Citat:
Ursprungligen postat av
CentroX
Jag antar att sanningen aldrig kommer fram. Palmemordet verkar ju lättlöst jämfört med detta.
Vad menar du med det? Om du menar ifall citatet yttrades eller inte så lär det ju aldrig ha sagts av varken Arne eller någon annan med absolut största sannolikhet. Det är så många matcher som gåtts igenom vid det här laget utan att någon hittat en primärkälla.
Om du däremot menar uppkomsten av myten, så ja, det förblir nog ett mysterium. Kommer aldrig kunna bevisas heller från vem det kommer. Som jag ser det så finns det väl i stort sett två alternativ. Oavsett vad så är ju citatet en sån där rolig sak att berätta för sina kompisar. Man kan lägga fram det som en vits så det förklarar nog varför det har fått en sån enorm spridning.
Som jag ser det så kommer det antingen från Lasses bok första gången eller så är det ett sånt där rykte som startats av människor och sedan fått den där spridningen jag pratade om. Det behöver i så fall inte betyda att någon planterat hela skämtet, medvetet. Kan lika gärna vara någon som blandat ihop det eller bara minns fel. Men så fort bollen är i rullning så kan det nog gå snabbare än vad man tror tills det etablerat sig som ett fabricerat minne hos folk. Och naturligtvis fortsätter man berätta om citatet. Det är ju en sån där sak som spridits över generationer så man förstår ju varför det har blivit ett sånt stort och känt citat. Det förklarar väldigt enkelt i så fall varför citat dyker upp i boken. Om vi säger att det här ryktet kom fram i början av 90-talet så är det ju en naturlig påföljd att någon tipsade om citatet när Lasse gjorde boken. När den här myten väl etablerat sig i folks huvuden så har säker de flesta trott att de upplevt det själva.
Alternativ 2 är att det inte kommer från gräsrötterna, utan har sitt ursprung i Lasses bok. I så fall har antingen han hittat på det eller fått ett felaktigt tips av någon. Detta kan som sagt vara ett ärligt misstag eller någon som bara ville ha kul och prova om det gick att skicka in ett fejkat citat. Den roligaste upplösningen (som vi i så fall skulle få välja om vi vill tro på eller inte) är väl om det är Lasse själv som diktade upp hela (+ kanske massor av andra citat). Tänk bara ifall man gjort en sån grej. Bara hittar på ett random, påhittat citat för att kunna fylla ut sin egen bok och sen blir det här resultatet. Frågan är ifall man vill gå ut och erkänna en sån sak då eller bara hålla tyst och mysa av sin bedrift) Samtidigt vet han i så fall att det verkligen inte sades varje gång det snackas om citatet. Men ingen kommer på under alla år att kontrollera ifall citatet verkligen yttrades eller inte.
Ska jag göra en gissning så tror jag inte citatet har sitt ursprung i boken. Det är bara där som det har dokumenterats första gången och stärkt citatet. Jag tror snack (speciellt fyllesnack) mellan människor skapat citatet. Troligtvis började det som en vits. Ungefär som när folk säger: "Vad blir det om Tyskland och Nigeria möts i en fotbollsmatch (Nig + Ger). "Vad säger kommentatorn när Kamerun ligger under och bänken visas i närbild"? Det började som ett skämt, för det låter lite som en rolig vits. Sen precis som alla rykten så har det modifierats på vägen och blivit ett citat som Arne Hegerfors yttrat.