2015-12-04, 14:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Google leder en ibland in på märkliga sidospår.
Detta har tydligen hänt:
Off topic: Wilander läser sin dikt droppen

https://m.youtube.com/watch?v=ZjX8RyDo8Z8

Jag minns det där, 100% säker.
Men nu blev jag osäker?
Citera
2015-12-04, 14:53
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Det finns en hel del matcher kvar att se igenom innan vi gå så långt

Allting hänger här på den första förlängningskvarten. Egentligen har tvivlarna inte mycket material att beta igenom. Möjligen då även tiden mellan Englands 1-0 & Kameruns 1-1. Finns inte citatet där så är ju myten spräckt. Faktiskt.

För självklart har någon kommentator någon gång sagt att det ser mörkt ut på någon bänk. Det stora arbetet att leta upp citatet, om det saknas i England 1990 dvs, ligger faktiskt hos dem som bergsäkert hävdar att de hört det. Spricker England så är det upp till dem att hitta något liknande någon annanstans.

Man måste helt enkelt kunna knyta citatet till någon specifik match, kommentator eller mästerskap för att anekdoten ska ha något värde.

.....

En liknelse: Jag har absolut ett minne av att jag sett en bild på Peter Ijeh i Sydsvenskan där det stod en gammal Peugeot 504 parkerad på gatan bakom honom. Då jag är stor entusiast av gamla Peugeot så minns jag det tydligt & ångrade sedan att jag inte klippt ut artikeln. Känner jag mig själv rätt skulle jag nog inte tänkt på det där med "mörk avbytarbänk", jag skulle nog inte uppfattat det "roliga". En gammal 504 missar jag dock inte.

Skulle någon tomte sedan dyka upp & absolut hävda att det fan var en Volvo Amazon så skulle det sätta press på oss som hävdar något att faktiskt hitta bilden. Det är här min poäng ligger att trådstarten borde formulerats annorlunda. Hade TS med bestämdhet hävdat att det var Kamerun-Österrike 1998 så hade det uppstått en diskussion där det är upp till dem som hävdar något att även bevisa det. Nu blir det som att jag minns en bild från någon tidning med någon utländsk spelare & någon gammal bil i bakgrunden.
Citera
2015-12-04, 15:31
Medlem
Det viktigaste är att de tvärsäkra (oavsett sida) sen erkänner att de haft fel. Som i detta klipp med Hegerfors:

https://m.youtube.com/watch?v=lMK4Io2SFbE
Citera
2015-12-04, 15:46
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Det viktigaste är att de tvärsäkra (oavsett sida) sen erkänner att de haft fel.
Självklart, nu handlar det bara om att vi vill veta sanningen. Även om vi kommer fram till att Arne faktiskt har sagt detta så har resan i alla fall varit riktigt intressant.
Citat:
Som i detta klipp med Hegerfors:

På tal om myter
Citera
2015-12-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Hmm, här är nåt som inte riktigt stämmer. Hösten 1994 var e-post något väldigt ovanligt, på min skola fanns en enda dator med internet och ingen jag kände hade e-postadress. Omöjligt är det inte, men sannolikt? Nja. En sökning på waybackmachine visar att Aftonbladets sajt finns först 1996, och då har Lasse e-post i sin kolumn. Så han var ändå hyfsat tidig, men är det troligt att han hade e-post innan tidningen ens hade en egen sajt?
Du måste levt i ett samhälle utanför kartan...
1994 var inte mail ovanligt. Alla företag och inte så få privatpersoner hade det. Internet däremot var inte tillgängligt i samma utsträckning.
Citera
2015-12-04, 16:02
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Det viktigaste är att de tvärsäkra (oavsett sida) sen erkänner att de haft fel. Som i detta klipp med Hegerfors:

Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Självklart, nu handlar det bara om att vi vill veta sanningen. Även om vi kommer fram till att Arne faktiskt har sagt detta så har resan i alla fall varit riktigt intressant.

På tal om myter

I klippet glider han ju runt kring vad som var frågan & vad som är kriterierna för rätt svar. Det är där vi hamnar i vår fråga. Vad är myt? Räcker det med att det visar sig vara plockat från Eurosport med Micke Bergwall som kommentator till sammandrag av franska ligan där "det ser mörkt ut för Lens" uttalas samtidigt som en bänk visas där 4 av 6 är svarta?

Kamerun i Afrikanska mästerskapen på Eurosport? Är det fortfarande kul om alla lag är mörka? Duger det som groda då? Måste det vara så att Kamerun stack ut som just mörka?
Citera
2015-12-04, 16:13
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
I klippet glider han ju runt kring vad som var frågan & vad som är kriterierna för rätt svar. Det är där vi hamnar i vår fråga. Vad är myt? Räcker det med att det visar sig vara plockat från Eurosport med Micke Bergwall som kommentator till sammandrag av franska ligan där "det ser mörkt ut för Lens" uttalas samtidigt som en bänk visas där 4 av 6 är svarta?

Kamerun i Afrikanska mästerskapen på Eurosport? Är det fortfarande kul om alla lag är mörka? Duger det som groda då? Måste det vara så att Kamerun stack ut som just mörka?
Det är en väldigt bra fråga.
Personligen skulle mina kriterier vara:

1. Arne Hegerfors måste ha sagt det.
2. Citatet måste vara: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Matchen borde väl inte spela någon roll, eller?

Vi kan väl inte påstå att det inte är en myt om det är Staffan Lindeborg som sade att det såg mörkt ut på Nigerias avbytarbänk?
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-04 kl. 16:17.
Citera
2015-12-04, 16:32
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Matchen borde väl inte spela någon roll, eller?

Men om alla lag är mörka då? Att citatet är plockat från Afrikanska mästerskapen? Då blir det ju groda oavsett vilket lag det ser mörkt ut för?

"Svenskarna gjorde ett blekt framträdande" blir väl inget vidare speciellt utan att placera in det i en kontext där alla andra är mörka? "De svenska spelarna var riktigt bleka figurer i VM-matcherna mot Costa Rica, Brasilien (semi), Senegal & Trinidad Tobago".
Citera
2015-12-04, 16:34
Medlem
p0ks avatar
Har fortfarande ingen kollat upp?
http://www.imdb.com/title/tt0371270/...f_=tt_ov_st_sm
Citera
2015-12-04, 16:35
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Men om alla lag är mörka då? Att citatet är plockat från Afrikanska mästerskapen? Då blir det ju groda oavsett vilket lag det ser mörkt ut för?

"Svenskarna gjorde ett blekt framträdande" blir väl inget vidare speciellt utan att placera in det i en kontext där alla andra är mörka? "De svenska spelarna var riktigt bleka figurer i VM-matcherna mot Costa Rica, Brasilien (semi), Senegal & Trinidad Tobago".

Edit1: Missuppfattade ditt inlägg, sorry.

Edit2: nej, det borde väl inte spela någon roll? Citatet är väl lika roligt ifall det är Kamerun mot Nigeria som Kamerun mot England?
Så länge kommentaren är riktad mot Kameruns avbytarbänk så borde väl inte motståndarlaget spela någon roll?
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-04 kl. 16:43.
Citera
2015-12-04, 16:37
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0k
Verkar inte så, men chansen att citatet skulle finnas där känns väldigt liten. Den handlar trots allt om Sverige, inte om Kamerun.
Och den matchen där Sverige möter Kamerun vet vi redan att citatet inte yttras.

Kan man köpa DVD:n någonstans?
Citera
2015-12-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0k

hur många gånger ska ja behöva nämna att det är en TV3 produktion? Ingen SVT profil är naturligtvis med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in