2023-08-21, 15:58
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Han påstod bl.a. i sitt inlägg på flashback som han påstår att han skrev samtidigt som han tittade på Englandsmatchen på KB att Arne sagt att straffarna var felaktigt dömda/tveksamma och att han tyckte det var anmärkningsvärt, men det stämmer inte, Arne har alltid vidhållit att straffarna var korrekta, vilket han även bekräftar i det här klippet

https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Men Glorkas försökte få det att framstå som att Arne var "gaggig" typ och att hans minne är svagare än det var, naturligtvis för att få det att framstå att även Arne "bara fått för sig att han minns detta". Arne har alltid varit helt konsekvent med att det är England - Kamerun som gäller, han har aldrig påstått något om någon annan match (även om diverse idioter som Lasse Anrell och folk i den här tråden gjort det) och han har aldrig heller ifrågasatt straffsparkarna eller något sådant.

Detta skrev Glorkas:

Citat:
Straffen är HELT SOLKLAR. Arne mindes ju i efterhand att den var tveksam? men han säger SJÄLVKLAR straff som kommentar när den blir av.

Notera frågetecknet och ordet efterhand. Om man sätter ett frågetecken efter något som ser ut som ett påstående så uttrycker man osäkerhet angående det "påståendet". Han påstår alltså inte att Arne sagt att straffen var tveksam. Dessutom skrev han bara om en straff medan du babblar om flera straffar. Varför ljuger du om att Glorkas påstått att Arne sagt att flera straffar var tveksamma?
Senast redigerad av MrSkargard 2023-08-21 kl. 16:01.
Citera
2023-08-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Vad spelar det för roll om folk säger sig sett det på youtube?
Grejen är att folk säger sig sett - det finns inga som helst bevis för att det har skett i verkligheten.
Noll. Var folk påstår sig sett det är sak samma. Till och med Arne själv är ju osäker på om det är sant.

Okej, så förintelsen har inte ägt rum? Det finns inga bevis för att Gustav Vasa var kung av Sverige? Det är omöjligt att döma någon för mord utan videobevisning? Bäst att du ringer till Hall och Kumla och berättar dom goda nyheterna...

Faktum är att det finns massor av människor som sett matchen och hört Arne säga det och Arne minns det själv. Sedan att det är väldigt ovanligt med privata inspelningar ifrån en 33 år gammal fotbollsmatch och att det är litet smådrygt att behöva dra till KB och bekräfta sanningen för sig själv är en helt annan sak.

Svara på frågan, har du själv sett matchen? Om inte är du väl helt diskvalificerad från diskussionen för vad har du då att komma med? Ett grundkriterium för att komma med något påstående om vad som sagts i denna match är väl att ha sett den själv?
Citera
2023-08-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Detta skrev Glorkas:

Notera frågetecknet och ordet efterhand. Om man sätter ett frågetecken efter något som ser ut som ett påstående så uttrycker man osäkerhet angående det "påståendet". Han påstår alltså inte att Arne sagt att straffen var tveksam. Dessutom skrev han bara om en straff medan du babblar om flera straffar. Varför ljuger du om att Glorkas påstått att Arne sagt att flera straffar var tveksamma?

Han påstår ju visst att Arne sagt att straffen var tveksam, och "frågetecknet" tolkar jag som att han använder för att han vill påskina att Arne minns fel. Oavsett vilket så tyder det på väldigt stora brister i hans så kallade "granskning". Tror du för övrigt att det gick omkring personal och slog med gonggongar där inne på kungliga biblioteket? Jag ska inte säga att Glorkas ljög om det också, för jag vet inte om detta stämmer eller inte, men för mig låter det inte trovärdigt alls utan mer som att Glorkas bara trollade med er.

