2013-07-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Är just nu på TPI-Utbildning i Stockholm - något förbaskat intressant även om det är tredje året i rad.
En intressant fråga kom upp angående The Dan Plan och jag kan säga att de ansvariga för TPI bara flinade åt Dans idé och sättet han genomförde det. Även om de tydligen tycker han är en riktigt skön kille.
Vad var det dom tyckte var dåligt? Även om han kanske har tagit sig lite vatten över huvudet(10 000 timmar lär inte räcka för att nå dit han vill) så tycker jag hans satsning verkar väldigt seriös.
Citera
2013-07-30, 00:14
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ingen leverantör jag vet om säljer enskilda järnklubbor nuförtiden. Lämna in huvudet hos närmsta proshop och säg att du behöver ha klubban lagad. Inget konstigt med det.

Tack för svar. Läser rätt ofta i tråden men jag har inte så mycket att komma med så därför skriver jag aldrig men vet att du är den som kommer med vettiga råd här. Jag kör just nu med Ben Hogans järnset men ska uppdatera mig då jag aldrig har tagit golf seriöst men senaste året har jag verkligen fått smak för denna sport. Järnsetet jag kör med är begagnat så jag vet inte om det är för nybörjare som mig eller om det är för mellan/låg-hcpare. Så behöver råd inför mig första köp av nya klubbor, eller du/ni kanske tycker jag borde köra vidare på mitt set och laga min trasiga klubba eller köpa EN ny bara. Eller ska jag köpa nytt nybörjarset? Jag får alltid bismak i munnen när jag läser/hör nybörjare i något jag ska köpa. Men när det gäller golf vet jag inte mycket vad man ska gå efter så det kanske bara är en fördel att köra med nybörjarklubbor även om man börjar klättra ner mot 20-strecket i hcp?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Vet att Dormy säljer enskilda klubbor av sett dom säljer. När jag köpte mitt AMP cell valde 5-P och dom sa att jag kunde köpa till 4:an om/när jag vill
Kanske inte finns på nätet men gå till butiken, då borde det gå.

Tack så mycket, märkte att hemsidan funkar i firefox men inte i chrome, konstigt det där.
Citera
2013-07-30, 00:36
Medlem
Jag och en vän har diskuterat en sak vad det gäller att "klämma sig in" i en boll.

Om man kommer på i sista minuten att det fan vore trevligt med lite golf och finner att startidsschemat är smockat sånär som på en tvåboll som går ut vid en bra tid. Är det helt förfärligt av oss att klämma oss in i den här bollen? Min polare beter sig nämligen som att det var det sjukaste man skulle kunna göra!

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagera om några klämde sig in i er boll som i fallet jag beskriver? Även om jag/ni går med (klämmer sig in) själv i en t ex två-boll? Hur ser ni andra på det här?

För övrigt är jag inte den som är den och har bokat in mig och polaren på starttiden och han får tycka att jag må vara hur socialt missanpassad han vill...

Puss
Citera
2013-07-30, 00:55
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hysch
Jag och en vän har diskuterat en sak vad det gäller att "klämma sig in" i en boll.

Om man kommer på i sista minuten att det fan vore trevligt med lite golf och finner att startidsschemat är smockat sånär som på en tvåboll som går ut vid en bra tid. Är det helt förfärligt av oss att klämma oss in i den här bollen? Min polare beter sig nämligen som att det var det sjukaste man skulle kunna göra!

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagera om några klämde sig in i er boll som i fallet jag beskriver? Även om jag/ni går med (klämmer sig in) själv i en t ex två-boll? Hur ser ni andra på det här?

För övrigt är jag inte den som är den och har bokat in mig och polaren på starttiden och han får tycka att jag må vara hur socialt missanpassad han vill...

Puss

Det är väl precis som att gå med någon främling/några främlingar i vanliga fall ?
Bara folk är trevliga har i alla fall inte jag något problem med att gå med andra, det är alltid bra att ha extra boll letare
Citera
2013-07-30, 07:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swerox
Vad var det dom tyckte var dåligt? Även om han kanske har tagit sig lite vatten över huvudet(10 000 timmar lär inte räcka för att nå dit han vill) så tycker jag hans satsning verkar väldigt seriös.

De håller lite liknande spår som mig - 10.000 timmar räcker inte dessutom är det inte bara att göra 10.000 timmar. På svenska tror jag det heter "betingad träning", du tränar, söker ett fel, hittar felet, börjar om träningen från start med ett tillrättat fel.

