2010-08-19, 20:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottih
Vilken klubba är vanligtvis lättast att slå med? Drivern är inte min bästa vän direkt, så jag funtar på att bara tjacka en Fairway Wood till en början, och tee'a med den. Eller är det lättast att bara grinda sig genom drivern direkt?

Det beror på många faktorer (enligt mig då)

* Vad har du får mål?
- Bara ut på fairway och få bollen i spel?

* Slå 260-280 meters drives?

* Vill du börjar gå från backtee?

Personligen tycker jag inte "höghandikapparna" ska hålla på och mixtra med drivern alls i början...spelet blir inte ok, 8 av 10 utslag hamnar inte i spel osv..det ena ger det andra.

Testa dig fram istället...hitta en klubba du har förtroende för.
Det finns allt från Hybrider till metall 7:a som du kan använda.
Citera
2010-08-19, 20:33
Medlem
Gottihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det beror på många faktorer (enligt mig då)

* Vad har du får mål?
- Bara ut på fairway och få bollen i spel?

* Slå 260-280 meters drives?

* Vill du börjar gå från backtee?

Personligen tycker jag inte "höghandikapparna" ska hålla på och mixtra med drivern alls i början...spelet blir inte ok, 8 av 10 utslag hamnar inte i spel osv..det ena ger det andra.

Testa dig fram istället...hitta en klubba du har förtroende för.
Det finns allt från Hybrider till metall 7:a som du kan använda.

Jo precis. Som nybörjare vill jag helst få bollen i spel till o börja med. Känner inte att jag måste slå bollen så långt som möjligt riktigt än. Jag har kollat lite på hybrids också, men har slagit lite med polarns #3 Wood och den känner jag ändå att jag skulle kunna kontrollera någolunda snart, medans drivern mest känns stor och jobbig att ha o göra med just nu. Sen spelar ju såklart priset på klubban sin del också. Vilket märke är säkrast o satsa på när det kommer till hybrids och sånt då?
Citera
2010-08-19, 20:37
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Jo precis. Som nybörjare vill jag helst få bollen i spel till o börja med. Känner inte att jag måste slå bollen så långt som möjligt riktigt än. Jag har kollat lite på hybrids också, men har slagit lite med polarns #3 Wood och den känner jag ändå att jag skulle kunna kontrollera någolunda snart, medans drivern mest känns stor och jobbig att ha o göra med just nu. Sen spelar ju såklart priset på klubban sin del också. Vilket märke är säkrast o satsa på när det kommer till hybrids och sånt då?

Jag tycker du ska gå till din lokala pro/shop och testa ut en klubba som du tycker känns bäst.
Det är mitt spontana tips iaf.

Sen kan jag garantera att King Nothing kommer att hjälpa dig med märke, svinghastighet, loft, lie, grooves, bollflykt och dylikt
Citera
2010-08-19, 21:03
Medlem
Wedgies avatar
Jag måste väl säga att jag är för mulligan, då jag utnyttjat ett gäng gånger! Sen skulle det ju vara trevligt att inte behöva det. Men vafan, om man spelar med polarna tycker jag inte att det gör något. Förstår inte riktigt hur den tråden på golf.se kunde bli så jävla lång som den är.

Men men, kan väl hålla med om att det är fusk på ett sätt.
Citera
2010-08-19, 21:53
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Det är lugnt!

Några speciella kriterier som gör det lungt? Som typ att dem bara görs i en storlek? Behöver något mer betryggande till detta inköp än ett simpelt grönt ljus.
Citera
2010-08-19, 22:11
Medlem
Gottihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Tror det har med skorna o de fula byxorna!
Tack för modetipset, farfar. Blir min standard outfit nu, bara för o reta dig!
Möjligtvis kombinerat med dessa badboys: http://www.onlinegolf.co.uk/golf-sho...og/5600pog.asp

Senast redigerad av Gottih 2010-08-19 kl. 22:14.
Citera
2010-08-19, 22:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Hur ska man gå till väga när det kommer till att beställa klubbor via nätet? Tex.. Jag som är en och nittio lång, kan jag ta o köpa en likt denna och inte och inte vara rädd för att den kommer vara för kort?

Titleist 909D2 ska komma i deras tourmodell som är närmare en tum kortare än ett standardskaft för att göra det lättare för dig att kontrollera slaget. Att du är 1,90 lång kan iuförsig göra det jobbigt för dig men spelar du just nu med förlängda klubbor eller har du standard längd på dem?

Citat:
Vilken klubba är vanligtvis lättast att slå med? Drivern är inte min bästa vän direkt, så jag funtar på att bara tjacka en Fairway Wood till en början, och tee'a med den. Eller är det lättast att bara grinda sig genom drivern direkt?

Låt drivern vara i bagen om du inte gillar den, kan du kontrollera en 3w eller en 5w eller bara en 22 gradig hybrid någorlunda OK av tee som nybörjare så har du en jävla fördel. Egentligen räcker det för en nybörjare att transportera bollen hundra meter varje slag så borde dina slag räcka till, i början. Så varför bara inte en järn sjua av tee?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag tycker du ska gå till din lokala pro/shop och testa ut en klubba som du tycker känns bäst.
Det är mitt spontana tips iaf.