Vore trevligt om du kunde svara på frågan för övrigt, HAR DU SJÄLV SETT MATCHEN?
Citera
2023-08-21, 16:18
Medlem
Citat:
Han påstår ju visst att Arne sagt att straffen var tveksam, och "frågetecknet" tolkar jag som att han använder för att han vill påskina att Arne minns fel. Oavsett vilket så tyder det på väldigt stora brister i hans så kallade "granskning". Tror du för övrigt att det gick omkring personal och slog med gonggongar där inne på kungliga biblioteket? Jag ska inte säga att Glorkas ljög om det också, för jag vet inte om detta stämmer eller inte, men för mig låter det inte trovärdigt alls utan mer som att Glorkas bara trollade med er.

Vore trevligt om du kunde svara på frågan för övrigt, HAR DU SJÄLV SETT MATCHEN?

Du är extremt hetsig och slänger anklagser till folk vitt och brett konstant, så det är väldigt svårt att ta dig på allvar faktiskt

Men du som såg matchen, Vad visade kameran när arne säger det, är det en bild på kameruns avbytar bänk (som jag minns det)
Citera
2023-08-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Du är extremt hetsig och slänger anklagser till folk vitt och brett konstant, så det är väldigt svårt att ta dig på allvar faktiskt

Men du som såg matchen, Vad visade kameran när arne säger det, är det en bild på kameruns avbytar bänk (som jag minns det)

Nej jag är faktiskt hur lugn som helst, ibland blir det fel i text, jag sitter mest och myser och garvar faktiskt för jag tycker det är otroligt fascinerande att nånting jag vet till 100 % att det har hänt kan ifrågasättas av människor som inte själva sett matchen.

Anledningen till att jag skrev i CAPS var för att jag gärna ville ha svar på frågan. Har du sett matchen förresten, är det okej om jag frågar det? Med Arne som kommentator.

Jag minns faktiskt inte med all säkerhet om dom visade själva avbytarbänken. Jag har för mig att dom gjorde det men nu är det ju fem år sedan jag såg matchen senast (33 år sedan som jag såg den först) och jag har definitivt för mig att dom filmade avbytarbänken, men jag ska inte säga att jag är 100 % på den, den är nog mer fifty-fifty.

Det jag däremot är helt säker på är att Arne sa "och nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" eller nåt otroligt snarlikt. Orden SER, MÖRKT, UT, PÅ, KAMERUN och AVBYTARBÄNK är jag 100 % säker på och skulle kunna satsa allt jag äger och har inklusive pungkulorna och högerarmen på. Arne kan självklart ha kommenterat avbytarbänken utan att den visades i bild. Så ja, som sagt, ganska osäker på den, helt säker på att han sa själva kommentaren.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-21 kl. 16:37.
Citera
2023-08-21, 16:36
Medlem
Citat:
Nej jag är faktiskt hur lugn som helst, ibland blir det fel i text, jag sitter mest och myser och garvar faktiskt för jag tycker det är otroligt fascinerande att nånting jag vet till 100 % att det har hänt kan ifrågasättas av människor som inte själva sett matchen.

Anledningen till att jag skrev i CAPS var för att jag gärna ville ha svar på frågan. Har du sett matchen förresten, är det okej om jag frågar det? Med Arne som kommentator.

Jag minns faktiskt inte med all säkerhet om dom visade själva avbytarbänken. Jag har för mig att dom gjorde det men nu är det ju fem år sedan jag såg matchen senast (33 år sedan som jag såg den först) och jag har definitivt för mig att dom filmade avbytarbänken, men jag ska inte säga att jag är 100 % på den, den är nog mer fifty-fifty.

Det jag däremot är helt säker på är att Arne sa "och nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" eller nåt otroligt snarlikt. Orden SER, MÖRKT, UT, PÅ, KAMERUN och AVBYTARBÄNK är jag 100 % säker på och skulle kunna satsa allt jag äger och har inklusive pungkulorna och högerarmen på. Arne kan självklart ha kommenterat avbytarbänken utan att den visades i bild. Så ja, som sagt, ganska osäker på den, helt säker på att han sa själva kommentaren.

Jag minns att jag hört citatet och sett bilden på kameruns avbytarbänk där spelarna ser nedslagna ut

Så det borde ju betyda att jag sett den

Om jag faktiskt sett matchen?

