2020-04-24, 14:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Spelar ingen roll hur mycket ni förnekar att det har hänt, antar att ni är för unga för att ha sett den matchen live och hört referatet

Vad är det för slappa argument du kör med? Du har väl ingen aning om hur gammal jag är? Jag vågar påstå att det inte är så stor åldersskillnad mellan dig och mig. Men detta spelar ju ingen roll, det är inget argument i sakfrågan.

Jag förstår inte hur du kan tro att just du skulle ha något slags immunitet mot falska minnen. Det är ju självklart så att om man har ett sådant, så verkar det exakt som ett verkligt, sant minne. Så att du påstår dig minnas detta betyder ingenting.

Hur kommer det sig att det inte finns något spår av att det har sagts, varken som ljud- eller textdokument?

Hur kommer det sig att det inte sägs på de referensband SVT har lämnat till Mediedatabasen?

Hur kommer det sig att ni som påstår er ha hört detta inte är överens om när det sades?

Kan du inte försöka bemöta detta sakligt?
Citera
2020-04-24, 14:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Inte alls, många av oss hade åldern inne. Men sen spelar så klart åldern ingen roll, finns det inga bevis för att det ska ha hänt så får man förhålla sig till det.

Du vet att SVT har pratat om detta i diverse sammanhang men aldrig visat bilder eller en röstupptagning? Inte ens SVT har alltså lyckats bevisa att det hänt, även om de gärna pratar om Arnes tokiga fadäs. Kanal 5 utsåg kommentaren till "bäst", inte heller de kunde visa upp en USB med innehåll.

Youtube har funnits i 15 år, under dessa år har ingen råkat hitta klippet på nån gammal VHS i källaren och laddat upp klippet, ett klipp som skulle göra dig förmögen om du sålde det till exempelvis Aftonbladet.
Ingen, zip, zero, nada, null har hittat klippet. Det existerar inte.

Det om det.
Jag har sagt det, många gånger. Ni får nöja er med det helt enkelt.

För med tanke på hur många som aktivt letat efter klippet så är det uppenbart att det inte finns.
Citera
2020-04-24, 15:41
Medlem
used66s avatar
Det var Bo Hansson! punkt slut. ja samma Bosse som raggar småpojkar i Florida.
Citera
2020-04-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av used66
Det var Bo Hansson! punkt slut. ja samma Bosse som raggar småpojkar i Florida.

Stämmer.

Fast han sa inte "det ser mörkt på Kameruns avbytarbänk" utan "här är det matt".

Med ljud i bakgrunden blir det "här är det natt".

https://vimeo.com/410734922/
Senast redigerad av avec 2020-04-24 kl. 16:05.
Citera
2020-04-24, 16:30
Medlem
homan3s avatar
Precis innan Henke Larsson skjuter i ribban är det någon form av jinx eller klipp i sändningen. varför.
Citera
2020-04-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har sagt det, många gånger. Ni får nöja er med det helt enkelt.

För med tanke på hur många som aktivt letat efter klippet så är det uppenbart att det inte finns.

Ja, 1930-talets mest kända sportcitat har SVT och radiosporten publicerat åtskilliga gånger så varför inte även hela 1900-talets mest kända sportcitat som dessutom sades 58 år senare?

"Japaner, japaner försvarande japaner, från sig vilt slåendes japaner och lika vilt angripande svenskar. Japaner som hoppar, japaner som kastar sig, japaner som gör allt för att bärga segern för Nippon", från 1936.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6487956
Senast redigerad av avec 2020-04-24 kl. 22:53.
Citera
2020-04-25, 01:31
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Careless såg studion. Sades inte där heller.

Däremot sa programledaren "och där såg det mörkt ut för England ett tag" i studiomiljö.

De teorier som finns kvar är alldeles för långsökta. Finns ingen ens som påstått att de hört det i det sammanhanget. Likväl har vissa i tråden gått långt över vad som är rimligt för att hitta det. Men de har till sin förtret inte hittat något utan har kunnat konstatera att det är fejk.

