2014-03-11, 22:04
Medlem
KinG-NothinGs avatar
I kväll fick jag svar från europeiska PGA - biljetter till de fyra sista dagarna på Ryder Cup i höst. Två personer för 180 pund
Citera
2014-03-12, 05:23
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R00kie
Behöver hjälp. Står och chippar från 30 -> green. Sätter 8/10 inom det räckhåll från koppen som jag vill ha. Kommer ut på banan sätter 2/10 där jag vill ha dom. Hur kan det vara så stor skillnad? Vad är det som gör att jag tvekar och misslyckas?

Anmärkningsvärt stor differens, finns ju egentligen bara ett område där spel skiljer sig från träning - om du tränar slumpmässigt - och det är ju den mentala biten. Köp en Bob Rotella bok.
Citera
2014-03-12, 09:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andoz
Hej,

Dags för nytt golfset inför kommande säsongen. Tidigare har jag bara lirat med farsans klubbor samt mina egna som varit för korta under en långt period. Därför har jag inget att jämföra mot egentligen tycker jag, därför undrar jag om ni kan komma med lite olika förslag som möjligtvis kan passa mig.

Är 193 cm lång vilket gör att jag troligtvis behöver längre än standard herrklubbor?
De behöver inte vara prispressade utan lägger hellre lite extra ifall det behövs.
19 i hcp så har ändå hunnit med ett par säsonger under åren, därför inga nybörjarklubbor.

Tack på förhand.

Kika på Cobras nya BioCell eller Titleist AP1 som är väldigt bra grejer båda två, både för att spela på den nivå du är på nu men också neråt!

Din längd har inget med längden på klubborna att göra - lägg istället lite pengar på en riktig custom fitting så vet du att de klubborna du får är anpassade efter dina behov.

Citat:
Ursprungligen postat av R00kie
Behöver hjälp. Står och chippar från 30 -> green. Sätter 8/10 inom det räckhåll från koppen som jag vill ha. Kommer ut på banan sätter 2/10 där jag vill ha dom. Hur kan det vara så stor skillnad? Vad är det som gör att jag tvekar och misslyckas?

Vad det är som gör att du tvekar kan inte vi svara på, men det är just för att du tvekar som du missar. Som Intheback säger -är skillnaden så stor och du redan tränar slumpmässigt så sitter det bara i huvudet.
Och med det mentala är det som sagt jävligt svårt att hjälpa någon utan att ha sett dig spela/jobbat med dig ett tag.

Prova att jobba med fler övningar på chip och pitch där pressen på dig blir högre och du måste prestera även på övningsfältet. Dessutom kan det vara en bra idé att tänka efter hur övningsfältet ser ut, hur lägger du bollarna, hur är green? Och jämföra detta med de lägen och greener du ställs mot på banan.
Citera
2014-03-12, 09:33
Medlem
Iam-Varfors avatar
Införskaffade nya klubbor häromdagen och måste nu modda dom lite, jag ska greppa om, bocka dom 2grader flat och skulle egentligen behöva vikta upp "bladet" lite vad tror ni det skulle gå på? Blir Golfpride kord grepp!
Citera
2014-03-12, 11:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Införskaffade nya klubbor häromdagen och måste nu modda dom lite, jag ska greppa om, bocka dom 2grader flat och skulle egentligen behöva vikta upp "bladet" lite vad tror ni det skulle gå på? Blir Golfpride kord grepp!

Skulle jag göra det; 149 kr/grepp om du inte köper över 10 då får du de resterane på köpet = 1490
Arbete för att bocka klubbor 30kr/klubba = 300
Att lägga på tejpen går på 50kr klubba och då räknar vi inte utprovning = 500 kronor.
Ska vi prova ut vart och hur mycket tejp du ska ha blir det troligen en 25 minuters på det med = 350

Så säg strax över 2000 kronor om du har typ 8-10 klubbor.
Citera
2014-03-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Skulle jag göra det; 149 kr/grepp om du inte köper över 10 då får du de resterane på köpet = 1490
Arbete för att bocka klubbor 30kr/klubba = 300
Att lägga på tejpen går på 50kr klubba och då räknar vi inte utprovning = 500 kronor.
Ska vi prova ut vart och hur mycket tejp du ska ha blir det troligen en 25 minuters på det med = 350

Så säg strax över 2000 kronor om du har typ 8-10 klubbor.

Ingår inte arbete när man köper greppen hos dig?
Citera
2014-03-12, 12:04
Medlem
Får ingen längd i mina slag med järn 4-5 och hybrid 4. Slår min hybrid bara 160 meter typ. Blir galen!!
Någon som vet vad som brukar vara problemet? Kan man testa någonting?
Kanske att jag inte får med mig kraften från benen?