Tveksamt, då jag var i 10 års åldern och inte särskillt fotbollsintresserad då
Citera
2023-08-21, 16:39
Medlem
Londons avatar
Citat:
Haha sådana reflektioner skulle bara ske inför en psykiatriker eller neurolog med inriktning på minne kan jag säga! För jag hörde Arne säga det 2018. Skulle bli sjukt djävla rädd om kommentaren faktiskt fattades på VHS:en kan jag lova 😁😁😁

Finns däremot kanske en ynka promilles chans att den inte finns på KB eftersom dom har klippt bort kommentaren ur VM-krönikan men om det är originalsändningen så kommer den att finnas kvar. Och jag är övertygad om att dom inte mixtrat med den.

Får jag fråga dig förresten, har du själv sett matchen? Har du varit på KB själv och tittat? Hur kan DU vara så säker på att Arne inte sagt det när jag och massor av andra vet om att han sa det? För att "Glorkas" och "Careless" eller Jack Werner som bara vara ett år gammal när matchen gick säger det? Vilka argument har du egentligen?

Nej, det är högst osannolikt att jag såg matchen mellan England och Kamerun 1990. Däremot var jag likt du av minnet att jag hade hört citatet.

Mitt argument är att denna fråga diskuterats i åtta år nu och före dig finns säkert ett hundratal som kommit med lika övertygande berättelser som du och flera som påstått sig ha bevis. Har beviset presenterats än? Har någon av er alla lyckats visa citatet i videoform?

Oddsen att det på din fars VHS-band gömmer sig något som hade stängt denna tråd när som helst under denna tid är mindre än mikroskopisk. Den är så låg sannolikhetsmässigt att den kan definieras som utesluten.
Citera
2023-08-21, 16:40
Citat:
Okej, så förintelsen har inte ägt rum? Det finns inga bevis för att Gustav Vasa var kung av Sverige? Det är omöjligt att döma någon för mord utan videobevisning? Bäst att du ringer till Hall och Kumla och berättar dom goda nyheterna...

Faktum är att det finns massor av människor som sett matchen och hört Arne säga det och Arne minns det själv. Sedan att det är väldigt ovanligt med privata inspelningar ifrån en 33 år gammal fotbollsmatch och att det är litet smådrygt att behöva dra till KB och bekräfta sanningen för sig själv är en helt annan sak.

Svara på frågan, har du själv sett matchen? Om inte är du väl helt diskvalificerad från diskussionen för vad har du då att komma med? Ett grundkriterium för att komma med något påstående om vad som sagts i denna match är väl att ha sett den själv?
Det vore onekligen lite märkligt om de ENDA "bevisen" för förintelsen var muntliga berättelser

Finns ett gäng personer som "minns" utförliga nyhetsreportage om att Nelson Mandela hade dött på 80-talet. I själva verket dog han 2013. Det går att hitta flera andra sådana exempel. Saxat från Wikipedia:

Citat:
One well-documented example of shared false memories comes from a 2010 study that examined people familiar with the clock at Bologna Centrale railway station, which was damaged in the Bologna massacre bombing in August 1980. In the study, 92% of respondents falsely remembered the clock had remained stopped since the bombing when, in fact, the clock was repaired shortly after the attack. Years later the clock was again stopped and set to the time of the bombing, in observance and commemoration of the bombing.[15]

Other examples include memories of the title of the Berenstain Bears children's books being spelled "Berenstein",[16][17] the logo of clothing brand Fruit of the Loom featuring a cornucopia,[18] Darth Vader telling Luke Skywalker, "Luke, I am your father" in the climax of The Empire Strikes Back (he actually says, "No, I am your father" in response to Skywalker's assertion that Vader had killed his father),[19] Mr. Monopoly wearing a monocle,[20][21][22] and the existence of a 1990s movie titled Shazaam starring comedian Sinbad as a genie[23] (which Snopes suggests could be a confabulation of real memories, possibly including Sinbad wearing a genie-like costume during a TV marathon of Sinbad the Sailor movies in 1994,[24][25] the 1996 film Kazaam featuring a genie played by basketball star Shaquille O'Neal, and the 1960s animated genie-themed series Shazzan).[23][26][27] Likewise, false memories of Mandela's death could be explained as the subject conflating him with Steve Biko, another prominent South African anti-apartheid activist who died in prison in 1977.[

