2022-07-30, 12:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du ser det bara från svenskt perspektiv, mycket större i andra länder och mycket reklam och tv-pengar
Varför skulle svenskt perspektiv skilja sig från andra länder? Sporten i sig är väl likadan överallt.
Citera
2022-07-30, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Varför skulle svenskt perspektiv skilja sig från andra länder? Sporten i sig är väl likadan överallt.

Mer publik/intresse och pengar/sponsorer, men det är större i Sverige än vad många tror som inte är insatt
Citera
2022-07-30, 17:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nja. Sporten i sig ja, men inte utövarna. Det klassiska skämtet om moderatbandy slutade funka i Sverige i början på 90-talet typ då varenda kotte här skulle börja spela golf och det dök upp golfbanor precis överallt. Tittar man på en normal golfbana idag så är det fabriksarbetare, rörmokare och elektriker som spelar golf. Utomlands så har den ändringen inte kommit, där är golf fortfarande en snobbsport. Klädkod på banorna och allting.
Så sponsringen och därmed pengarna blir därmed väldigt annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Mer publik/intresse och pengar/sponsorer, men det är större i Sverige än vad många tror som inte är insatt
Mer publik/intresse tvivlar jag på, där ligger nog Sverige väl med i racet, men som sagt, skillnaden ligger i vilka pengar som utövarna (och därmed publiken) har att röra sig med. En svensk elektriker har visserligen rätt bra med pengar, men inte jämfört med överklassen i dom andra golfländerna.
Citera
2022-07-30, 18:52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nja. Sporten i sig ja, men inte utövarna. Det klassiska skämtet om moderatbandy slutade funka i Sverige i början på 90-talet typ då varenda kotte här skulle börja spela golf och det dök upp golfbanor precis överallt. Tittar man på en normal golfbana idag så är det fabriksarbetare, rörmokare och elektriker som spelar golf. Utomlands så har den ändringen inte kommit, där är golf fortfarande en snobbsport. Klädkod på banorna och allting.
Så sponsringen och därmed pengarna blir därmed väldigt annorlunda.

Mer publik/intresse tvivlar jag på, där ligger nog Sverige väl med i racet, men som sagt, skillnaden ligger i vilka pengar som utövarna (och därmed publiken) har att röra sig med. En svensk elektriker har visserligen rätt bra med pengar, men inte jämfört med överklassen i dom andra golfländerna.

Okej, för jag känner en del vanliga människor som spelar i Storbritannien Spanien och dom är inte mer märkvärdiga än en Elektriker men du tänker nog på andra länder och där är det säkert som du säger.
Citera
2022-07-30, 19:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Okej, för jag känner en del vanliga människor som spelar i Storbritannien Spanien och dom är inte mer märkvärdiga än en Elektriker men du tänker nog på andra länder och där är det säkert som du säger.
Ja, det är klart det finns "vanliga människor" som spelar där också, men inte alls i samma utsträckning som här. Precis som det fanns "vanliga människor" som spelade golf i Sverige på 70-talet också, på den tiden som golf var moderatbandy. Och som du säger så är det säkert gradskillnad också, vissa länder är värre än andra.
Citera
2022-08-01, 04:00
Medlem
Mclarengbgs avatar
Jag vill påminna om att det finns en tråd där allt som rör LIV-Golf diskuteras. (t.ex. resultat, bakgrund, pengar, politik som rör LIV Golf etc). Denna tråd finns för att det inte ska bli för rörigt i befintliga trådar.
(FB) LIV Golf - Här diskuteras allt som rör LIV Golf
/Mod
Citera
2022-08-01, 11:26
Medlem
snivlems avatar
Känner för att testa på golf lite mer seriöst.

har varit på driving range ett par gånger och känslan när man får en klockren träff är mäktig.

Har också gått en pytteliten utbildning på nån timme, där ett proffs gick igenom teknink vid en driving range och lite teknik på Greenen.

Vad rekommenderas? köpa begagnat set med klubbor? åka till lokala golfbanan och snacka med folket där, finns antagligen mängder med klubbor som folk vill sälja av?!?
Citera
2022-08-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem

Vad rekommenderas? köpa begagnat set med klubbor? åka till lokala golfbanan och snacka med folket där, finns antagligen mängder med klubbor som folk vill sälja av?!?

Aldrig hört om nån som säljer golfklubbor spontant på rangen, men tja det är väl inte omöjligt.
Jag skulle köpa begagnat online. Golfbidder är en bra hemsida för det du söker.
Kika efter egenskaper som "förlåtande" och liknande termer. Mer utmanande klubbor kan du köpa om 2 säsonger om du ligger i och spelar mycket.

