2015-12-05, 13:15
Medlem
14ccKemiskts avatar
Gissa en gång om denna tagits upp tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av dendaralasse
Ar ni helt vardelosa pa att googla? Tog en minut att hitta detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc
Citera
2015-12-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Du överdriver ju rejält med minuterna. Ska han riva av citatet vid 0-0, 1-1 eller vid ledning? Jag är fullt med på att det kan komma när förlängningen börjar, men att vi har nästan 100 potentiella minuter för avbytarbänkskommentar är ju till att skarva oddsen.

- Jävligt många som säger sig ha hört citatet live har falska minnen. De som säger att det skedde 1994 har ju potentiellt falska minnen. För det var ju 1990 mot England? Jag tror många av dem faktiskt aldrig hört det sägas live. Att missa på fyra år & blanda ihop England med Sverige samt mörk kväll med ljus dag. Eller så är det tvärtom. För det var ju mot Brasilien 1994? Då snurrar det rejält hos många.
Men det är ju helt absurt att avfärda citatet som en myt utan att ens gå igenom den aktuella matchen. Du tycker att det är så liten chans att det återfinns under vissa delar av matchen att man inte ens behöver se dessa delar, ok. Men då kan du inte heller säga att vi har "bevis" för att det är en myt.

Och låt oss titta på dessa minuter som är helt ointressanta.

0-0, 1:a till 25:e minuten, 25 minuter totalt
- Rimlig chans för citatet
Kamerun hade redan gjort succé i detta VM. Slagit VM-favoriten Argentina. Slagit Colombia i åttondelen. Nu i kvartsfinalen spelar man nervöst och dåligt. Deras första mål vid 61:a minuten kom från ingenstans. Det var först därefter det blev glädje och dans med hörnflaggorna.

0-1, 25:e till 61:a minuten, 36 minuter totalt - Bra chans för citatet
England har nu gjort 0-1, Kamerun har inget spel och det ser onekligen mörkt ut.

1-1, 61:a till 65:e minuten, 4 minuter totalt - Låg chans för citatet
Kamerun är med i matchen och det är fullt fart på läktarna. Möjligtvis skulle citatet kunna komma om England t.ex. fått ett bra frisparksläge och Kamerun ser nervösa ut på bänken. Låg chans men inte helt omöjligt.

2-1, 65e: till 83:e minuten, 18 minuter totalt - Låg chans för citatet
Kamerun leder och det är fullt fart på läktarna. Möjligtvis skulle citatet kunna komma om England t.ex. fått ett bra frisparksläge och Kamerun ser nervösa ut på bänken. Låg chans men inte helt omöjligt.

2-2, 90:e till 105:e minuten, 15 minuter totalt - Bra chans för citatet
Målet kom vid 83:e minuten men 83-90 har redan setts.
Kamerun var mycket nära att slå England i en VM kvartsfinal men åker på en straff och mål i slutet av ordinarie tid. Nu spelas en nervös och oviss förlängning istället.

Det finns drygt 98 spelminuter av matchen som ingen har sett ännu.
Min åsikt är att 76 av dessa minuter har en rimlig eller bra chans att innehålla citatet.
Din åsikt är att det är så liten chans att citatet återfinns där att vi inte behöver se mer av matchen, utan istället ska konstatera att citatet är en myt.
Citera
2015-12-05, 13:30
Medlem
Men troligtvis kommer resten av matchen ses igenom av någon i veckan, både Glorkas och några andra visade ju intresse för det, så vi får väl se efter det.
Citera
2015-12-05, 13:42
Medlem
14ccKemiskts avatar
Det är bra att matcherna kollas igenom. Jag känner mig dock mer och mer säker på att citatet aldrig kommer att hittas, det är helt enkelt ett för känt citat som om det hade yttrats, hade legat på YouTube för 10 år sedan.
Citera
2015-12-05, 13:48
Medlem
BarryHeros avatar
Är oerhört stolt över att vara den första i tråden att hoppa på myt-tåget. Vill ha en ursäkt från alla som kallat ArneHegerfors, mig, Nivovic, m.fl "foliehattar" nu när det visat sig att det mycket riktigt hela tiden rört sig om en myt och hörsägen.

Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Det är bra att matcherna kollas igenom. Jag känner mig dock mer och mer säker på att citatet aldrig kommer att hittas, det är helt enkelt ett för känt citat som om det hade yttrats, hade legat på YouTube för 10 år sedan.
Det har varit mitt ett av mina viktigaste argument ända sedan trådens början.
Citera
2015-12-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Ja, det mest logiska är fortfarande Eng-Kam såklart. Logiken att Italiens mål kommer för sent (2-1 102a minuten) är mig helt främmande dock. Är 18 minuter för lite för att man ska ha tid att hänga läpp på avbytarbänken och tycka det ser mörkt ut?

