2024-02-04, 18:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Skulle inte kalla honom skicklig. Han är den som ljugit mest och haft minst moral i hela tråden. Då kan man få folk att göra saker.

Men det hela blir som om jag skulle sagt att det finns en miljon att hämta för första personen som åker till ICA närbutiken i Eskilstuna. Alltid någon som tar chansen. För även om det är extremt osannolikt att så skulle vara fallet vore det extremt frustrerande om det vore sant och man inte åkte dit. I synnerhet om man ändå är i de krokarna. Och även om det skulle visa sig vara falskt så har man i alla fall ändå fått stilla sin nyfikenhet och fått ett defintivt svar på frågan.

Håller inte med. Krävs effort för att få folk att masa ut sig från stugorna och sätta sig i bilen, mopeden eller bussen. Jag kan säga att jag grävde ner en diamantring på Sergels Torg men tror inte att någon skulle orka kolla om jag inte smyckade ut det på ett sätt som gjorde att folk fick hopp. Jag vill inte hylla den här snubben men det finns ett ordspråk som heter credit is where credit is due.

Det var en trolling som funkade, vilket betyder att inom en snar framtid kommer ett nytt troll dyka upp med en ännu större bluff.
Citera
2024-02-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jodosatte
Ok vad har du själv för teorier?

Din teori saknar logik.

För det första finns inte citatet i sändningarna.

För det andra finns det mängder av hudfärgsskämt kvar där ute. Varför skulle de bemöda sig med att ta bort just detta?

Dessutom glömmer du att det är gammelmedierna som blåst upp och gjort Kamerun citatet känt. Så sent som 2015 efterlyste Aftonbladet citatet.

Egna teorier? Antingen jag någon hittat på det ur tomma luften och skickat in till Antell eller så har någon gjort en höna av en fjäder och spetsat till massa andra citat och blandat ihop det.
Citera
2024-02-04, 22:22
Medlem
Lastbils avatar
Kommenterade Arne någon av Kameruns matcher i VM 1982? De kryssade ju alla matcher och gick inte vidare från gruppspelet vilket kanske borde frambringat en del mörka uppsyner?
Har följt tråden av och till genom alla år men kan inte minnas att detta mästerskap ålagts någon större uppmärksamhet. Förutom Arnes citat om färgklicken som nämns i krönikan.

Edit: insåg att man kan söka i tråden och fann att dessa matcher inte ens visades i svensk TV. Är väl bara att inse att det inte går att komma längre i detta. Och det stod väl klart redan för 8 år sen. Vettefan vad det är som gör att den här tråden fortfarande fängslar så många människor, och däribland mig själv.
Senast redigerad av Lastbil 2024-02-04 kl. 22:34.
Citera
2024-02-05, 11:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Kommenterade Arne någon av Kameruns matcher i VM 1982? De kryssade ju alla matcher och gick inte vidare från gruppspelet vilket kanske borde frambringat en del mörka uppsyner?
Har följt tråden av och till genom alla år men kan inte minnas att detta mästerskap ålagts någon större uppmärksamhet. Förutom Arnes citat om färgklicken som nämns i krönikan.

Edit: insåg att man kan söka i tråden och fann att dessa matcher inte ens visades i svensk TV. Är väl bara att inse att det inte går att komma längre i detta. Och det stod väl klart redan för 8 år sen. Vettefan vad det är som gör att den här tråden fortfarande fängslar så många människor, och däribland mig själv.

En stor del till varför den fängslar efter nästan 9 år är att jag tror att vi vet att den stora majoriteten av svenska folket fortfarande är helt övertygade om att det här är ett verkligt citat. Jag gissar att om man ställde sig vid typ Hötorget och frågade 500 random pers så skulle 90-95% säga att inte bara är det verkligt, utan antingen:

1. De minns det, för de såg det live
2. De var för unga för att ha sett det live, men de har definitivt sett klippet på youtube i efterhand och skrålat med sina polare tillsammans om och om igen.

Således kan det vara den mest effektiva kollektiva hjärntvättningskarusellen i svensk modern historia.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-02-05 kl. 11:10.
Citera
2024-02-05, 11:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
En stor del till varför den fängslar efter nästan 9 år är att jag tror att vi vet att den stora majoriteten av svenska folket fortfarande är helt övertygade om att det här är ett verkligt citat. Jag gissar att om man ställde sig vid typ Hötorget och frågade 500 random pers så skulle 90-95% säga att inte bara är det verkligt, utan antingen:

1. De minns det, för de såg det live
2. De var för unga för att ha sett det live, men de har definitivt sett klippet på youtube i efterhand och skrålat med sina polare tillsammans om och om igen.

Således kan det vara den mest effektiva kollektiva hjärntvättningskarusellen i svensk modern historia.
Jag tror att en förklaring är att när citatet spreds på 90-talet så fanns inget enkelt sätt för någon att kontrollera det. När jag hörde det så utgick jag från att det sades under Ryssland-Kamerun 6-1 VM-94, där det onekligen såg mörkt ut för afrikanerna i 2:a halvlek. Jag såg inte matchen, vi väntade alla på Sverige-Brasilien som gick senare (?), så det var möjligt. Ingen ifrågasatte citatet, så det blev del av det allmänna medvetandet pss som ”bapelsin gubbjävel”.

