2011-03-31, 16:48
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daanul
Någon som vet vad det här är för klubbor, vad de heter eller någonting om de?

http://img138.imageshack.us/i/dsc0052yk.jpg/

http://img819.imageshack.us/i/dsc0053em.jpg/

What the hell?
Citera
2011-03-31, 17:24
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Någon som vet vad det här är för klubbor, vad de heter eller någonting om de?

http://img138.imageshack.us/i/dsc0052yk.jpg/

http://img819.imageshack.us/i/dsc0053em.jpg/

Ehm, det där är inte golfklubbor....
Citera
2011-03-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Ehm, det där är inte golfklubbor....

Jo! På något sätt är dom det tror jag! En av mina farbröder är golfinstruktör och dessa fanns i hans fars källare. Tillsammans med klubborna fanns små bollar som liknar innebandy-bollar i mini-form... eller golfbollar i plast med hål istället för gropar. Så jag tror att det finns en connection liksom!

Sådeså!
Citera
2011-03-31, 17:34
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Jo! På något sätt är dom det tror jag! En av mina farbröder är golfinstruktör och dessa fanns i hans fars källare. Tillsammans med klubborna fanns små bollar som liknar innebandy-bollar i mini-form... eller golfbollar i plast med hål istället för gropar. Så jag tror att det finns en connection liksom!

Sådeså!

Golfbollarna som ser ut som bandybollar är "träningsbollar", typ sådant man kan använda i trädgården eller liknande(slippar man dra iväg en golfboll och förstöra något fönster). Det är nog inte golfklubbor heller, om du använder dem bandy bollarna så använder man riktiga klubbor!
Citera
2011-03-31, 19:30
Medlem
Äntligen Äntligen så öppnar några hål i helgen Fantastiskt kul att få börja lira!
Citera
2011-03-31, 20:54
Medlem
BibbiStorms avatar
Var på Ping demo dag idag och köpte en ny i15 drivern och g15 spoon
Citera
2011-03-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
Var på Ping demo dag idag och köpte en ny i15 drivern och g15 spoon

Fan den nya i15 drivern är så jävla skön!
Citera
2011-03-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Eller ska man liksom manipulera handlederna och rulla över dom? Förlåt en nybörjare

Klubban ska ligga mer i fingrarna istället för mitt i handen, den ska kunna ligga och vila under hälkudden (vet inte vad det egentligen heter) på handen då håller du den rätt, När klubban bara kan ligga och vila i fingrarna och ta stöd mot hälkudden så kommer du heller inte behöva greppa klubban så hårt, placerar du den över själva hälkudden och mitt i handen kommer du känna att du vill och behöver hålla hårdare i klubban, själva klubban i sig när du står uppställd kommer också bli mer upprätt vilket gör att du inte får samma vinkel på kroppen, det är fel.

Man kan hålla fairwaywoods etc mitt i handen om man vill använda dessa klubbor i närspelet, exempelvis om man vill använda en sån klubba utanför green och rulla upp bollen, finns många olika varianter på detta. Om du är högerspelare så ska vänsterarmen vara sträckt hela vägen upp till då du böjer handlederna och sedan releasar från toppen. Många gör felet att de vill för mycket och därmed att de översvingar, dvs armen förblir inte sträckt. Det kan bero på mycket, att man helt enkelt är för stel, dålig rotation i överkropp etc, listan kan göras lång.

Du ska inte göra nånting med handlederna för då sabbar du hela svingen. Armen ska vara sträckt men håller du får hårt i klubban så kommer armen bli spänd istället och det är ändå inte bra eftersom den samtidigt måste vara avslappnad, den ska alltså vara rak hela vägen upp och hela vägen ner men utan att vara spänd. Håller du för hårt i klubban så kommer armen bli spänd. Sen gör många felet att de grepper om klubban på toppen, dvs de har ett visst grepp när de påbörjar svingen men sen på något sätt vill man för mycket och tar ett stadigt grepp om klubban när man böjer handleden, grepptrycket ändras alltså i själva svingmomentet, inte bra.