Sen kan jag garantera att King Nothing kommer att hjälpa dig med märke, svinghastighet, loft, lie, grooves, bollflykt och dylikt

Jag måste nog hålla med dig där Dr_Dollar Att jag kan hjälpa med allt annat vettisjutton, hade jag varit lite piggare nu under kvällen så kanske
Citera
2010-08-19, 22:58
Medlem
Gottihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Låt drivern vara i bagen om du inte gillar den, kan du kontrollera en 3w eller en 5w eller bara en 22 gradig hybrid någorlunda OK av tee som nybörjare så har du en jävla fördel. Egentligen räcker det för en nybörjare att transportera bollen hundra meter varje slag så borde dina slag räcka till, i början. Så varför bara inte en järn sjua av tee?

Låter vettigt. Jag lär nog skippa drivern tillsvidare.

Vidare till nästa fråga då.
Vad är skillnaden mellan alla dessa olika former på putters? Utseendemässigt så föredrar jag personligen "standard" utseendet som typ http://www.golfputterguide.com/images/nike-method.jpg. Rent och simpelt, inte för spejsat.
Misstänker att ni kommer rekommendera att jag provar mig fram själv. Jag har puttat lite på Dormy men kände inte någon större skillnad förutom kanske vikt. Finns det någon fördel med att pimpa sin driver med alla världens former eller är det mest en smaksak?
Citera
2010-08-19, 23:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Låter vettigt. Jag lär nog skippa drivern tillsvidare.

Vidare till nästa fråga då.
Vad är skillnaden mellan alla dessa olika former på putters? Utseendemässigt så föredrar jag personligen "standard" utseendet som typ http://www.golfputterguide.com/images/nike-method.jpg. Rent och simpelt, inte för spejsat.
Misstänker att ni kommer rekommendera att jag provar mig fram själv. Jag har puttat lite på Dormy men kände inte någon större skillnad förutom kanske vikt. Finns det någon fördel med att pimpa sin driver med alla världens former eller är det mest en smaksak?

Alla dessa putters och deras utseende ja. Alla olika tillverkare hävdar att alla deras modeller har mängder av olika egenskaper som gör dem bättre än andra. Personligen tror jag inte att särskilt många på jorden märker skillnad.

Det finns ju tåhängda, hälhängda, neutrala, centershaft och bra många fler alternativ för att passa din personliga puttstil bäst. Dessutom görs många modeller som hävdar att de ska hjälpa dig sikta bättre, t.ex. Oddyseys 2-ball som är riktigt populär. Många större putters sätter också oftast mer kraft bakom bollen och kan vara bra att använda på långsamma greener medans bladputters gör motsatsen.

Jag säger själv att det viktiga med en putter är att den ska ge dig självförtroende på green. När du står där med en tiometersputt ska du kunna säga till dig själv "helvete, denna sänker jag utan problem" då vet du att du har en bra putter för dig. Står du däremot och tänker "hoppas jag inte treputtar denna" då är det fan dags att kolla ut en ny putter.
Citera
2010-08-20, 00:15
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Jag måste väl säga att jag är för mulligan, då jag utnyttjat ett gäng gånger! Sen skulle det ju vara trevligt att inte behöva det. Men vafan, om man spelar med polarna tycker jag inte att det gör något. Förstår inte riktigt hur den tråden på golf.se kunde bli så jävla lång som den är.

Håller med till fullo. Vid en sällskapsrond med polarna som inte avsedd för sänkning är det fritt fram för pilsnerbollar.

Citat:

Testa att gå en runda med järn-5 som lägsta klubba. För många klubbor skapar enbart problem för nybörjare, bättre att då bygga på när du känner att du behärskar järnen och är redo för nästa steg.

Nu vet jag inte hur dina förutsättningar ser ut men många höghandicapare spelar hålen som att de ska göra par, försöker nå green på två, vilket ofta slutar med svåra bunkerslag och dyl. Tänker de istället att de ska försöka nå green på tre slag så resulterar detta ofta i bra mycket stabilare scorer. Men måste erkänna att det ibland är grymt lockande att plocka fram spoonen på par-5 hål för att försöka nå på två

Var och dunkade iväg lite bollar på rangen tidigare ikväll. Försökte få till ett jämnare och lugnare svingtempo, något som redan efter ett par slag gav resultat. En efter en smet de iväg bollarna med en skön liten draw.
Citera
2010-08-20, 09:19
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laser Mannen
Några speciella kriterier som gör det lungt? Som typ att dem bara görs i en storlek? Behöver något mer betryggande till detta inköp än ett simpelt grönt ljus.

I just drivern brukar, mig veterligen, inte längden justeras just för att passa olika längd på spelare. Snarare är det så att man kortar drivern för att få mer kontroll (lättare att "squarea" upp klubban i tid med en kortare driver, för att motverka slice), eller så gör man drivern längre för att skapa mer hastighet med klubbhuvudet och således få mer längd i slagen.

Annan grej med järnen, där är mina en halv tum längre.

Jag tror, men minns inte säkert, att min driver custom byggdes till 44.5", dvs kortat en halv tum, och jag är också 1.90.
Citera
2010-08-20, 10:26
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
I just drivern brukar, mig veterligen, inte längden justeras just för att passa olika längd på spelare. Snarare är det så att man kortar drivern för att få mer kontroll (lättare att "squarea" upp klubban i tid med en kortare driver, för att motverka slice), eller så gör man drivern längre för att skapa mer hastighet med klubbhuvudet och således få mer längd i slagen.

Annan grej med järnen, där är mina en halv tum längre.

Jag tror, men minns inte säkert, att min driver custom byggdes till 44.5", dvs kortat en halv tum, och jag är också 1.90.

Det ska även nämnas, vad jag missade i mitt tidigare svar, att ju längre drivern är (oavsett din egen längd) så kommer den att vara svårare att kontrollera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in