2015-12-07, 16:21
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Citatets historia i svensk tryckt media har gåtts igenom. Första gången det dyker upp är i Anrells floskeltopp 1995.

En lärdom att dra från tråden kan vara att inte lita på sina minnesbilder.
Jag vet att första gången det gick i tryck var 1995 i floskeltoppen, men jag har inte sett någonting om huruvida det publicerades ihop med en bild eller inte. Det jag menade var att en eventuell bild i tidningen kan vara det som gör att många tror sig ha sett "kameran svepa över Kameruns avbytarbänk". Jag personligen vet (eller tror mig veta kanske) att jag aldrig har sett klippet, däremot ringde en liten klocka när några i tråden beskrev bänken, tröjorna och kameravinkeln men det kan ju förstås komma precis var som helst ifrån och behöver inte ha med detta att göra. En liten teori om hur ett falskt minne har kunnat få fäste bara.
Citera
2015-12-07, 16:25
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyKuken
Så du kan inte ens minnas om där fanns en programledare eller inte...? Du är inte alls lika förtroendeingivande som Glorkas, dessvärre.
Utan bildbevis, svaga minnesbilder och väldigt korta beskrivningar av vad som skett ser det nästan ut som om någon annan får sticka och kolla hela matchen för att öka trovärdigheten.
Men herreguf vill du ha ett matchreferat eller. Här är allt jag antecknade (skrev ned några större händelser då ingen matchklocka visades så jag iaf kunde referera till citatet ifall det yttrades.

1-0 england
4 kamerunspelare avstängda (Arne)
Halvlek
Studio
"Det ser mörkt ut för england" - (någon Hans)
Milla in
Fler kamerunreserver på gång (Arne)
1-1 kamerun
2-1 kamerun
Milla ser skadad ut (Arne)
2-2 england
Milla kvar mitt på plan (Arne)
Slutsignal
Studio
3-2 england
Arne kommenterar att det kunde stått 3-1 kamerun men snabbt efter drar han någon analogi mha något talesätt som innehöll ordet "svärmor".
Slut på matchen.

Om han hade yttrat sig citatet eller något i närheten hade jag hört det... Satt och stirrade på mitt anteckningsblock i forskarsalen (storbildstv, seriösa grejer) medan jag hörde på sändningen och tittade på skärmen när något märkvärdigt hände/yttrades.
Citera
2015-12-07, 16:26
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Men herreguf vill du ha ett matchreferat eller. Här är allt jag antecknade (skrev ned några större händelser då ingen matchklocka visades så jag iaf kunde referera till citatet ifall det yttrades.

1-0 england
4 kamerunspelare avstängda (Arne)
Halvlek
Studio
"Det ser mörkt ut för england" - (någon Hans)
Milla in
Fler kamerunreserver på gång (Arne)
1-1 kamerun
2-1 kamerun
Milla ser skadad ut (Arne)
2-2 england
Milla kvar mitt på plan (Arne)
Slutsignal
Studio
3-2 england
Arne kommenterar att det kunde stått 3-1 kamerun men snabbt efter drar han någon analogi mha något talesätt som innehöll ordet "svärmor".
Slut på matchen.

Om han hade yttrat sig citatet eller något i närheten hade jag hört det... Satt och stirrade på mitt anteckningsblock i forskarsalen (storbildstv, seriösa grejer) medan jag hörde på sändningen och tittade på skärmen när något märkvärdigt hände/yttrades.
Varför såg det mörkt ut för England i halvtid när de ledde med 1-0??
Citera
2015-12-07, 17:06
Medlem
Läste på en blogg att det är sagt under vm 1994 i matchen mellan Ryssland - Kamerun.
En match ryssen vann med 6-1.

Mystiken tätnar.
Citera
2015-12-07, 17:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anttorman
Läste på en blogg att det är sagt under vm 1994 i matchen mellan Ryssland - Kamerun.
En match ryssen vann med 6-1.

Mystiken tätnar.

