2015-12-05, 14:16
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det här är bokmaterial.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta mig ned och skriva denna bästsäljare. Någon som har några förslag om en passande titel?

Några fler tips?? Tips på folk man kan intervjua? Hegerfors och Anrell är självskriva. Bosse Hansson kanske också.

Färgklicken vi alla minns - en mörk historia
Citera
2015-12-05, 14:20
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Varför kallar ni det myt? Jag såg matchen och hörde det. Det var en snackis en eller två dagar, värre var det inte på den tiden.

Nu är alla så jävla kränkta hela tiden att det säkert skulle bli ett jäkla liv om saken. Så var det inte då, man skrattade åt det.

Bevis eller inte, men vi är många som minns.

Till er tuktade grabbar som växer upp idag säger jag: För helvete väx upp och bli män, så kanske flickorna vill knulla med er! De står ju för f-n på rad och väntar på karlar. Var inte så förbannat ängsliga och ta för er!

Trådens dummaste inlägg, hands down!

Såvida det inte är ironi, förstås.
Citera
2015-12-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Nja, ni foliehattar får nog vänta några dagar tills matcherna gåtts igenom och inget citat hittats. Det enda som kommit fram är att Arne tagit fel på tidpunkt i matchen Eng - Kam. Det krävs mer än så för att det ska blir en myt.

nej, det krävs inte ett skit egentligen. bevisbördan ligger knappast på att folk ska sitta och kolla igenom - den i tråden allt så evigt växande listan av - matcher för att "bevisa" att det inte sägs där. snarare är det ni som varit stensäkra på att det minsann sagts som bör bevisa att det faktiskt stämmer.

hävdar jag att GIF sundsvall vunnit SM guld så är det upp till mig att bevisa detta, folk har liksom ingen skyldighet att trava ner till nåt jävla arkiv och kontrollera varje år för att bevisa att det inte stämmer.
Senast redigerad av M.S 2015-12-05 kl. 15:03.
Citera
2015-12-05, 15:34
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Men det är ju helt absurt att avfärda citatet som en myt utan att ens gå igenom den aktuella matchen. Du tycker att det är så liten chans att det återfinns under vissa delar av matchen att man inte ens behöver se dessa delar, ok. Men då kan du inte heller säga att vi har "bevis" för att det är en myt.

Och låt oss titta på dessa minuter som är helt ointressanta.

0-0, 1:a till 25:e minuten, 25 minuter totalt
- Rimlig chans för citatet
Kamerun hade redan gjort succé i detta VM. Slagit VM-favoriten Argentina. Slagit Colombia i åttondelen. Nu i kvartsfinalen spelar man nervöst och dåligt. Deras första mål vid 61:a minuten kom från ingenstans. Det var först därefter det blev glädje och dans med hörnflaggorna.

0-1, 25:e till 61:a minuten, 36 minuter totalt - Bra chans för citatet
England har nu gjort 0-1, Kamerun har inget spel och det ser onekligen mörkt ut.

1-1, 61:a till 65:e minuten, 4 minuter totalt - Låg chans för citatet
Kamerun är med i matchen och det är fullt fart på läktarna. Möjligtvis skulle citatet kunna komma om England t.ex. fått ett bra frisparksläge och Kamerun ser nervösa ut på bänken. Låg chans men inte helt omöjligt.

2-1, 65e: till 83:e minuten, 18 minuter totalt - Låg chans för citatet
Kamerun leder och det är fullt fart på läktarna. Möjligtvis skulle citatet kunna komma om England t.ex. fått ett bra frisparksläge och Kamerun ser nervösa ut på bänken. Låg chans men inte helt omöjligt.

2-2, 90:e till 105:e minuten, 15 minuter totalt - Bra chans för citatet
Målet kom vid 83:e minuten men 83-90 har redan setts.
Kamerun var mycket nära att slå England i en VM kvartsfinal men åker på en straff och mål i slutet av ordinarie tid. Nu spelas en nervös och oviss förlängning istället.

Det finns drygt 98 spelminuter av matchen som ingen har sett ännu.
Min åsikt är att 76 av dessa minuter har en rimlig eller bra chans att innehålla citatet.
Din åsikt är att det är så liten chans att citatet återfinns där att vi inte behöver se mer av matchen, utan istället ska konstatera att citatet är en myt.

Jag har aldrig någonsin påstått att vi ska strunta i någon match överhuvudtaget. Jag är nörd på fotbollsnostalgi & kollar mer än gärna igenom varenda match från start till slut från varenda VM under 80- & 90-talet. Jag betraktar absolut inte tittandet som något "arbete" som ska tröskas igenom, det är ju enbart rent nöje.

Själva arbetsinsatsen här ligger ju i att just de versioner som är aktuella är krångliga att komma över. Glorkas hade ont om tid & var tvungen att prioritera de mest sannolika sekvenserna. De som dessutom Arne själv hävdar att det rör sig om. För att inte tala om de som bergsäkert påstår att citatet droppades just under England 1990, de hänvisar ju fan själva till just straffarna som källan till citatet! Visar det sig att citatet kommer redan i första halvlek så har ju även de varit totalt ute & cyklat.

Det jag anmärker mot är ditt rent häpnadsväckande sätt att bedöma oddsen genom att ställa antal minuter mot varandra. Det blir som att påstå att chansen är betydligt större att ett afrikanskt lag vinner nästa VM-guld än att ett sydamerikanskt gör det, eftersom där finns mycket fler länder. Att man inte kan avfärda Somalia, Swaziland mfl innan man noga gått igenom deras spelarmaterial. Det blir oerhört snett.