Personligen håller jag kvar på mitt - från det att han räknade 6 timmar sponsorgolf till sina 10.000 timmar så dog intresset helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Langsdale
Tack för svar. Läser rätt ofta i tråden men jag har inte så mycket att komma med så därför skriver jag aldrig men vet att du är den som kommer med vettiga råd här. Jag kör just nu med Ben Hogans järnset men ska uppdatera mig då jag aldrig har tagit golf seriöst men senaste året har jag verkligen fått smak för denna sport. Järnsetet jag kör med är begagnat så jag vet inte om det är för nybörjare som mig eller om det är för mellan/låg-hcpare. Så behöver råd inför mig första köp av nya klubbor, eller du/ni kanske tycker jag borde köra vidare på mitt set och laga min trasiga klubba eller köpa EN ny bara. Eller ska jag köpa nytt nybörjarset? Jag får alltid bismak i munnen när jag läser/hör nybörjare i något jag ska köpa. Men när det gäller golf vet jag inte mycket vad man ska gå efter så det kanske bara är en fördel att köra med nybörjarklubbor även om man börjar klättra ner mot 20-strecket i hcp?

Har du ett äldre set klubbor eller till och med ett så pass gammalt som ett Hogan-set, då är det bara lagning som gäller. Problemet du kommer ha är att det inte finns någon "Järn 7" längre - nästan alla tillverkare har egna speccs på sina klubbor och speciellt jämfört med ett flera år gammalt set.

Tycker du däremot att golfen är intressant och du har spelat dig ner närmare 20 i HCP så bör du leta efter ett modernt set. Faktum är att det kan ge dig flera meters längd och kontroll bara rakt av hyllan. Håll dig borta från nybörjarset bara (annars lär du behöva byta klubbor nästa säsong igen). Kika på de klubbor som är lite mitt i mellan som jag kallar det, spelbara men fortfarande mycket förlåtande. Cobra AMP Cell t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av hysch

Puss

Tror det där beror på när man började spela golf. För bara ett par år sen vart man hur överraskad som helst om man inte fick två okända att gå med då man bokade en ti med bara två spelare. Golf är en sport som har valts att utövas i fyrbollar och alla golfspelare bör vara medvetna om detta.
Citera
2013-07-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basseluring
Har äntligen fått till en svingvideo som jag tacksamt tar emot all form av kritik på. Har en hel del jag själv vet att jag måste jobba med, men det kan vara kul att höra från andra hur mycket som egentligen är fel! Slår med järn 8 i klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=el3LTvGXxUQ

Det här var ett par månader sedan, försöker hålla huvudet mer stilla samt lite mer forwardpress med händerna. Kom gärna med fler förslag King-Nothing! Och alla andra för den delen!

EDIT: Klickade lite snabbt!
Nya videon ---> http://www.youtube.com/watch?v=8vJMNyxUv30
Senast redigerad av Basseluring 2013-07-30 kl. 08:38.
Citera
2013-07-30, 08:40
Medlem
Citat:
Är just nu på TPI-Utbildning i Stockholm - något förbaskat intressant även om det är tredje året i rad.
En intressant fråga kom upp angående The Dan Plan och jag kan säga att de ansvariga för TPI bara flinade åt Dans idé och sättet han genomförde det. Även om de tydligen tycker han är en riktigt skön kille.
Låter som de inte förstått syftet med det han håller på med. Han har ju inte valt golf och sen bestämt sig för att hitta "nåt smart sätt att bli tourspelare" utan han har valt att testa en forskningshypotes som är beskriven och sen ett ämne som i det här fallet är Golf. Han hade möjligheten att välja vad som helst annat. Jag lägger inga värderingar i det han gör, bra eller dåligt. Men flinar man åt den tid han lägger ner för att i full skala testa en hypotes i 10 000 timmar väljer man också att negligera kunskaper som skulle kunna göra den egna kompetensen mer nytta. Därmed har TPI-killarna ställt sig i en knepig situation om han skulle lyckas. Tycker mig se en attityd som gällde när Boklöv började hoppa med skidorna i V-form eller Gunde Svan körde skating. Hur ser det ut idag i deras respektive sporter? ingen ifrågasätter det.

Jag hoppas han lyckas för det skulle få all kunskap om hur kompetenshöjning/utbildning/pedagogik att behövea omvärderas och ses ur ett annat perspektiv och ur ett golfperspektiv får man för första gången 10 000 timmar material (som jag slår vad om kommer ut i bokform när han är klar ;-) ) som kan fungera som vägledning inför framtiden. Eftersom det är första gången det görs så kan det naturligtvis alltid förbättras.
Bara lite tankar.

