorna när du provar skorna.
Citera
2012-09-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ok
Nike Lunar control, FJ XPS. Kolla även med någon om du kan få specialbeställda sulor som hjälper dig med dämpningen= Ta med sulorna när du provar skorna.

Ok, i vilken butik hittar jag dem? Finns ju ett par Nike Lunar Control på dormy men antar att det inte är dem?! Finns inte heller i min stl där.
Citera
2012-09-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ok, i vilken butik hittar jag dem? Finns ju ett par Nike Lunar Control på dormy men antar att det inte är dem?! Finns inte heller i min stl där.

Båda dessa finns på Dormy vet jag och det är de jag menar. XPS är lite extremare sko och ska ge extra mycket stabilitet medan "lunar" står för deras dämpningssystem och ska vara väldigt skönt

Det går alltid att beställa i butiker (dormy) om det inte finns inne! Sedan finns även ECO Biom-skon som förmodligen många tycker är väldigt skön. Den är skön men förmodligen ingenting för dig då den är väldigt mjuk - som en toffla. Du får dock inte samma stabilitet i den som jämförelsevis XPS
Citera
2012-09-17, 14:35
Medlem
Jag själv har ett par (2:a paret) Lunar Control. Jag är rätt känslig i mina fötter men kan lätt gå 36 hål med dom på en runda. Jag provade runt mycket innan jag hittade en bekväm sko. Men det är framför allt en komfortabel sko, inte exeptionellt mycket dämpad. Jag har även kompletterat med en guten sula från intersport som passar kanon.

Jag har en liten böjelse för skor över lag och har testat runt det mesta i skoväg och min rekomendatoin till dig skulle vara ett par Ecco Biom golf. Inte hybrid/street-varianten utan den riktiga golfskon. Utan tvekan den bäst dämpade skon jag har provat. Kostar ca 2 lax men en billig investering för välmående fötter imo.
Citera
2012-09-17, 14:48
Medlem
Tack för tipsen, ska åka och testa och se vilken som känns bäst. Men det lutar väl mot FJ XPS-1 eller Ecco Biom GTX.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in