2025-11-10, 10:14
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fyller trådar år nu också?

Själva "grodan" kan spåras bakåt till 1995, sedan försvinner fotavtrycken ...

Den fyller alltså 30, eller har fyllt!

Det lutar åt att den aldrig sagts, men jag vill inte helt utesluta det. Har man letat på fel ställe?

Liknande uttryck, med anspelning på hudfärg, fanns i tidningar under första halvan av 90-talet.

Det är väl därför de är bakom lås och bom på KB (utom under pandemin).

"Grodan" fyller 30. Tråden som är själva motorn för granskningen av "grodan" fyller 10 år o. 19 dagar. Och ja, trådar fyller år!
Citera
2025-11-10, 11:35
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det är många som är säkra på att detta aldrig hänt.
Det vore intressant om alla dessa angav sin ålder.
De som är helt säkra på att det inte hänt verkar oftast inte ens varit födda då och ändå sätter de epitet på de som är gamla nog att ha varit med.

Det finns ett till fall som unga förmågor anser sig veta bäst om och det är ett radioprogram, "Upp till tretton", där en ung skånsk pojke uttryckte sig på ett minst sagt överraskande sätt så sändningen avbröts.

Svensk radio och tv hade redan på den tiden regler som gjorde att "fel" saker inte fick sändas och säkerligen inte heller sparas om det råkade hända vid direktsändning.
Båda händelserna förnekas av båda inblandade vilket är märkligt, i alla fall i Elfvings fall då han inte alls var den som gjorde uttalandet men det var nog bra att det inte sparades för det hade nog använts i fel syften.

Jag råkade höra båda dessa i direktsändning och det glömmer man inte. Man minns till och med var man var, vilket händer vid mycket speciella händelser.

Antar att du syftar på bappelsinen och negern. Bappelsinen har inte skett då den var en del i ett lundaspex. Däremot har den använts i reklamsammanhang med Elfving där det låter precis som i en direktsändning, men du har alltså inte hört den i direktsändning då det helt enkelt inte har skett. Du har med andra ord skapat dig ett falskt minne.
Negern har skett men det var inte neger han sa, det var "en ekorre" med kraftig skånsk dialekt: "Kan de vae en egorre?" vilket låter nästan precis som skrönan och är ett helt korrrekt svar till den fråga som sägs ha ställts. Den exakta formuleringen av Elfving vet jag inte. Händelsen är dessutom bekräftad av programledaren själv men han uppfattde inte riktigt vad killen sa samt att de enligt skrönan snabbt bröt samtalet verkar inte ha skett.
Senast redigerad av Magnum 2025-11-10 kl. 11:51.
Citera
2025-11-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Antar att du syftar på bappelsinen och negern. Bappelsinen har inte skett då den var en del i ett lundaspex. Däremot har den använts i reklamsammanhang med Elfving där det låter precis som i en direktsändning, men du har alltså inte hört den i direktsändning då det helt enkelt inte har skett. Du har med andra ord skapat dig ett falskt minne.
Negern har skett men det var inte neger han sa, det var "en ekorre" med kraftig skånsk dialekt: "Kan de vae en egorre?" vilket låter nästan precis som skrönan och är ett helt korrrekt svar till den fråga som enligt skrönan ställdes. Den exakta formuleringen av Elfving vet jag inte. Händelsen är dessutom bekräftad av programledaren själv men han uppfattde inte riktigt vad killen sa.

Nej det var "kan det vara en neger"

Ulf Elfving blev så påverkad att sändningen tystnade helt. Jag var så nyfiken på fortsättningen att jag lyssnade på tystnad tills programtiden tog slut. Ulf Elfving kom helt enkelt inte tillbaka.

Jag satt i bilen på en långkörning så det fanns tid att lyssna på tystnad. På den tiden hade man inte dagens teknik i bilarna, dock bra Blaupunkt radio.
Det märkliga är att Ulf Elfving själv förnekar att detta hänt men det beror kanske på att han tycker att han borde hanterat det annorlunda eller att hans reaktion i dagens pk-värld kan tolkas som några slags dolda rasismtankar, vem vet mer än Ulf Elfving själv.
Citera
2025-11-10, 12:43
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Nej det var "kan det vara en neger"

Ulf Elfving blev så påverkad att sändningen tystnade helt. Jag var så nyfiken på fortsättningen att jag lyssnade på tystnad tills programtiden tog slut. Ulf Elfving kom helt enkelt inte tillbaka.

