2016-03-24, 13:21
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Va?!

Det finns alltså folk som på riktigt tror att det är en "myt" trots att Hegerfors själv, detaljerat beskrivit vad som hände?

Det var England - Kamerun i Napoli 1990:
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Va?!

Det finns alltså folk som på riktigt kommer in på sida 186 i en tråd och postar en länk som finns i trådstarten som bevis på att hela tråden har fel!
Citera
2016-03-24, 13:49
Medlem
Moderator borde kanske lägga in ett meddelande om att läsa senaste sammanfattningen samt en länk till denna. Så kanske vi slipper mopsiga användare som inte orkar ta sig tid att läsa några sidor bakåt.
Citera
2016-03-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja det här är ju ytterligare en sak som är fascinerande. Ingen av dom som har varit helt säkra på att dom har hört det har varit intresserade av att kontrollera det. Är det så att folk undermedvetet vet om att dom antagligen har fel eller att dom helt enkelt inte vill kännas vid möjligheten att deras minnen är fabricerade och därför inte vill veta?

Ja, detta är väldigt fascinerande, det har du helt rätt i.

Ja, det är samma mönster gång efter annan med nyblivna skribenter i tråden.

NY: - Jag är helt hundra att jag hörde det själv i direktsändning och Arne bekräftar det. Det var i matchen eng kam vm90 som Arne säger.
FB: - Folk har redan sett den matchen i arkiven och den är avskriven.
NY: - Mnaeeajuaa, fast det var säkert i en annan match då.
FB: - Vi har redan gått igenom Arnes VM matcher med Kamerun.
NY: Mjauejae, fast det kan ha varit en annan kommentator. Och han kanske inte sa det i en VM match...
FB: Ok, så du vet alltså inte vem som sagt det, när han sagt det eller i vilket sammanhang han sagt det....

Samma visa, gång efter annan.
Senast redigerad av avec 2016-03-24 kl. 16:21.
Citera
2016-03-24, 21:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Inte hört det. Har för mig att jag läst det i någon av Anrells samling av sportgrodor. Fast han kanske hitta på det?
Citera
2016-03-24, 22:55
Medlem
Jag antar att sanningen aldrig kommer fram. Palmemordet verkar ju lättlöst jämfört med detta.
Citera
2016-03-25, 01:19
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Inte hört det. Har för mig att jag läst det i någon av Anrells samling av sportgrodor. Fast han kanske hitta på det?

Åhå! Äntligen ny fakta i tråden!

Du har aldrig funderat på att läsa lite innan du postar? Ja, det finns med i Anrells Sportgrodor. Och ja, han har kontaktats, han vet ej var han fått det ifrån.
Citera
2016-03-25, 03:41
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Jag antar att sanningen aldrig kommer fram. Palmemordet verkar ju lättlöst jämfört med detta.

Vad menar du med det? Om du menar ifall citatet yttrades eller inte så lär det ju aldrig ha sagts av varken Arne eller någon annan med absolut största sannolikhet. Det är så många matcher som gåtts igenom vid det här laget utan att någon hittat en primärkälla.

Om du däremot menar uppkomsten av myten, så ja, det förblir nog ett mysterium. Kommer aldrig kunna bevisas heller från vem det kommer. Som jag ser det så finns det väl i stort sett två alternativ. Oavsett vad så är ju citatet en sån där rolig sak att berätta för sina kompisar. Man kan lägga fram det som en vits så det förklarar nog varför det har fått en sån enorm spridning.

Som jag ser det så kommer det antingen från Lasses bok första gången eller så är det ett sånt där rykte som startats av människor och sedan fått den där spridningen jag pratade om. Det behöver i så fall inte betyda att någon planterat hela skämtet, medvetet. Kan lika gärna vara någon som blandat ihop det eller bara minns fel. Men så fort bollen är i rullning så kan det nog gå snabbare än vad man tror tills det etablerat sig som ett fabricerat minne hos folk. Och naturligtvis fortsätter man berätta om citatet. Det är ju en sån där sak som spridits över generationer så man förstår ju varför det har blivit ett sånt stort och känt citat. Det förklarar väldigt enkelt i så fall varför citat dyker upp i boken. Om vi säger att det här ryktet kom fram i början av 90-talet så är det ju en naturlig påföljd att någon tipsade om citatet när Lasse gjorde boken. När den här myten väl etablerat sig i folks huvuden så har säker de flesta trott att de upplevt det själva.