Hade varit klockrent från SVTs sida om kommentatorn på senaste visningen av matcherna hade droppat kommentaren. Men sån humor har dom inte.
Citera
2020-04-25, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Hade varit klockrent från SVTs sida om kommentatorn på senaste visningen av matcherna hade droppat kommentaren. Men sån humor har dom inte.

Hoppet står till Nannskog i så fall som har ett visst alibi.

Jag ser fram emot att SVT visar klippet då Hegerfors säger "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster". Ska se till att föreviga det. SVT tog ner från youtube när folk lagt upp hela matcher, men klipp klarar sig.
Senast redigerad av avec 2020-04-25 kl. 06:49.
Citera
2020-04-25, 07:36
Medlem
DoktorNos avatar
Jag är övertygad om att det här har sitt ursprung ur Lasse Anrells "Floskeltoppen" i Sportbladet. Där presenterades sportgrodor som Anrell fått sig tillskickade av läsare och då var det lätt hänt att något påhittat slank med, kanske för att det var mer roligt än sant.

Att Hegerfors först förnekar och sen tror sig kanske ha sagt citatet är väl för att han tyckte det var lite kul och då snarare bidrog till än bekräftade myten.

Bara det att ingen bestämt kan säga under vilken match, vilket mästerskap eller vilket årtal detta famösa citat sägs ha sagts är ytterligare saker som gör att det här är fabricerat. Vilket är synd, för det är ett kul citat.

Historien är full med felaktiga citat, felciterade människor och påhittade citat som tillskrivits någon annan. "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" är ett av dessa.
Citera
2020-04-25, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag är övertygad om att det här har sitt ursprung ur Lasse Anrells "Floskeltoppen" i Sportbladet. Där presenterades sportgrodor som Anrell fått sig tillskickade av läsare och då var det lätt hänt att något påhittat slank med, kanske för att det var mer roligt än sant.

Att Hegerfors först förnekar och sen tror sig kanske ha sagt citatet är väl för att han tyckte det var lite kul och då snarare bidrog till än bekräftade myten.

Bara det att ingen bestämt kan säga under vilken match, vilket mästerskap eller vilket årtal detta famösa citat sägs ha sagts är ytterligare saker som gör att det här är fabricerat. Vilket är synd, för det är ett kul citat.

Historien är full med felaktiga citat, felciterade människor och påhittade citat som tillskrivits någon annan. "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" är ett av dessa.

Kan ha varit i GT det publicerades första gången.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Men egentligen spelar det mindre roll då slutsatsen att det är fabricerat består.

Att så många liknande saker sagts kan dock förklara varför vissa har rätt i att de har hört citatet. De minns bara fel om vad som sades.

Att många är så säkra på Bo Hansson och Sverige - Kamerun 1994 kan enkelt härledas till "här är det matt (natt)".
https://vimeo.com/410734922
Senast redigerad av avec 2020-04-25 kl. 08:30.
Citera
2020-04-25, 09:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Det här kommer bli lite som myterna om Jack the ripper om hundra år.
Citera
2020-04-25, 13:06
Kollade hur citatet har spridits år för år på Google.

0 resultat fram till februari 1997. Totalt 3 sajter delade citatet det året. Oseriösa skämtsidor typ.

Därefter 0 resultat fram till februari 2001. Efter det max 1-5 hemsidor/bloggar/forum i några år.

2006 är första gången jag hittar citatet i media. Aftonbladet, om Lasse Anrells Guldgrodor: https://www.aftonbladet.se/sportblad...k-lasse-anrell

2007 är första året jag hittar att Arne uttalar sig i media:

https://www.hd.se/2007-07-04/arne-he...ts-med-sporten

Dock låst artikel så jag vet inte vad han säger, men i sökresultatet på Google står det såhär:

”Eller klassikern från ett fotbolls-VM: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk." Apropå den sistnämnda säger Arne: — Om man nu kan kalla det en vits när det*...”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in