Jag satt i bilen på en långkörning så det fanns tid att lyssna på tystnad. På den tiden hade man inte dagens teknik i bilarna, dock bra Blaupunkt radio.
Det märkliga är att Ulf Elfving själv förnekar att detta hänt men det beror kanske på att han tycker att han borde hanterat det annorlunda eller att hans reaktion i dagens pk-värld kan tolkas som några slags dolda rasismtankar, vem vet mer än Ulf Elfving själv.

Läste du ens mitt inlägg? Det verkar inte så då du missade exakt allt som jag försökte förklara.

Här har du Elfvings egna kommentarer vilket bekräftar det jag skrev. Dina sk minnen är alltså falska oavsett vad du själv tror och påstår.
https://www.youtube.com/watch?v=KBPyQntPab8
Senast redigerad av Magnum 2025-11-10 kl. 12:50.
Citera
2025-11-10, 21:01
Medlem
Ska försöka leta, tror det är med på en dvd från Aftonbladet, eller om det möjligen var en vhs.
Jag är dock ganska säker på att det var 1-6 matchen mot Ryssland, för jag kommer ihåg att jag såg den ensam, hemma hos en tjej jag var ihop med på den tiden, hon var på jobbet, hon bodde hemma och jag orkade inte gå utanför sovrummet för att slippa träffa hennes föräldrar, dessutom hade jag en annan tjej som undrade vart jag var och försökte få tag på mig 😜.
Kommer också ihåg att jag och mina lagkamrater i innebandy laget pratade och skrattade åt det någon dag senare.
Möjligen har dom klippt bort det som dom gjort med så mycket annat.
Citera
2025-11-10, 21:11
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Ska försöka leta, tror det är med på en dvd från Aftonbladet, eller om det möjligen var en vhs.
Jag är dock ganska säker på att det var 1-6 matchen mot Ryssland, för jag kommer ihåg att jag såg den ensam, hemma hos en tjej jag var ihop med på den tiden, hon var på jobbet, hon bodde hemma och jag orkade inte gå utanför sovrummet för att slippa träffa hennes föräldrar, dessutom hade jag en annan tjej som undrade vart jag var och försökte få tag på mig 😜.
Kommer också ihåg att jag och mina lagkamrater i innebandy laget pratade och skrattade åt det någon dag senare.

Nej den matchen var det inte (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2025-11-10, 23:03
Medlem
Citat:

Varför kollade du på den matchen, och inte på Sverige-Brasilien, som gick samtidigt?

Ställer mig frågande till om den ens sändes live, så många kanaler hade inte SVT på den tiden.
Citera
2025-11-11, 06:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag är dock ganska säker på att det var 1-6 matchen mot Ryssland, för jag kommer ihåg att jag såg den ensam, hemma hos en tjej jag var ihop med på den tiden, hon var på jobbet, hon bodde hemma och jag orkade inte gå utanför sovrummet för att slippa träffa hennes föräldrar, dessutom hade jag en annan tjej som undrade vart jag var och försökte få tag på mig.

Den matchen kommenterade inte Arne Hegerfors.
Citera
2025-11-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Negern har skett men det var inte neger han sa, det var "en ekorre" med kraftig skånsk dialekt: "Kan de vae en egorre?" vilket låter nästan precis som skrönan och är ett helt korrrekt svar till den fråga som sägs ha ställts. Den exakta formuleringen av Elfving vet jag inte. Händelsen är dessutom bekräftad av programledaren själv men han uppfattde inte riktigt vad killen sa samt att de enligt skrönan snabbt bröt samtalet verkar inte ha skett.

Jag fattar inte riktigt hur du kan missa det, för i länken du själv lagt upp – intervjun med Ulf Elving – säger ju Ulf rakt ut att pojken som ringde in faktiskt sa “Kan det vara en neger?”. Det är alltså hans egen minnesbild av vad som sades. Det enda som är oklart är att man inte hittat klippet i arkivet, och att Ulf själv inte hörde exakt alla ord i direktsändningen just i stunden, men han säger ändå tydligt att det var det pojken sa.

Och hela grejen med “bappelsin” verkar folk mest ha blandat ihop med reklamen, för jag har inte hört någon som verkligen minns det från själva direktsändningen.