Alternativ 2 är att det inte kommer från gräsrötterna, utan har sitt ursprung i Lasses bok. I så fall har antingen han hittat på det eller fått ett felaktigt tips av någon. Detta kan som sagt vara ett ärligt misstag eller någon som bara ville ha kul och prova om det gick att skicka in ett fejkat citat. Den roligaste upplösningen (som vi i så fall skulle få välja om vi vill tro på eller inte) är väl om det är Lasse själv som diktade upp hela (+ kanske massor av andra citat). Tänk bara ifall man gjort en sån grej. Bara hittar på ett random, påhittat citat för att kunna fylla ut sin egen bok och sen blir det här resultatet. Frågan är ifall man vill gå ut och erkänna en sån sak då eller bara hålla tyst och mysa av sin bedrift) Samtidigt vet han i så fall att det verkligen inte sades varje gång det snackas om citatet. Men ingen kommer på under alla år att kontrollera ifall citatet verkligen yttrades eller inte.

Ska jag göra en gissning så tror jag inte citatet har sitt ursprung i boken. Det är bara där som det har dokumenterats första gången och stärkt citatet. Jag tror snack (speciellt fyllesnack) mellan människor skapat citatet. Troligtvis började det som en vits. Ungefär som när folk säger: "Vad blir det om Tyskland och Nigeria möts i en fotbollsmatch (Nig + Ger). "Vad säger kommentatorn när Kamerun ligger under och bänken visas i närbild"? Det började som ett skämt, för det låter lite som en rolig vits. Sen precis som alla rykten så har det modifierats på vägen och blivit ett citat som Arne Hegerfors yttrat.
Citera
2016-03-25, 09:20
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Vad menar du med det? Om du menar ifall citatet yttrades eller inte så lär det ju aldrig ha sagts av varken Arne eller någon annan med absolut största sannolikhet. Det är så många matcher som gåtts igenom vid det här laget utan att någon hittat en primärkälla.

Om du däremot menar uppkomsten av myten, så ja, det förblir nog ett mysterium. Kommer aldrig kunna bevisas heller från vem det kommer. Som jag ser det så finns det väl i stort sett två alternativ. Oavsett vad så är ju citatet en sån där rolig sak att berätta för sina kompisar. Man kan lägga fram det som en vits så det förklarar nog varför det har fått en sån enorm spridning.

Som jag ser det så kommer det antingen från Lasses bok första gången eller så är det ett sånt där rykte som startats av människor och sedan fått den där spridningen jag pratade om. Det behöver i så fall inte betyda att någon planterat hela skämtet, medvetet. Kan lika gärna vara någon som blandat ihop det eller bara minns fel. Men så fort bollen är i rullning så kan det nog gå snabbare än vad man tror tills det etablerat sig som ett fabricerat minne hos folk. Och naturligtvis fortsätter man berätta om citatet. Det är ju en sån där sak som spridits över generationer så man förstår ju varför det har blivit ett sånt stort och känt citat. Det förklarar väldigt enkelt i så fall varför citat dyker upp i boken. Om vi säger att det här ryktet kom fram i början av 90-talet så är det ju en naturlig påföljd att någon tipsade om citatet när Lasse gjorde boken. När den här myten väl etablerat sig i folks huvuden så har säker de flesta trott att de upplevt det själva.