TaylorMade, Titleist, Callaway, Mizuno och Ping hör väl till premium-märkena, men även dom har bra klubbor för nybörjare. Srixon, Cobra och Wilson är väl snäppet under men också riktigt bra.
Själv lärde jag mig spela med Taylormade Burners från 2009 (då var dom 9 år gamla). Var lite att ta i kanske, skulle gå på runt 4-5 år begagnat om jag vore du - men så länge klubborna är i bra skick iofs kan man ju ta ännu äldre.
Citera
2022-08-01, 22:25
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Aldrig hört om nån som säljer golfklubbor spontant på rangen, men tja det är väl inte omöjligt.
Jag skulle köpa begagnat online. Golfbidder är en bra hemsida för det du söker.
Kika efter egenskaper som "förlåtande" och liknande termer. Mer utmanande klubbor kan du köpa om 2 säsonger om du ligger i och spelar mycket.

TaylorMade, Titleist, Callaway, Mizuno och Ping hör väl till premium-märkena, men även dom har bra klubbor för nybörjare. Srixon, Cobra och Wilson är väl snäppet under men också riktigt bra.
Själv lärde jag mig spela med Taylormade Burners från 2009 (då var dom 9 år gamla). Var lite att ta i kanske, skulle gå på runt 4-5 år begagnat om jag vore du - men så länge klubborna är i bra skick iofs kan man ju ta ännu äldre.

Ja ok då vet jag lite vad kan kika efter för märken.

jag vet hur folk är, de älskar att köpa prylar och plötsligt har de köpt för mycket och frugan jagar ut dem på blocket...så jag får kika där och på golfbidder, tack för svar
Citera
2022-08-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ja ok då vet jag lite vad kan kika efter för märken.

jag vet hur folk är, de älskar att köpa prylar och plötsligt har de köpt för mycket och frugan jagar ut dem på blocket...så jag får kika där och på golfbidder, tack för svar

Yes, Blocket lär ju ha massor. Du kommer säkert uppleva en uppsjö av olika åsikter som människor har om du frågar runt. "Du borde inte köpa begagnat!" eller "precis det här märket ska du ha".

Min åsikt är att det *känns* ganska ovärd investering att köpa ett dåligt märke (Spalding, exempelvis?) som bara marknadsför sig mot nybörjare, speciellt helt nya klubbor. Dom klubborna kommer du troligen vilja byta rätt snabbt.
Bättre då att ta ett väletablerat märke, begagnat set, men givetvis inte deras svåraste klubbor. Man tröttnar nog rätt snabbt på golf om man ger sig ut på första rundan med bladklubbor

Kika också på högre loftade wedgar att addera till setet. Många nybörjare man ser som hackar sig fram kring green med hjälp av deras enda alternativ - pitching wedgen. Det är rätt svårt att scorea bra då.
Citera
2022-08-01, 22:34
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond
Yes, Blocket lär ju ha massor. Du kommer säkert uppleva en uppsjö av olika åsikter som människor har om du frågar runt. "Du borde inte köpa begagnat!" eller "precis det här märket ska du ha".

Min åsikt är att det *känns* ganska ovärd investering att köpa ett dåligt märke (Spalding, exempelvis?) som bara marknadsför sig mot nybörjare, speciellt helt nya klubbor. Dom klubborna kommer du troligen vilja byta rätt snabbt.
Bättre då att ta ett väletablerat märke, begagnat set, men givetvis inte deras svåraste klubbor. Man tröttnar nog rätt snabbt på golf om man ger sig ut på första rundan med bladklubbor

Kika också på högre loftade wedgar att addera till setet. Många nybörjare man ser som hackar sig fram kring green med hjälp av deras enda alternativ - pitching wedgen. Det är rätt svårt att scorea bra då.

ok minst tre tekniska ord jag inte har hört talas om innan....ej insatt i golf alls.

jag s<tsar på nåt strax över medelbra klubbor riktat till nybörjare/något bättre amatörer tror jag
Citera
2022-08-01, 22:43
Medlem
Citat:
ok minst tre tekniska ord jag inte har hört talas om innan....ej insatt i golf alls.

jag s<tsar på nåt strax över medelbra klubbor riktat till nybörjare/något bättre amatörer tror jag

Bladklubbor är nåt proffsen kör, tunna och jävligt snygga. Inget viktigt att känna till.
Loft på klubban bra att känna till framöver. Lite klurigt att förklara kanske men loft är hur mycket "ansiktet" på en klubba är vinklad uppåt kan man väl säga. En högre loftad klubba får i regel en högre start (högt upp i luften) och går också ett kortare avstånd. Används i bunker, runt greenen osv. Tänkte mest att man ser nybörjare göra det onödigt svårt för sig och försöker få till det med en inte tillräckligt loftad klubba och som resultat slår bollen rakt över green istället. Men ah, det där lär man sig så småningom så inget att bry sig om spec mkt nu för dig då egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in