Italien-Nigeria VM 1994.
Jag har sett matchen från Italiens kvittering strax innan fulltid och hela förlängningen på youtube (chilensk speaker). Den enda möjligheten att det är i den matchen är att uttalandet fälls vid pausen mellan fulltid och förlängning eller i pausen mellan förlängningskvartarna, men även det är högst osannolikt då avbytarna inte är i bild utan bara ordinarie spelare som pustar ut framför båset. Övrig tid finns ingen kameravinkel mot bänken alls.

Det ska inte uteslutas att det fälls en kommentar mellan minut 88 och 120 men det är högst osannolikt och denna match bör ligga långt ner i prioriteringsordningen.
Senast redigerad av VLCD 2015-12-05 kl. 14:11.
Citera
2015-12-05, 13:54
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morebeer
Här kommer då mitt tyngsta bevis för att citatet aldrig yttrats, och det har med det svenska spelprogrammet 1994 att göra. Sverige skulle ju som bekant möta Kamerun i första matchen, och jag vill tro att det skulle bli mkt snack om detta citat innan matchen om det nu väl yppats.

Ja det hade som du konstaterar då skämtats en hel del om citatet inför matchen mot Kamerun både bland folket och i tidningarna, men nu vet vi redan att ingen kände till citatet före VM 94. Om vi nu inte ska räkna den här tittaren som "kom på" (enligt Arne) citatet och berättade det "lång senare" för då visste ju i alla fall en person till det inför matchen mot Kamerun 94 Så kanske en satt och skrattade för sig själv i alla fall.
Citera
2015-12-05, 13:57
Medlem
Med tanke på vad som hänt senare ska det inte uteslutas att Bosse Hansson var ledig och på sin lediga stund satt bredvid Arne som kommenterade o teaterviskade det berömda citatet så det slog igenom dovt i bakgrunden. Uppmanar således Glorka o övriga att lyssna med mycket högt ljud så detta slår igenom

Citera
2015-12-05, 14:02
Medlem
BarryHeros avatar
Det här är bokmaterial.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta mig ned och skriva denna bästsäljare. Någon som har några förslag om en passande titel?

Tänkbara namn:

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Myten som lurade en hel fotbollsvärld."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Grodan som aldrig fanns."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Sportgrodan som aldrig fanns."

"Grodan som aldrig fanns."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Myten som hela fotbolls-Sverige gick på."

"Myten kring "det ser mörkt ut på Kamerunsavbytarbänk."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Avbytarbänken som aldrig var mörk."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Bänken som aldrig var mörk."

"Bänken som aldrig var mörk."

Några fler tips?? Tips på folk man kan intervjua? Hegerfors och Anrell är självskriva. Bosse Hansson kanske också.
Citera
2015-12-05, 14:06
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det här är bokmaterial.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta mig ned och skriva denna bästsäljare. Någon som har några förslag om en passande titel?

Tänkbara namn:

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Myten som lurade en hel fotbollsvärld."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Myten som hela fotbolls-Sverige gick på."

Några fler tips?? Tips på folk man kan intervjua? Hegerfors och Anrell är självskriva. Bosse Hansson kanske också.

Titeln kan bara bli: "Det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk".
Citera
2015-12-05, 14:10
Medlem
Citat:
Det här är bokmaterial.

På sin höjd håller materialet för en längre artikel i Offside och för några kortare artiklar på sportsidorna i kvällstidningarna. Möjligen en kortare radiodokumentär i typ p1 dokumentär på 30 min. Det är intressant i denna form, men materialet lämpar sig inte för en bok. Du måste ju ha en edge, nåt kittlande ex. att anrell o aftonbladet redan från början bestämde sig för att plantera det falska citatet. Att man letar efter ett citat som inte finns blir inte skitkul i en bok. Skulle du verkligen köpa den själv?
Citera
2015-12-05, 14:12
Medlem
Citat:
Det här är bokmaterial.

Tänkbara namn:

Nja, ni foliehattar får nog vänta några dagar tills matcherna gåtts igenom och inget citat hittats. Det enda som kommit fram är att Arne tagit fel på tidpunkt i matchen Eng - Kam. Det krävs mer än så för att det ska blir en myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in