2015-12-05, 02:17
Medlem
Flufffens avatar
Första gången jag såg klippet var i gymnasiet, runt 2006 när youtube fick sitt genombrott. Så visst har det funnits men man har väl gjort allt man kan för att deleta det från internet. Hegerfors har även sagt neger i morgonsoffan på tv4.
Citera
2015-12-05, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Första gången jag såg klippet var i gymnasiet, runt 2006 när youtube fick sitt genombrott. Så visst har det funnits men man har väl gjort allt man kan för att deleta det från internet. Hegerfors har även sagt neger i morgonsoffan på tv4.
Vilken match var det? Var det några negrer med gröna tröjor på avbytarbänken?
Citera
2015-12-05, 02:33
Medlem
Stivalis avatar
Är det helt uteslutet att detta kan vara någon lokal grej? Att de som är bergsäkra på att de verkligen upplevt det i samband med match i själva verket snappat upp det genom någon sorts lokal-TV? Att de vid tidpunkten vistades inom samma område för lokalnyheter.

Jag har faktiskt inget som helst minne av det här med avbytarbänken eller att det snackades. Det var först kanske runt millennieskiftet jag hörde det.
Citera
2015-12-05, 02:37
Avslutad
kan någon vara snäll och ifrågasätta denna wiki samt tillägga ngt i stil med att "bevis på att det verkligen har sagts inte har hittills inte hittats."

(har aldrig redigerat wikipediasidor själv förut)

Lustigt att man bygger en hel wiki-sida på ett citat som aldrig(?) ens ägt rum.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportgroda

För övrigt så "visste" jag ju att detta citat kom från -94 av arne hegerfors. det var innan jag läste den här tråden. för var dag som går så blir jag mer övertygad om att det aldrig hänt.

Jag tror att citatet grundar sig i "färgklicks-kommentaren" från -82, som Anrell sedan i skrift har förvängt - medvetet eller omedvetet.

Men jag kan så klart ha fel, tvekar dock på att det kommer något faktiskt bevis.
Citera
2015-12-05, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frapper
kan någon vara snäll och ifrågasätta denna wiki samt tillägga ngt i stil med att "bevis på att det verkligen har sagts inte har hittills inte hittats."

(har aldrig redigerat wikipediasidor själv förut)

Lustigt att man bygger en hel wiki-sida på ett citat som aldrig(?) ens ägt rum.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sportgroda

För övrigt så "visste" jag ju att detta citat kom från -94 av arne hegerfors. det var innan jag läste den här tråden. för var dag som går så blir jag mer övertygad om att det aldrig hänt.

Jag tror att citatet grundar sig i "färgklicks-kommentaren" från -82, som Anrell sedan i skrift har förvängt - medvetet eller omedvetet.

Men jag kan så klart ha fel, tvekar dock på att det kommer något faktiskt bevis.
Anrell har inte förvrängt något. Han fick tips via mail att Hegerfors ska ha sagt kommentaren 1994.
Citera
2015-12-05, 03:07
Medlem
Men herregud!
Varför denna övertygelse om att det hela är en myt när ingen fortfarande har tittat igenom den aktuella matchen Kamerun-England VM 1990?

Matchen var 90 + 15 + 15 = 120 min (jag vet inte hur det var med ev. tilläggsminuter)

Den person som tittade på matchen i Kungliga Biblioteket såg från Englands kvittering till 2-2 i 83:e minuten till full tid. 83 till 90 = 7 minuter
samt
Från Englands 3-2 i 15:e minuten av första tilläggskvarten till sluten av hela matchen = ca 15 min till. Dessutom ett antal minuter efter avslut.

Totalt såg han ca 22 min av matchens 120 min spelminuter

- Då är saken alltså avgjord!
- Det är en myt.
- Alla som säger sig ha hört citatet live har falska minnen.
- Någon Flashback-stjärna har redan uppdaterat Arne Hegerfors wiki " Ingen ljudupptagning av själva citatet finns tillgängligt. Videoupptagning av den aktuella matchen Kamerun–England har gåtts igenom utan resultat."
- Lasse Anrell ska gå ut med en offentlig ursäkt i media.