B-T-B
Citera
2013-07-30, 12:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Låter som de inte förstått syftet med det han håller på med. Han har ju inte valt golf och sen bestämt sig för att hitta "nåt smart sätt att bli tourspelare" utan han har valt att testa en forskningshypotes som är beskriven och sen ett ämne som i det här fallet är Golf. Han hade möjligheten att välja vad som helst annat. Jag lägger inga värderingar i det han gör, bra eller dåligt. Men flinar man åt den tid han lägger ner för att i full skala testa en hypotes i 10 000 timmar väljer man också att negligera kunskaper som skulle kunna göra den egna kompetensen mer nytta. Därmed har TPI-killarna ställt sig i en knepig situation om han skulle lyckas. Tycker mig se en attityd som gällde när Boklöv började hoppa med skidorna i V-form eller Gunde Svan körde skating. Hur ser det ut idag i deras respektive sporter? ingen ifrågasätter det.

Jag hoppas han lyckas för det skulle få all kunskap om hur kompetenshöjning/utbildning/pedagogik att behövea omvärderas och ses ur ett annat perspektiv och ur ett golfperspektiv får man för första gången 10 000 timmar material (som jag slår vad om kommer ut i bokform när han är klar ;-) ) som kan fungera som vägledning inför framtiden. Eftersom det är första gången det görs så kan det naturligtvis alltid förbättras.
Bara lite tankar.

B-T-B

Det är ju just syftet som han hävdar använda som bland annat Dr Greg Rose som ligger bakom TPI har varit med och tagit fram. Som sagt - The Talent Code är vad han försöker kopiera. Men problemet som de flesta ser det är att han inte utför deras teori som den bör. Visst tränar han tusentals timmar men sättet han tränar på är ofta långt ifrån teorin han vill följa.

Hade han gjort det helt fritt utan uttalad filosofi så hade jag hålla med dig och det hade kunnat bli revolutionerande. Men nu gör han det ju lite halvt om halvt. Jag hoppas fortfarande att han lyckas då det känns som det skulle bli intressant.

Edit- forskningshypotesen är det jag diskuterar alltså.
Citera
2013-07-30, 12:59
Medlem
trojts avatar
Citat:

Vad gäller styrketräning för golf, vad tycker de? Jag vet att styrketräning är extremt individuellt, men jag som ung stark kille har fattat tycke för tyngdlyftning (k.j. choi style alltså). Är det en big no no eller..?, det känns bra för mig - då borde det vara bra - men de kanske har något annat att säga.

p.s. slår långt som fan nu

d.s.
Citera
2013-07-30, 13:09
Medlem
Ja vilken djungel det är med klubbor för någon som inte här sådär extremt kunnig i ämnet! Jag började spela förra året och köpte då ett begagnat Ping G15-set, vilket sas vara bra för en nybörjare. Är det ett såkallat nybörjarset? Nu anser jag inte mig själv vara nybörjare längre så då vill jag ju såklart köpa nya grejer! Cobra AMP såg jag nämndes, minns att jag kollade lite på den modellen i fjol. Är AMP-D, nybörjarklubbor, medans AMP Cell är "klassen över"?
Citera
2013-07-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojt
Vad gäller styrketräning för golf, vad tycker de? Jag vet att styrketräning är extremt individuellt, men jag som ung stark kille har fattat tycke för tyngdlyftning (k.j. choi style alltså). Är det en big no no eller..?, det känns bra för mig - då borde det vara bra - men de kanske har något annat att säga.

p.s. slår långt som fan nu

d.s.

Din sving kommer troligen förändras beroende på hur stor du blir. Rörligheten brukar som bekant inte bli den bästa hos tyngdlyftare. Så slår du "långt som fan nu" kanske du redan är optimal för längd med den sving du har idag. Det behöver inte betyda så mycket, men de flesta större individer jag sett på golfbanan brukar i regel inte slå långt alls, medans människor med exempelvis bandy, hockey --> annan all round träning "generellt" har bättre tryck
Citera
2013-07-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Ja vilken djungel det är med klubbor för någon som inte här sådär extremt kunnig i ämnet! Jag började spela förra året och köpte då ett begagnat Ping G15-set, vilket sas vara bra för en nybörjare. Är det ett såkallat nybörjarset? Nu anser jag inte mig själv vara nybörjare längre så då vill jag ju såklart köpa nya grejer! Cobra AMP såg jag nämndes, minns att jag kollade lite på den modellen i fjol. Är AMP-D, nybörjarklubbor, medans AMP Cell är "klassen över"?

Vet flera med singelhandikapp som spelar G15. Vill du ändå ha andra klubbor är det bara åka och prova, omöjligt att säga vad som är bra för dig. Det är för individuellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in