Om du bemödat dig med att läsa tråden eller göra en sökning så hade du sett att Ryssland nämnts 43 ggr.
Och om du nu ska komma med "nya" fakta så kanske en länk vore nåt att fundera över?
Citera
2015-12-07, 17:27
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Om du bemödat dig med att läsa tråden eller göra en sökning så hade du sett att Ryssland nämnts 43 ggr.
Och om du nu ska komma med "nya" fakta så kanske en länk vore nåt att fundera över?

Dock är det bra att påminna om att den matchen också bör ses innan vi kan känna oss tillräckligt säkra.

En sådan brakförlust torde dessutom fått kamerunspelarna att bli mörka i synen :-).
Citera
2015-12-07, 17:30
Medlem
Arthur Dents avatar
Aftonbladet vaknar.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle21899973.ab

Det är journalisten Jack Werner, prisbelönt för sitt arbete på Metro med den så kallade ”Viralgranskaren”, som uppmärksammat en över 1100 inlägg lång Flashbacktråd där man ifrågasätter om Arne Hegerfors någonsin sagt de mytomspunna orden.
Hittills har ingen användare kunnat bevisa att orden yttrats trots att man har tagit sig till Kungliga Biblioteket för att kolla på den arkiverade SVT-utsändningen från kvartsfinalen.
Senast redigerad av Arthur Dent 2015-12-07 kl. 17:34.
Citera
2015-12-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Jag ber om ursäkt över att jag nämnde den en fyrtiofjärde gång mitt under din månatliga fas av Menstruationen.......
Citera
2015-12-07, 17:38
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Aftonbladet vaknar.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle21899973.ab

Det är journalisten Jack Werner, prisbelönt för sitt arbete på Metro med den så kallade ”Viralgranskaren”, som uppmärksammat en över 1100 inlägg lång Flashbacktråd där man ifrågasätter om Arne Hegerfors någonsin sagt de mytomspunna orden.
Hittills har ingen användare kunnat bevisa att orden yttrats trots att man har tagit sig till Kungliga Biblioteket för att kolla på den arkiverade SVT-utsändningen från kvartsfinalen.
Kul att de faktiskt nämner Flashback. Kanske första gången de skriver om Flashback utan att fördöma forumet?

Då känns detta ganska avklarat. Visst kan citatet ha funnits i någon annan match men det är knappast sannolikt.
Finns som sagt inga bevis överhuvudtaget.
Citera
2015-12-07, 17:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt

Men klippet borde ändå ligga uppe nånstans..

Citat:
Ursprungligen postat av typ0
Du gör mig paranoid OP, men är rimligt säker (98%) på att jag har sett/hört det under VM 94, flera gånger om. Kan Youtube ha rensats från detta "stötande" material?

[Edit] Såg nu lite på Youtube, och i bästa fall i 94 skulle det vara från Rysslands-matchen, men där är det Bosse Hansson som kommenterar.

Citat:
Ursprungligen postat av Colan33
Vad fan är dt för fel på en del?

Inga bevis förutom att jag själv börja asgarva mitt under Eng-Kam 90 när han slänger ur sig detta.

Varför tror du media tagit bort allt?

Citat:
Ursprungligen postat av rambostina
VM 90 England-Kamerun

https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Hade en diskussion för ett tag sedan om vad han sa och vilken match. Tror det var runt 3-4 år sen då fanns klippet på Youtube.

Kan vi vara överens nu om att ens hjärna kan konstruera falska minnen?
Citera
2015-12-07, 17:50
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Varför såg det mörkt ut för England i halvtid när de ledde med 1-0??
Var nog antingen Hans Eskilsson eller Hasse Borg som inte tyckte England spelade så bra under första halvlek och att Kamerun borde ha gjort mål. Går till KB imorgon igen och skriver ned hela citatet med sammanhang.
Citera
2015-12-07, 17:55
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anttorman
Jag ber om ursäkt över att jag nämnde den en fyrtiofjärde gång mitt under din månatliga fas av Menstruationen.......

Men fortfarande ingen länk till ditt scoop? Människor alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in