2023-01-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Är då Magnus själv en skojare som suttit och hittat på alla hundratals citat på sin hemsida? Nej, han tipsades om dem av allmänheten. Faktum är att han lagt upp en lång lista över privatpersoner som tipsat honom om sportgrodor. Denna lista finns här.

Ja Kamerun-citatet är med största sannolikhet "buffel och båg" för att citera Thomas Nordahl. När skulle t ex Roy Hodgson ha sagt "play the ball from kant to kant"?
Citera
2023-01-23, 14:45
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
När skulle t ex Roy Hodgson ha sagt "play the ball from kant to kant"?

Ptja, när han tränade MFF kanske? Har du ingen koll på din fotbollshistoria? Till slut lärde sig Roy faktiskt flytande svenska (med brytning) vilket finns att beskåda här
Citera
2023-01-23, 15:13
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Ja Kamerun-citatet är med största sannolikhet "buffel och båg" för att citera Thomas Nordahl. När skulle t ex Roy Hodgson ha sagt "play the ball from kant to kant"?

Den roligaste felsägningen på temat är ju tveklöst Anders Limpar och det citatet kommer från källan själv.

https://bloggar.aftonbladet.se/wennm...digger-barnes/

Lite OT men ändå värt att sprida i all välmening för den som inte hört historien.
Citera
2023-01-23, 21:58
Medlem
Glorkass avatar
Tidpunkten för första skriftliga källa är såklart högintressant, därav är den skämtsamma göteborgska hemsidan av intresse.

Mina tankar:

Att kameruncitatet och det bulgariska Limpar/Larsson-citatet dyker upp samtidigt och är av liknande karaktär är för mig ett tecken på att de är påhittade av en och samma lustigkurre.

Att inget finns skrivet öht om citatet innan 94-95 anser jag tyder på att det aldrig varit frågan om vm 1990. Inspirationen till citatet kom under vm94 i samband med Sveriges gruppspel mot just Kamerun. Det är min magkänsla åtminstone.
Citera
2023-01-23, 23:47
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Tidpunkten för första skriftliga källa är såklart högintressant, därav är den skämtsamma göteborgska hemsidan av intresse.

Mina tankar:

Att kameruncitatet och det bulgariska Limpar/Larsson-citatet dyker upp samtidigt och är av liknande karaktär är för mig ett tecken på att de är påhittade av en och samma lustigkurre.

Att inget finns skrivet öht om citatet innan 94-95 anser jag tyder på att det aldrig varit frågan om vm 1990. Inspirationen till citatet kom under vm94 i samband med Sveriges gruppspel mot just Kamerun. Det är min magkänsla åtminstone.

Är helt med dig.

Gissar att de flesta av tipsarna till göteborgaren återger ett eller flera bevisbart korrekta citat men att en av tipsarna sticker ut med flera inkorrekta/ej bevisbara sådana. Den bulgariske kommentatorn och Arnes ”citat” är två av dessa.

Denne person är upphovsman till den nu mytomspunna avbytarbänken.
Citera
2023-01-24, 03:42
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Den roligaste felsägningen på temat är ju tveklöst Anders Limpar och det citatet kommer från källan själv.

Lite OT men ändå värt att sprida i all välmening för den som inte hört historien.

Tack för en kul historia!

Läs mitt pm!
Citera
2023-01-25, 12:17
Medlem
Citat:

Mina tankar:

Zigenare och neger uttalandet är en så där uppenbar lögn.

Var väl till och med någon bulgar här på forumet som såg matchen i bulgarisk TV och som dessutom sa att en kommentator i Bulgarien aldrig skulle uttrycka sig så.

Jag börjar också luta åt att det är ett påhitt av uppgiftslämnaren faktiskt. Om det nu inte hittat inspiration från något liknande citat.
Citera
2023-01-27, 04:34
Medlem
Sammanfattningen har inte postats på två år så gör det igen. Uppdaterat den något också.

----------

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Tråden har därefter grävt i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3
Antal avförda Sportnytt: 2

Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare. Hegerfors har påstått att ungefär hälften av de citat som tillskrivs honom är påhittade.

Arne berättar om citatet:
Klipp från SVT: YT länk
Klipp från Mix Megapol: YT länk
Klipp från Schulman Show: YT länk

Det säger Lasse Anrell om citatet
I Floskel toppen All time high säger Anrell att citatet är från Sverige mot Kamerun 1994. Anrell säger senare i en intervju att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Användare 14ccKemist ringer Anrell: länk
Anrell skriver om FBs granskning i NWT: länk

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild.
källa: nomadic
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31

Hasse Borg?, SVT Studio, England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Careless

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
Maj, 1995
källa: rigbo

Granskat material
Tryck på användarnamnen nedan för att få utförligare redogörelser.