Vi har sett 22 av 120 minuter. Saken är ju klar...
Citera
2015-12-05, 03:31
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen

Vem skulle "göra allt" för att ta bort det från Youtube? Det har väl endast sagts i en, två eller högst tre matcher så dom hade ju kunnat låta resten av Kameruns matcher från svensk TV ligga kvar då? Jag skiter i citatet, jag vill bara kolla på Kameruns matcher för fotbollens skull & man förstår ju bäst vad som sägs om kommentatorn talar svenska. Ändå verkar det svårt att få tag på även resterande matcher, de utan bänga kameler i mörker, Bengt Mörks kamera, mörk kam på bänk eller vad fan det nu är som är så extremt känsligt att alla skiter på sig bara de tänker tanken på att Arne Hegerfors uttalande om judar skulle komma ut.
Citera
2015-12-05, 04:48
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Totalt såg han ca 22 min av matchens 120 min spelminuter

- Alla som säger sig ha hört citatet live har falska minnen.

Vi har sett 22 av 120 minuter. Saken är ju klar...

Du överdriver ju rejält med minuterna. Ska han riva av citatet vid 0-0, 1-1 eller vid ledning? Jag är fullt med på att det kan komma när förlängningen börjar, men att vi har nästan 100 potentiella minuter för avbytarbänkskommentar är ju till att skarva oddsen.

- Jävligt många som säger sig ha hört citatet live har falska minnen. De som säger att det skedde 1994 har ju potentiellt falska minnen. För det var ju 1990 mot England? Jag tror många av dem faktiskt aldrig hört det sägas live. Att missa på fyra år & blanda ihop England med Sverige samt mörk kväll med ljus dag. Eller så är det tvärtom. För det var ju mot Brasilien 1994? Då snurrar det rejält hos många.
Citera
2015-12-05, 05:09
Medlem
Ngts avatar
Snart är det dags att starta en tråd om komplotter..eller heter det konspirationer.. inom fotbollen.
För vem vet vad vi kan gräva fram? Det lär ju finnas en uppsjö med påhittade fraser och händelser som i sanningens namn aldrig har ägt rum.

Bajen tog SM-guld? Vi måste bevara filmbevis inför framtiden. Tänk om 50 år när ens barnbarn undrar vilka Stockholmslaget ens var som uppfann supportkulturen. Eller han fd legenden som råkade yppa ordet svarting under en AIK-match.

Av alla citat man växt upp med (90-talist här) är det för mig i alla fall detta (Kamerun alltså inte Bajen) som etsat sig fast i minnet. Kom ju med modersmjölken i princip. Man har säkert dragit av den inför skolkompisarna på gården och helt plötsligt har hela jävla skolan hört den, tom tjejerna.
Vem vet vad fan som har lurats i en? Alla anekdoter och skit som Sveriges elitidrottare varit med om genom åren kanske aldrig ens ägt rum.

Jag vet inte med er men jag är i alla fall omtumlad och upprörd. Det förssigår ju tom fuffens inom FIFA i dessa tider. Fast nu kanske jag svamlar för jag är trött. Natti
Citera
2015-12-05, 06:33
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Kameruns matcher från VM 1982, i synnerhet deras sista gruppmatch mot Italien som jag vill minnas att de var tvungna att vinna för att gå vidare. Matchen slutade 1-1. Det var ett VM jag följde och där finns mitt minne av Hegerfors citat.
Då är vi två om att vilja minnas det. Jag brukade bland annat diskutera "roliga" sportscitat med en kompis som jag umgicks med under andra hälften av åttiotalet och detta togs upp då och då.
Om jag minns rätt så rekapitulerar Arne under nån minut matchen när en av kamerorna zoomar in Kameruns skuggbelagda avbytarbänk där spelarna sitter framåtlutade med dystra miner, varpå Arne avrundar med knorren:
"... och det ser mörkt ut på Kameruns bänk".

Men det är fasen vad tiden fräter på minnet och jag är banne mig inte hundra på det längre.
Citera
2015-12-05, 08:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk sa Arne under VM94.

Är rätt jävla säker på att du har fel, har du läst tråden?
Jag skiter egentligen i om folk går till KB och tittar, det är fullständigt orimligt att detta klipp inte skulle finnas på nätet ifall det skulle ha sagts av en svensk kommentator. Särskilt med tanke på hur känt det är.
Orimligt, fullständigt orimligt.
Ni överskattar tillförlitligheten av era minnen.
Citera
2015-12-05, 08:38
Medlem
erikbes avatar
Jag är fotbollsnörd och har bra minne. Framför allt när det kommer till fotboll. Har hört storyn miljarder gånger men aldrig hört ett ev referat där Arne sagt så. Lutar åt myt om du frågar mig. Ska sätta mina bästa män på det dock.

Falskt tills motsatsen bevisats
Senast redigerad av erikbe 2015-12-05 kl. 08:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in