Alternativ 2 är att det inte kommer från gräsrötterna, utan har sitt ursprung i Lasses bok. I så fall har antingen han hittat på det eller fått ett felaktigt tips av någon. Detta kan som sagt vara ett ärligt misstag eller någon som bara ville ha kul och prova om det gick att skicka in ett fejkat citat. Den roligaste upplösningen (som vi i så fall skulle få välja om vi vill tro på eller inte) är väl om det är Lasse själv som diktade upp hela (+ kanske massor av andra citat). Tänk bara ifall man gjort en sån grej. Bara hittar på ett random, påhittat citat för att kunna fylla ut sin egen bok och sen blir det här resultatet. Frågan är ifall man vill gå ut och erkänna en sån sak då eller bara hålla tyst och mysa av sin bedrift) Samtidigt vet han i så fall att det verkligen inte sades varje gång det snackas om citatet. Men ingen kommer på under alla år att kontrollera ifall citatet verkligen yttrades eller inte.

Ska jag göra en gissning så tror jag inte citatet har sitt ursprung i boken. Det är bara där som det har dokumenterats första gången och stärkt citatet. Jag tror snack (speciellt fyllesnack) mellan människor skapat citatet. Troligtvis började det som en vits. Ungefär som när folk säger: "Vad blir det om Tyskland och Nigeria möts i en fotbollsmatch (Nig + Ger). "Vad säger kommentatorn när Kamerun ligger under och bänken visas i närbild"? Det började som ett skämt, för det låter lite som en rolig vits. Sen precis som alla rykten så har det modifierats på vägen och blivit ett citat som Arne Hegerfors yttrat.
Kan bara säga själv...kanske sagt det innan..Hur som helst så var det på skolgården där vi spelade spontanfotboll. En klasskompis som var med skrattade till och sa citatet...Detta var helt säkert strax efter VM94..kanske på hösten någon gång..vi gick i femte klass. Jag däremot...fattade med en gång vad han menade och tänkte med en gång på Arne..och såg den där klassiska bilden med en mörk skuggbild på avbytarbänken. Men där slutar spåren för mig..kan inte placera minnesbilden till någon match eller tidpunkt. Jag tror mig inte ha hört det under match..utan i efterhand på Sportnytt eller liknande..men oklart där med..som allt med detta.
Citera
2016-03-25, 10:27
Medlem
Yaskos avatar
Kommentatoren sa det där, "det ser mörkt ut i Kameruns bänk". Men inte 1990, det var 1994. Jag tror att det var Ryssland-Kamerun som slutade 6-1. Men kan vara någon av de andra två matcherna. Helt säker på att jag hörde det under deras match.
Citera
2016-03-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Kommentatoren sa det där, "det ser mörkt ut i Kameruns bänk". Men inte 1990, det var 1994. Jag tror att det var Ryssland-Kamerun som slutade 6-1. Men kan vara någon av de andra två matcherna. Helt säker på att jag hörde det under deras match.

Du har fel. Samtliga Kameruns matcher från VM 1994 har vi redan sett i arkivet och det sägs aldrig där.

Sammanfattning av granskningen
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2016-03-25 kl. 11:08.
Citera
2016-03-25, 11:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Bevisa det då. Vem tror du att du är? Vad tänker du att ditt 'helt säkert' är värt, jämfört med alla andra som varit helt säkra, fast andra matcher, andra mästerskap och andra kommentatorer? Svar: inte ett skit.
Trots att du är så säker minns du inte ens vilken match det ska ha varit, börjar det inte ringa en varningsklocka där?
Citera
2016-03-25, 12:07
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampass
Jag vill minnas att jag hörde detta citat på jubileumsfilmen som släpptes efter VM 94. Vägen till bronset eller nått i den stilen. Kommer någon ihåg den?
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Va?!

Det finns alltså folk som på riktigt tror att det är en "myt" trots att Hegerfors själv, detaljerat beskrivit vad som hände?
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Citat:
Ni som kommer in i den här tråden utan att ha läst någonting alls, och trots det är helt säkra på att ni så klart har lösningen eller föreslår något som uppenbarligen gåtts igenom efter över tvåtusen inlägg, är fan helt dumma i huvudet. Inte lite, inte ganska, utan helt. Fullständigt intelligensbefriade.
Senast redigerad av U-Fig 2016-03-25 kl. 12:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in