Många som håller för löst gör detta för att de tror att de ska tappa klubban i nedsvingen. Vissa gör det ändå helt omedvetet och då måste man försöka träna bort det. Det är individuellt hur hårt man ska hålla i klubben, det beror på hur tjocka grepp man har men i regel brukar man säga att grepptrycket ska vara 4-5 på en skala 1-10. Det får inte vara för löst och inte för hårt. Man stryper kraften i svingen när man håller för hårt och som någon sa, rörligheten och smidigheten i handlederna kommer bli begränsad och det kommer kännas stelt.

Fan va mycket det här blev nu men du kanske tog in nånting.
Citera
2011-03-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Klubban ska ligga mer i fingrarna istället för mitt i handen, den ska kunna ligga och vila under hälkudden (vet inte vad det egentligen heter) på handen då håller du den rätt, När klubban bara kan ligga och vila i fingrarna och ta stöd mot hälkudden så kommer du heller inte behöva greppa klubban så hårt, placerar du den över själva hälkudden och mitt i handen kommer du känna att du vill och behöver hålla hårdare i klubban, själva klubban i sig när du står uppställd kommer också bli mer upprätt vilket gör att du inte får samma vinkel på kroppen, det är fel.

Man kan hålla fairwaywoods etc mitt i handen om man vill använda dessa klubbor i närspelet, exempelvis om man vill använda en sån klubba utanför green och rulla upp bollen, finns många olika varianter på detta. Om du är högerspelare så ska vänsterarmen vara sträckt hela vägen upp till då du böjer handlederna och sedan releasar från toppen. Många gör felet att de vill för mycket och därmed att de översvingar, dvs armen förblir inte sträckt. Det kan bero på mycket, att man helt enkelt är för stel, dålig rotation i överkropp etc, listan kan göras lång.

Du ska inte göra nånting med handlederna för då sabbar du hela svingen. Armen ska vara sträckt men håller du får hårt i klubban så kommer armen bli spänd istället och det är ändå inte bra eftersom den samtidigt måste vara avslappnad, den ska alltså vara rak hela vägen upp och hela vägen ner men utan att vara spänd. Håller du för hårt i klubban så kommer armen bli spänd. Sen gör många felet att de grepper om klubban på toppen, dvs de har ett visst grepp när de påbörjar svingen men sen på något sätt vill man för mycket och tar ett stadigt grepp om klubban när man böjer handleden, grepptrycket ändras alltså i själva svingmomentet, inte bra.

Många som håller för löst gör detta för att de tror att de ska tappa klubban i nedsvingen. Vissa gör det ändå helt omedvetet och då måste man försöka träna bort det. Det är individuellt hur hårt man ska hålla i klubben, det beror på hur tjocka grepp man har men i regel brukar man säga att grepptrycket ska vara 4-5 på en skala 1-10. Det får inte vara för löst och inte för hårt. Man stryper kraften i svingen när man håller för hårt och som någon sa, rörligheten och smidigheten i handlederna kommer bli begränsad och det kommer kännas stelt.

Fan va mycket det här blev nu men du kanske tog in nånting.

Tack så jätte mycket. På en skala 1 till 10 håller jag nog fan 1-2 nu. Har aldrig slagit som jag gjort nu. Även fast jag är nybörjare så kan ja nog fan säga att om klubban i princip bara hänger i fingrarna så är det nästan svårt att inte slå långt. Det här förändrade hela min golfsving.
Citera
2011-04-03, 14:44
Medlem
Är sugen på att prova en natural golf sving. Har läst massa på nätet men skulle någon ändå kunna förklara på ett ENKELT sätt hur svingen går till?
Citera
2011-04-03, 18:29
Medlem
BibbiStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Är sugen på att prova en natural golf sving. Har läst massa på nätet men skulle någon ändå kunna förklara på ett ENKELT sätt hur svingen går till?
handlar om att hitta din autistiska sving. den som bara händer utan att du tänker. bara svinga i din egen rytm. Väldigt enkelt som sagt
Senast redigerad av BibbiStorm 2011-04-03 kl. 18:31.
Citera
2011-04-04, 14:36
Medlem
LaziOnes avatar
Någon som testat någon bana i Göteborgstrakten på sistone? Undrar om dessa är spelbara just nu. Börjar få en enorm golfabstinens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in