Matchen England-Kamerun 1990 såg jag däremot, jag vet t.o.m. på vilken pub och i vilket sällskap. Vi höll alla på Kamerun och blev besvikna när England vände och vann, så tanken att citatet skulle komma därifrån har aldrig slagit mig. Det är också absurt att det skulle legat i träda innan det dyker upp på en ”floskel-topp” 5 år senare.
Citera
2024-02-05, 14:47
Medlem
Hur ser det ut med radiosändningar av Kameruns matcher i olika VM? Har dessa lyssnats igenom alls?

OM det nu är så att detta faktiskt är ett riktigt citat så skulle det väl vara därifrån, och därmed inte Arne som säger det.

Tänker ett scenario där någon lyssnar på radiosporten och hör detta sägas under VM 94? Eller en del som tittade på TV men med radiokommentatorerna (verkar ha varit ganska vanligt förr åtminstone). Minns just citatet och skickar in till Anrell, men inte riktigt minns varifrån det kommer och därför drar till med att det måste varit Arne som sagt det?

Kamerun-Sverige 1994 kommenterades i radio av Lasse Granqvist och Ralf Edström.

Förövrigt kan tilläggas att samtliga Kameruns matcher under VM 1994 även sändes i Eurosport. Kamerun-Sverige kommenterades av Niklas Holmgren och Billy Ohlson. Henrik Strömblad kommenterade Kameruns övriga matcher i Europsort, däremot är det oklar om Ryssland-Kamerun faktiskt visades i Eurosport, då det står i Aftonbladets VM-bilaga 1994 att den match som har störst betydelse för gruppens ställning visas.

Jag hittar ingenting i tråden om Eurosports sändningar under VM 1994. Dessa lär väl troligtvis vara förlorade, verkar som KB inte har något från Eurosport före 1999. Så kan det komma därifrån?
Citera
2024-02-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalletelefonare
Kamerun-Sverige 1994 kommenterades i radio av Lasse Granqvist och Ralf Edström.

Förövrigt kan tilläggas att samtliga Kameruns matcher under VM 1994 även sändes i Eurosport. Kamerun-Sverige kommenterades av Niklas Holmgren och Billy Ohlson. Henrik Strömblad kommenterade Kameruns övriga matcher i Europsort, däremot är det oklar om Ryssland-Kamerun faktiskt visades i Eurosport, då det står i Aftonbladets VM-bilaga 1994 att den match som har störst betydelse för gruppens ställning visas.

Jag hittar ingenting i tråden om Eurosports sändningar under VM 1994. Dessa lär väl troligtvis vara förlorade, verkar som KB inte har något från Eurosport före 1999. Så kan det komma därifrån?

Var har du hittat det här? Hur har du hittat vem som kommenterade VM -94 i radio, och var har du hittat att Europsport sände dessa matcher?
Citera
2024-02-06, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Var har du hittat det här? Hur har du hittat vem som kommenterade VM -94 i radio, och var har du hittat att Europsport sände dessa matcher?
Jag har Aftonbladets VM-bilaga från 1994, det står däri.
https://ibb.co/WFP7kpz
https://ibb.co/FhpbDFM
https://ibb.co/hK7FCcD
Senast redigerad av kalletelefonare 2024-02-06 kl. 01:14.
Citera
2024-02-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalletelefonare
Jag har Aftonbladets VM-bilaga från 1994, det står däri.
https://ibb.co/WFP7kpz
https://ibb.co/FhpbDFM
https://ibb.co/hK7FCcD

Tack, vilken guldgruva! Har du sparat VM-bilagan från när det begav sig?
Citera
2024-02-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Tack, vilken guldgruva! Har du sparat VM-bilagan från när det begav sig?
Köpt på Tradera för några år sedan. Var inte gammal alls 94.
Citera
2024-02-06, 10:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror att en förklaring är att när citatet spreds på 90-talet så fanns inget enkelt sätt för någon att kontrollera det. När jag hörde det så utgick jag från att det sades under Ryssland-Kamerun 6-1 VM-94, där det onekligen såg mörkt ut för afrikanerna i 2:a halvlek. Jag såg inte matchen, vi väntade alla på Sverige-Brasilien som gick senare (?), så det var möjligt. Ingen ifrågasatte citatet, så det blev del av det allmänna medvetandet pss som ”bapelsin gubbjävel”.

Matchen England-Kamerun 1990 såg jag däremot, jag vet t.o.m. på vilken pub och i vilket sällskap. Vi höll alla på Kamerun och blev besvikna när England vände och vann, så tanken att citatet skulle komma därifrån har aldrig slagit mig. Det är också absurt att det skulle legat i träda innan det dyker upp på en ”floskel-topp” 5 år senare.
Vad gäller Ryssland-Kamerun så gick den samtidigt som Sverige-Brasilien.
Bosse Hansson kommenterade den medan Arne(och Svennis) kommenterade Sveriges match.
Senast redigerad av Steff83 2024-02-06 kl. 10:21.
Citera
2024-02-06, 10:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad gäller Ryssland-Kamerun så gick den samtidigt som Sverige-Brasilien.
Bosse Hansson kommenterade den medan Arne kommenterade Sveriges match.
Du har rätt! Jag hade länge utgått från att det var fallet, efter skandalen när Västtyskland-Österrike spelade på resultatet 1982, men kollade upp det och blev lurad av att matcherna startade 1 PM och 4 PM i olika tidszoner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/1994_FIFA_World_Cup

Det är alltså förklaringen till att jag, och förmodligen åtskilliga fler, trodde att Arne-citatet kom från denna match som i princip ingen såg. Att det i själva verket var Bosse Hansson som kommenterade tänkte vi heller inte på, eftersom vi som sagt inte såg matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in