Jag har själv varit med om starka minnen som har visat sig vara falska
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-08-21 kl. 16:47.
Citera
2023-08-21, 16:44
Medlem
Citat:

Får också tillägga att även du måste inse att hela citatet faller platt om inte kameruns avbytarbänk med tillhörande nedstämda ansikten visas i bild när det sägs
Senast redigerad av crille666 2023-08-21 kl. 17:01.
Citera
2023-08-21, 16:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Enbart det faktum att folk påstår sig minnas en kommentar så random som det påstådda citatet är suspekt bara det.

Vem skulle minnas det? Kommentaren är ju nästan ingenting.
Citera
2023-08-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Jag minns att jag hört citatet och sett bilden på kameruns avbytarbänk där spelarna ser nedslagna ut

Så det borde ju betyda att jag sett den

Om jag faktiskt sett matchen?

Tveksamt, då jag var i 10 års åldern och inte särskillt fotbollsintresserad då

Jag förstår. Det är inget fel på ditt minne. Tvärtom. Arne har sagt det. Och du kan ju ha sett det på sportspegeln, något klipp eller vad fan som helst såklart. Men du behöver inte tvivla på ditt minne, för jag såg det för fem år sedan och vet utan tvivel att det stämmer. Sen det här med att du har för dig att du såg en avbytarbänk, det kan både vara rätt och fel. Om det är fel så betyder det naturligtvis inte att du inte minns själva kommentaren.

Det är ett otroligt stort steg, en fullkomligt enorm skillnad på att minnas fel på vad Arne sa och vad dom visade i rutan i det här scenariot. Detta eftersom det är just Arnes kommentar som är det lustiga här. Arne säger "och nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk!" vilket är lustigt oberoende av om avbytarbänken faktiskt visas i bild eller inte. Men i efterhand när man tänker tillbaka på kommentaren är det såklart lätt att skapa sig en bild av avbytarbänken själv. Detta är helt naturligt.

Om man ska dra ett motsatt scenario. Om Ebba Busch under en sömnig riksdagsdebatt på en lika sömnig förmiddagssändning på UR eller liknande plötsligt visade pattarna då skulle det vara det alla som såg det kom ihåg. Om Ulf Kristersson utbrast "åh nej vad gör du Ebba!" eller "men Ebba vad tar du dig för nu?!" det hade så att säga varit av mindre relevans i det fallet.

Alla hade kommit ihåg Ebbas pattar, inte vad någon sa där i riksdagskammaren. I fallet Arne så är det tvärtom, där minns man vad Arne sa och att det var roligt eftersom det var negrer som spelade, inte huruvida dom filmade bänken eller inte. Det är egentligen väldigt ovidkommande.
Citera
2023-08-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enbart det faktum att folk påstår sig minnas en kommentar så random som det påstådda citatet är suspekt bara det.

Vem skulle minnas det? Kommentaren är ju nästan ingenting.

Fråga förresten, av ren nyfikenhet, har du själv sett matchen?

Sen det här med att kommentaren är ingenting där är du ju bevisligen i minoritet eller hur? Jag tycker själv att kommentaren inte är särskilt kul, men det var andra tider då på nittiotalet. Det här med att säga neger och sånt och skoja om "mörka" människor var faktiskt mer på tapeten på den tiden än det är idag då de allra flesta har anpassats till att inte säga "negerboll" och liknande saker.

Jag håller helt med dig om att det inte är någon kommentar att skratta åt egentligen, men 1990 som liten pojke tyckte jag det var vansinnigt roligt, särskilt eftersom min pappa skrattade osv. Som vuxen drog jag endast på smilbanden för att själva minnet i sig var mysigt, inte för att det var roligt direkt. Men den var ju etta på Anrells floskeltopp och det är ju någonting som har väldigt omtalat i flera årtionden nu, så uppenbarligen ansågs kommentaren "anmärkningsvärd".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in