Glöm Italien-Nigeria, det målet kom alldeles för sent.
1982 och Kamerun kan vi lägga ner helt, ingen av Kameruns matcher visades i realtid, jag minns det väldigt väl.
För ett par år sen passerade jag en äng. Egentligen vilken äng som helst, men denna hade jag sett förr, inte minst 1982. Det var egentligen fråga om den yta som blev kvar när skogen tagit sitt, där allt gick ihop. Jag hade passerat många gånger förr, då som barn, men jag hade aldrig riktigt vågat ta steget. Det växte mycket, och det växte högt, och var det inte sommar så var det vinter och det var än värre och än mer ointagligt.
Man ville inte dit. Men 1982 umgicks jag med en granne, han var 3 år äldre men vi hade en sällsam gemenskap. Vi fanns i området, vi cyklade runt med fotbollar på respektive pakethållare och ibland slog vi till och sköt några skott på en plan där vi aldrig spelat förr. Men jag tror att vi hade en dröm, det var nog så det började, drömmen om en egen plats att vara. Det var därför vi gick in där, den där junidagen 1982, rätt in där på den där ensliga ängen. Många gånger hade bollen plockats fram, men det var hopplöst, det var alltför tuvigt, och då går det inte att spela boll. Men det här var speciellt, och efter en närmast olidlig promenad genom jobbig växtlighet var vi framme.
På ett minst sagt märkligt sätt hade den där övervuxna gräsytan slagit in en kil mitt i skogen, och även om jag inte minns det idag kan jag föreställa mig hur våra respektive läder dunsade ner i det alltför höga gräset. Det märkliga med den här platsen var väl egentligen inte hur svårtillgänglig den var, eller att ingen någonsin vistats där, det var nog att ingen upptäckt den före oss. Det var ingen dålig yta heller, vi hade sett hur torkan och tuvor tidigare knäckt perfekta skådeplatser, men här hade en lagom fukt skapat de allra bästa förutsättningar.
Ungefär samtidigt startade Fotbolls-VM i Spanien, och det var då vi gjorde området till vårt. Lämpligt nog fanns där ett par ungträd, som gjorda att nyttjas som stolpar, och vi lärde oss nya hjältars namn som Mora, Kiss, Whiteside, Eder och Maradona. Vi beslöt oss för att kalla ytan för Spain -82, kanske inte alltför fantasifullt. Men drömmen fanns där om att skapa ett Colombia -86, om en återförening många år senare innan tanken på ett VM i Mexiko. Den närmast evighetslånga sommaren 1982 gick mot sitt slut, och likaså Fotbolls-VM. Allt fler fick ta del av vår hemlighet, och mot slutet var det en ganska sliten gräsmatta vi lämnade, för att aldrig återvända. Ja, förrän för några somrar sen då, vi skrev 2012 och jag passerade ytan och ängen var lika jävlig som nånsin förr.
Men jag gick förbi och jag insåg att det gått 30 år så jag började bryta mig igenom det sega gräset på nytt. Den här gången med min son i släptåg, ivrigt obstruerande. Men jag måste dit igen, och jag nådde fram. Jag andades och försökte förklara hur speciellt det här egentligen var, men sonen såg misstroget på mig. Vi gick därifrån, och jag fattade inte alls var våra målstolpar tagit vägen, men dom hade nog vuxit än mer vad jag gjort under dessa 30 år och försvunnit in i den där skogen där ingen varit 30 år innan oss och ingen lär vara 30 år efter.