Med träfemma slår jag cirka 180 meter så jag borde kunna kräma ur lite till tycker jag från de andra klubborna.

Senast redigerad av janssons87 2014-03-12 kl. 12:06.
Citera
2014-03-12, 12:28
Medlem
Har läst runt lite nu och kände på mig att det kan vara en sak. Att jag håller klubban hårt och att jag därmed loftar upp klubban vid slaget vilket gör att en järn 5 loftas till en järn 7 tex.
Det stod också att vid bollträff ska man hålla händerna så att de kommer före klubban i träffen?

Vad tror ni om det?

Tar gärna emot tips på hur man kan bota denna "golfsjukdom"?
Citera
2014-03-12, 12:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Ingår inte arbete när man köper greppen hos dig?

Om du köper greppen jajemen, men bockning etc blir extra Naturligtvis blir det väl ett specialpris.

Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Får ingen längd i mina slag med järn 4-5 och hybrid 4. Slår min hybrid bara 160 meter typ. Blir galen!!
Någon som vet vad som brukar vara problemet? Kan man testa någonting?
Kanske att jag inte får med mig kraften från benen?

Med träfemma slår jag cirka 180 meter så jag borde kunna kräma ur lite till tycker jag från de andra klubborna.

Slår du 5W 180 låter inte H4 på 160 så konstigt faktiskt.

Citat:
Har läst runt lite nu och kände på mig att det kan vara en sak. Att jag håller klubban hårt och att jag därmed loftar upp klubban vid slaget vilket gör att en järn 5 loftas till en järn 7 tex.
Det stod också att vid bollträff ska man hålla händerna så att de kommer före klubban i träffen?

Vad tror ni om det?

Jag tror det är rent påhitt, vore intressant att höra vart du fick den idén ifrån?

Att den kan ligga en scoop bakom kan nog ligga en del i, men då borde du känna det på träffarna. Skulle tro mer på den teorin som du själv nämner och som är väldigt vanlig. Nämligen att det blir väldigt mycket armar och en dålig sekvens i dina högre klubbor. Däremot som jag redan sagt så låter inte gapet så värst otroligt.

Samtidigt finns också teorin att om du bara slår 5W 180 inte är säkert att du har farten i J5 å J4 för att skapa nog med spinn etc och förlorar därför farten där.

Jag har en idé - men först måste vi veta vilken bollflykt du har?
Citera
2014-03-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om du köper greppen jajemen, men bockning etc blir extra Naturligtvis blir det väl ett specialpris.

Slår du 5W 180 låter inte H4 på 160 så konstigt faktiskt.

Jag tror det är rent påhitt, vore intressant att höra vart du fick den idén ifrån?

Att den kan ligga en scoop bakom kan nog ligga en del i, men då borde du känna det på träffarna. Skulle tro mer på den teorin som du själv nämner och som är väldigt vanlig. Nämligen att det blir väldigt mycket armar och en dålig sekvens i dina högre klubbor. Däremot som jag redan sagt så låter inte gapet så värst otroligt.

Samtidigt finns också teorin att om du bara slår 5W 180 inte är säkert att du har farten i J5 å J4 för att skapa nog med spinn etc och förlorar därför farten där.

Jag har en idé - men först måste vi veta vilken bollflykt du har?

Jaså, 160 meter kanske duger ändå.
Min bollflykt med wedge-6 är väldigt hög.

Jag är en före detta innebandyspelare. Kan det vara därifrån problemen kommer? Är bäst på närspelet men sämre ju längre det blir. Klarar att slå träfemman bra i perioder.
Citera
2014-03-12, 13:49
Medlem
Idéerna jag nämnde fick jag från Google då jag sökte på long irons distance problem.
Citera
2014-03-12, 14:54
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jaså, 160 meter kanske duger ändå.
Min bollflykt med wedge-6 är väldigt hög.

Jag är en före detta innebandyspelare. Kan det vara därifrån problemen kommer? Är bäst på närspelet men sämre ju längre det blir. Klarar att slå träfemman bra i perioder.

Det låter som du har mer problem med en scoop än något annat och därför du tappar längd. Något jag sett hos både innebandy och hockeyspelare där handlederna används på annorlunda sätt mot vad de ska göra i golfspelet. Hade jag varit du hade jag kikat på info om just scoopning då det kan bero på så många saker är det svårt att ge dig några tips rakt av.

Prova att slå lite bollar där du pressar händerna framåt genom träffen och tänk dig att du försöker slå bollen så jävla lågt du bara kan med klubban du har. Får du ner bollflykten och börjar slå lite längre är vi något på spåren.

Citat:
Idéerna jag nämnde fick jag från Google då jag sökte på long irons distance problem.
Källkritik är lika viktigt för golfteknik som allt annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in