Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
I det lilla stycke som du citerade av mig i ditt första inlägg riktat mot mig i denna tråd så pratar jag om värdet av att vi har kivnnor som representerar kvinnor i div maktpositioner. Styrelser är en del av detta. Det finns ett representativt värde men högst troligt också ett ekonomiskt/ utvecklignsmässigt sådant, eftersom kivnnor utgör en grupp som sitter på annan form av kunskap ex.
Styrelser i privata aktiebolag? Journalisten Virtanen har till exempel ett AB som han använder vid fakturering av sina tjänster. Menar du att vi ska kvotera styrelsen i hans bolag och därmed låta en kvoterad styrelse bestämma om han ska köpa tjänstebil eller inte?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Idag har vi lite olika former av kvotering, till regering ex. i form av varannan damernas,
Nej det finns inte någon kvotering i regeringen. Regeringschefen är fri att tillsätta vilka statsråd denne vill. Sedan en tid tillbaka har denne frivilligt valt att tillsätta en blandad grupp. Detta är frivilligt och har ingenting med kvotering att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
vi har kvotering på en del universitetslinjer, speciellt de där det finns ett värde att yrkesgruppen efteråt har en adekvat könsrepresentation.
Nej, det fanns sådana tendenser för ca tio år sedan men efter att Centrum för Rättvisa framgångsrikt drivit diskrimineringsmål ända upp i HD för två tjejer som valdes bort från juristutbildningen i syfte att få en jämnare fördelning trots att tjejerna hade bättre betyg så har dessa kvoteringar försvunnit. Rättsläget har sedan bekräftats i ytterligare fall bland annat avseende män.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Tror de flesta sammanhang har ett medvetande eller försöker skapa arbetsmiljöer som är någorlunda representativa specifikt då det kommer till kön.
Säkert. Saknar dock relevans. Uppenbarligen gör redan aktieägarna i publika bolag detta då de söker land och rike runt efter kvalificerade kvinnor till styrelseposter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Sverige har mycket länge kämpat med att markera vikten av kvinnor inom affärsvärlden, banker, akademiska positioner etc etc..med rätt kasst resultat, är en mycket mycket långsam process.
Precis. Långsam process. Dock välkommen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och detta handlar ju inte enkom om slutfasen i denna kedja...utan det handlar även om att företag ex. ser till att de kvinnor de får in i sina verksamheter får den vidareutbildning, arbetslivserfarenhet satsning etc som krävs för att de efter x antal år kan komma på tal för viktiga styrelsearbeten.
Precis. Innan dess att de skaffat rätt utbildning (Handels eller civilingenjör) och rätt arbetslivserfarenhet (VD på ett ett börsbolag eller motsvarande kompetens).
(Antar att din slutfas inträder om relativt lång tid. Ungefär som att affirmativ action har pågått i snart femtio år i USA)
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Du ex.
"Några positiva resultat på näringslivet har inte observerats."
Detta är ett konstaterande, en slutsats, och inte ett villkor eller förutsättning. Lär dig skillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Hade du väntat dig att efter att man tilsatt 40% kvinnor så skulle vinsten i företaget direkt skjuta i höjden eller?
Nej, så länge man tillsätter kvinnor som har rätt utbildning och erfarenhet tror jag inte det kommer att bli någon skillnad alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag tror nog det faktiskt kan var gynsamt, du har också forskning som visar detta, men att det är något som inte visar sig direkt utan tar en tid. Sen kan ajg också tänka mig att det kan bero på vilken form av bolag som avses.
Återstår att se. Den forskning från det enda land som genomfört kvotering visar inte detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Kvinnor tenderar vara mer försiktiga strateger än män, mindre risktagande och mer "down to earth"
Om detta är sant så gäller det i vart fall inte de kvinnor som kan komma i fråga. De kvinnliga chefer på hög nivå i näringslivet som jag stött på har varit lika hårda, effektiva och riskbenägna som deras manliga kollegor. Jag kan inte upptäcka någon skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Huruvida detta är något medfött "kvinnligt" eller något som kivnnor som kön blivit pga tusentals år av förtryck, får väl framtiden helt enkelt utvisa.
Vem vet, saknar dock helt betydelse hur det breda kvinnliga laget ser ut. Om det du säger är sant så talar det dock snarare till kvinnornas nackdel. Lyckligtvis förefaller detta inte gälla kvinnliga börs-vd:ar eller styrelseledamöter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Vill du?
faktum är ju att män i århundranden styrt över kivnnor egendommar pga en radda "kommitéer som kovterat män för glatta livet. Och nej var ingen som frågade kivnnorna vad de tyckte om detta.
Korrekt. Dock inte så binärt som du gör gällande då det varierat från tid och plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
OM kivnnor hade varit överrepresenterade tror du seriöst vi hade tjatat om kvoteringar då?
Ni är överrepresenterade. Det finns fler kvinnor i styrelser än vad som motiveras utifrån utbildning och erfarenhet. Om du missat det så var inte hälften av de som utbildade sig på Handels för 40 år sedan kvinnor. Se länkarna till cornucopia som andra tråddeltagare har postat åt dig för närmare info.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och varför ska din dotters generation fortsätta att offras, bara för att man alltid gjort det?
Varför inte bara ett tvärt snipp? Nu får det fan vara nog.
Hennes generation offras inte. Redan bland det fåtal sjuttiotalister som börjar komma ifråga är kvinnor över 40 procent.
Eftersom hon utbildar sig på Handels i dagsläget kommer hon att tillhöra den exklusiva skara varur rekrytering kommer ske. Hon har det därmed långt mer förspänt under avseendet än min äldste son, som ska bli jurist.
Om min yngre son börjar läsa på Handels kommer han dock även han troligen få det svårare än min dotter. Om kvotering införs blir det i stort sätt omöjligt för honom. Anledningen är att det finns så få kvinnliga civilingenjörer att männens andel i så fall kommer komma ur den gruppen och det därmed inte blir några manliga platser kvar till män från Handels.