Det här snacket om “falska minnen” har blivit en hype. Vi är flockdjur, och ibland blir man bara less på hur jäkla korkad människan kan vara. Vi är smartast på jorden men ändå helt utan självreflektion, och det märks överallt, inte minst i politiken.
Citera
2025-11-11, 07:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det är många som är säkra på att detta aldrig hänt.
Det vore intressant om alla dessa angav sin ålder.
De som är helt säkra på att det inte hänt verkar oftast inte ens varit födda då och ändå sätter de epitet på de som är gamla nog att ha varit med.

Det finns ett till fall som unga förmågor anser sig veta bäst om och det är ett radioprogram, "Upp till tretton", där en ung skånsk pojke uttryckte sig på ett minst sagt överraskande sätt så sändningen avbröts.

Svensk radio och tv hade redan på den tiden regler som gjorde att "fel" saker inte fick sändas och säkerligen inte heller sparas om det råkade hända vid direktsändning.
Båda händelserna förnekas av båda inblandade vilket är märkligt, i alla fall i Elfvings fall då han inte alls var den som gjorde uttalandet men det var nog bra att det inte sparades för det hade nog använts i fel syften.

Jag råkade höra båda dessa i direktsändning och det glömmer man inte. Man minns till och med var man var, vilket händer vid mycket speciella händelser.

Hur kommer det sig då att massor med grövre saker går att hitta på KB? Har SVT gjort inbrott i folks källare och vindsförråd och klippt bort citatet från privata VHS-kassetter också?
Citera
2025-11-11, 08:42
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Jag fattar inte riktigt hur du kan missa det, för i länken du själv lagt upp – intervjun med Ulf Elving – säger ju Ulf rakt ut att pojken som ringde in faktiskt sa “Kan det vara en neger?”. Det är alltså hans egen minnesbild av vad som sades. Det enda som är oklart är att man inte hittat klippet i arkivet, och att Ulf själv inte hörde exakt alla ord i direktsändningen just i stunden, men han säger ändå tydligt att det var det pojken sa.

Och hela grejen med “bappelsin” verkar folk mest ha blandat ihop med reklamen, för jag har inte hört någon som verkligen minns det från själva direktsändningen.

Det här snacket om “falska minnen” har blivit en hype. Vi är flockdjur, och ibland blir man bara less på hur jäkla korkad människan kan vara. Vi är smartast på jorden men ändå helt utan självreflektion, och det märks överallt, inte minst i politiken.

Jag missar inget. En neger och en ekorre på grov skånska låter förvillande lika. En ekorre klättrar dessutom i träd vilket en neger i allmänhet inte gör. Det finns dock en chans att han verkligen sa just en neger men eftersom inspelningen inte verkar finnas kvar så får vi antagligen aldrig veta. Däremot är teorin om ekorren högst sannolik och negern lite mindre sannolik.

Detta diskuteras även i en lämpligare tråd och vi kanske bör lämna denna spekulation här.
Citera
2025-11-12, 01:58
Medlem
Toccianas avatar
Likt många andra har denna tråd för mig inneburit ett ganska brutalt uppvaknande för hur våra hjärnor kan spela oss spratt.

En liten reflektion efter att maniskt ha sträckläst det mesta av tråden: någonstans i senare delen av tråden kommenterar någon att den stora spridningen av denna myt i Sverige skulle kunna vara något världsunikt (och FB-skribenten kopplade det till att spridningen skedde i en perfekt skarv mellan gammalmedia och internetkulturens födelse). Måhända är det så, och jag funderar på om det även har något att göra med den starka fikakulturen i Sverige. Mina egna starkaste minnen av citatet kommer just från sömndruckna jobbfikapauser i min tidiga ungdom, sent 90-tal/00-tal, när putslustiga kollegor och chefer drog skämtet gång på gång. Och i syfte att förstärka komiken, inleddes skämtet oftast med att just beskriva inzoomningen på avbytarbänken – vilket jag misstänker kan förklara att så många även har en "minnesbild" av videosekvensen, förutom att man liksom inom sig hör Arnes karakteristiska röst uttala orden. Det är dramaturgi på mikronivå.

All heder åt trådstartaren, och naturligtvis även åt de här som genom åren ihärdigt och tålamodigt punkterat argumenten från alla som minsann vet att de minns!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in