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
källa: Careless, Glorkas del 1, Glorkas del 2

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
källa: Glorkas

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
källa: bisl01

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Careless, Glorkas

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
källa: lindemann

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
källa: Careless, bisl01

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 (visades direkt i TV3)

Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
källa: Glorkas, avec

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtidkälla: Careless

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT Fotbolls-VM 1978, krönika
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika
SVT Fotbolls-VM 1990, krönika
SVT Fotbolls-VM 1994, krönika

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
källa: bing_ , Muminbanan, Ducedo

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
källa: nomadic"

Så har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har tittat igen lagrade videos i mediearkivet på Kungliga biblioteket i Stockholm, i jakt efter citatet. De användare som åkt till Biblioteket är Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01. Man har även sökt igenom egna VHS och DVDs.

Det man konstaterat när man sökt efter materialet är att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk.

Granskningen i medier
* Aftonbladet uppmärksammar och efterlyser citatet år 2015. länk
* Jack Werner konstaterar att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk". länk
* Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat. länk
* Kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar. länk
* Sammanfattning av denna tråd i Sportamore. länk
* Värmlands folkblad uppmärksammar. länk

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv
Lindemann förklarar det utförligt här:
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"]länk
För sökningar om material i arkivet se:
länk
Matcherna med utländsk kommentator kan du se gratis här: länk

Olagligt att klippa i arkivet
Enligt radio- och tv-lagen är alla som sänder program skyldiga att spela in och spara sina sändingar i sex månader för Granskningsnämnden. Det är dessa referensinspelningar som skickas som pliktexemplar.
Källa: länk

Allmänt om falska minnen
Minnet förändras varje gång vi återminns något. Om nya fakta planteras in så finns risken att minnet blir rejält felaktigt. Ett dokumentärtips är "Memory hackers".

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar. länk
* Tråden har 2020-05-02 lästs över 500.000 gånger.
Senast redigerad av avec 2023-01-27 kl. 05:28.
Citera
2023-03-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London

Det där citatet har jag länge velat faktakolla närmre. Utöver att det berättas i lite olika former gällande hur John Barnes reagerar och om det är han eller medspelarna som berättar att det ska vara Digger så hävdar Glenn Hysén att han spelade i Liverpool när det hände vilket han gjorde 1989-1992, John Barnes spelade i Liverpool 1987-1997. Men provspelet ska ha ägt rum 1986. Anders Limpar gick utomlands 1988 så efter det lär provspelet knappast ha ägt rum, så i alla fall Glenns påstående om att han var där när det hände är falskt.

Sen har jag otroligt svårt att se någon fotbollsspelare på någon nivå säga "pass the ball, (namn)" under en träning, men det är en annan femma
Citera
2023-03-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt

Men klippet borde ändå ligga uppe nånstans..

Ja, det har hänt, men tveksam om det var Arne eller ... Bo Hansson?
Citera
2023-03-23, 23:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Mina tankar:

Det kan i och för sig bero på att Anrell började med Floskel-Toppen 1995 i Aftonbladets söndagstidning. Det är i alla fall vad som står i förordet till hans bok "Sportgrodor" (1996).

Tidigare fanns det inget forum för liknande citat att tas upp i? Det fanns inget Internet mer än för specialintresserade och datorkunniga. Internet för allmänheten kom runt 1997.

Citatet ifråga förekommer på s. 31 i Anrells bok och den enda ledtråden är "Arne Hegerfors på TV-sporten".

Det är inte omöjligt att ett sådant uttalande, om mörkret på avbytarbänken, skulle kunna ha gjorts, sett till tidsandan. Expressen har till exempel en artikel i början på 90-talet där det står:

"Höstens färgklick -- Martin Dahlin. [...] Alla bleknar vid sidan av Dahlin."

På den bifogade bilden har medspelarna redigerats till vita silhuetter, medan Dahlin framträder som på en vanlig bild. Tror knappast en sådan rubrik eller ett sådant upplägg hade gått i tryck idag.

Det händer en del på 30 år ...
Citera
2023-03-23, 23:47
Medlem
Solklart fall av den så kallade "Mandelaeffekten". Det lustiga är att Arne Hegerfors själv råkar befinna sig i ett parallellt universum, därav förvirringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in