För det är ju tre faktorer som är absolut brännheta här: 1 Motgång 2 Bild på bänken 3 Att tiden rinner iväg

Sedan överdriver du ju matchbilden. Det såg inte så himla övertygande ut för England heller. I själva verket var läget väldigt öppet i egentligen hela matchen.
Citera
2015-12-05, 15:58
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Trådens dummaste inlägg, hands down!

Såvida det inte är ironi, förstås.

Kan väl i princip bara vara ironi? Så blåst finns ju bara inte. Men eftersom det här är Flashback så bedömer jag möjligheten för att han var seriös som lika stor som möjligheten att Arne lägger kommentaren redan i första halvleken mot England 1990, dvs helt klart ligger möjligheten där & gror i bakhuvudet trots allt.
Citera
2015-12-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det här är bokmaterial.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta mig ned och skriva denna bästsäljare. Någon som har några förslag om en passande titel?

Tänkbara namn:

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Myten som lurade en hel fotbollsvärld."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Grodan som aldrig fanns."

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk: Sportgrodan som aldrig fanns."

"Grodan som aldrig fanns."

[...]
På Kamerunbänken intet mörkt

Luftslottet som sprängdes

Bänken som kallades mörk

Skuggan över Kamerunbänken

Arne Hegerfors och de mörkas bänk

Den mörka bänken
Citera
2015-12-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
nej, det krävs inte ett skit egentligen. bevisbördan ligger knappast på att folk ska sitta och kolla igenom - den i tråden allt så evigt växande listan av - matcher för att "bevisa" att det inte sägs där. snarare är det ni som varit stensäkra på att det minsann sagts som bör bevisa att det faktiskt stämmer.

hävdar jag att GIF sundsvall vunnit SM guld så är det upp till mig att bevisa detta, folk har liksom ingen skyldighet att trava ner till nåt jävla arkiv och kontrollera varje år för att bevisa att det inte stämmer.
Men nu är det här ju ingen rättegång eller liknande. Ingen behöver egentligen bevisa någoting.

Fast den hittills etablerade "sanningen" är ju att Arne Hegerfors yttrade detta citat. Det står i böcker och tidningar, och Arne berättar själv historien i åtskilliga interjuver i radio och TV.

Om man vill utmana denna "sanning" så tycker jag inte det räcker med att
a) konstatera att man inte hittar något klipp på youtube
b) titta på mindre än 1/4 av den aktuella matchen

För att sen hävda att man har bevisat att det är en myt.
Citera
2015-12-05, 17:01
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S

"Att höja ett varningens finger" är ett annat citat som någon profil sagt under någon turnering. Jag vill passa på att höja ett varningens finger till dom som absolut inte vill bli outade, om man skrivit känsliga personliga grejer på Flashback. För hur kommer det egentligen att se ut på universitetsbibliotekens videoarkiv på måndag? Kommer det spelas upp Kamerun-matcher på var & varannan skärm? Är det normalt att dessa är högintressanta för forskningsprojekt i vanliga fall? Blir man upptäckt framför en Kamerun-match av någon som känner till den här tråden så dras parallellen direkt till att man är flashbackare.

Så man har såklart absolut ingen skyldighet att agera aktivt med arkivgrävandet. Ska man dit bör man kanske ha koll på sin inläggshistorik så där inte förekommer alltför känsliga eller rubbade grejer.
Citera
2015-12-05, 19:05
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimrod666
Då är vi två om att vilja minnas det. Jag brukade bland annat diskutera "roliga" sportscitat med en kompis som jag umgicks med under andra hälften av åttiotalet och detta togs upp då och då.
Om jag minns rätt så rekapitulerar Arne under nån minut matchen när en av kamerorna zoomar in Kameruns skuggbelagda avbytarbänk där spelarna sitter framåtlutade med dystra miner, varpå Arne avrundar med knorren:
"... och det ser mörkt ut på Kameruns bänk".

Det var ju skönt att man inte var ensam. Jag har i stort sett samma minne som du angående den där bänken och att det var VM 1982.

Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Enligt http://smdb.kb.se/ kan jag inte hitta att SVT sände någon av Kameruns matcher. Hittar andra VM-matcher från 1982, som Italien - Peru och Italien - Polen. Italien spelade i samma grupp som Kamerun.

Möjligt att jag söker som ett arsel, men jag kan inte ens hitta semifinalerna eller finalen. Så det är tveksamt om den där databasen är helt tillförlitlig när det gäller vad som sändes på SVT.
Citera
2015-12-05, 19:10
Medlem
5549s avatar
Om det stämmer att Hägerfors aldrig sa detta, vem var det som hittade på det? Och varför?
Citera
2015-12-05, 19:16
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Om det stämmer att Hägerfors aldrig sa detta, vem var det som hittade på det? Och varför?

Förmodligen nån som nån gång sagt nåt liknande och sedan har det spårat ur.
Kanske sa Lars Gunnar Björklund i en match mellan Luton och Ipswich 1977, när kameran zoomade in en mörkhårig spelare, "det ser mörkt ut"?
Citera
2015-12-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Som det ser ut just nu, en okänd läsare som tipsade Anrell som sedan publicerade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in