2023-08-21, 16:52
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Nej jag är faktiskt hur lugn som helst, ibland blir det fel i text, jag sitter mest och myser och garvar faktiskt för jag tycker det är otroligt fascinerande att nånting jag vet till 100 % att det har hänt kan ifrågasättas av människor som inte själva sett matchen.
Vad är det som gör dig så säker på att det inte är ditt minne som felar?
Citera
2023-08-21, 16:53
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Enbart det faktum att folk påstår sig minnas en kommentar så random som det påstådda citatet är suspekt bara det.

Vem skulle minnas det? Kommentaren är ju nästan ingenting.

Samt att så många svenskar (i.om att typ alla "minns") skulle sitta uppe en kväll och kolla på Kamerun-England i en turnering där Sverige redan åkt ur.

De som idag droppar "citatet" är ju oftast medelålders personer som inte ens är fotbollsintresserade. Men just den matchen måste de ju onekligen ha sett Och alltid i stora sällskap där alla garvade gott.
Citera
2023-08-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad är det som gör dig så säker på att det inte är ditt minne som felar?

Att jag sett matchen vid två tillfällen. En gång 1990 då jag var en liten pojke. Och en gång 2018 som vuxen.
Citera
2023-08-21, 16:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag förstår. Det är inget fel på ditt minne. Tvärtom. Arne har sagt det. Och du kan ju ha sett det på sportspegeln, något klipp eller vad fan som helst såklart. Men du behöver inte tvivla på ditt minne, för jag såg det för fem år sedan och vet utan tvivel att det stämmer. Sen det här med att du har för dig att du såg en avbytarbänk, det kan både vara rätt och fel. Om det är fel så betyder det naturligtvis inte att du inte minns själva kommentaren.

Det är ett otroligt stort steg, en fullkomligt enorm skillnad på att minnas fel på vad Arne sa och vad dom visade i rutan i det här scenariot. Detta eftersom det är just Arnes kommentar som är det lustiga här. Arne säger "och nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk!" vilket är lustigt oberoende av om avbytarbänken faktiskt visas i bild eller inte. Men i efterhand när man tänker tillbaka på kommentaren är det såklart lätt att skapa sig en bild av avbytarbänken själv. Detta är helt naturligt.

Om man ska dra ett motsatt scenario. Om Ebba Busch under en sömnig riksdagsdebatt på en lika sömnig förmiddagssändning på UR eller liknande plötsligt visade pattarna då skulle det vara det alla som såg det kom ihåg. Om Ulf Kristersson utbrast "åh nej vad gör du Ebba!" eller "men Ebba vad tar du dig för nu?!" det hade så att säga varit av mindre relevans i det fallet.

Alla hade kommit ihåg Ebbas pattar, inte vad någon sa där i riksdagskammaren. I fallet Arne så är det tvärtom, där minns man vad Arne sa och att det var roligt eftersom det var negrer som spelade, inte huruvida dom filmade bänken eller inte. Det är egentligen väldigt ovidkommande.

Av någon märklig anledning verkar du tro att vi litar på just ditt minne. Att om du påstår sig minnas något så tar alla det för sanning?

Du påstår dig vara 100% säker på din minnesbild - hur tror du en person med ett falskt minne upplever sin minnesbild? Något annat än 100#?
Citera
2023-08-21, 16:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Samt att så många svenskar (i.om att typ alla "minns") skulle sitta uppe en kväll och kolla på Kamerun-England i en turnering där Sverige redan åkt ur.

De som idag droppar "citatet" är ju oftast medelålders personer som inte ens är fotbollsintresserade. Men just den matchen måste de ju onekligen ha sett Och alltid i stora sällskap där alla garvade gott.

Haha, ja och dagen efteråt ropade alla mellanstadieelever citatet medan de kickade boll nere på grusplan.
Citera
2023-08-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London

Engelsk fotboll var otroligt stort i Sverige på nittiotalet, större än vad det är idag på många sätt. Sen påstår jag inte att det är miljontals människor som sett matchen i Sverige, mer troligt är väl att det är ett gäng hundra tusen som sett den, men det är svårt att svara på

Eftersom du till synes verkar vägra svara på om du sett matchen så utgår jag ifrån att du förmodligen inte ens var född då och varken begriper dig på varför ett sånt uttalande kunde vara en hyfsat "stor grej" på den tiden och naturligtvis heller inte har sett matchen. Har jag rätt då? Klart jag har. Men rätta mig du om jag har fel, jag väntar med spänning.

EDIT: Sorry såg nu att du hade svarat kring huruvida du sett matchen.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-21 kl. 17:05.
Citera
2023-08-21, 16:58
Citat:
Att jag sett matchen vid två tillfällen. En gång 1990 då jag var en liten pojke. Och en gång 2018 som vuxen.
Du är säker på att du minns rätt för att du minns. Check.
Citera
2023-08-21, 17:00
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Av någon märklig anledning verkar du tro att vi litar på just ditt minne. Att om du påstår sig minnas något så tar alla det för sanning?

Byt ut minne mot berättelse. Varför borde vi tro mer på något som fnord84 skriver när han själv avskriver andra som rent dravel och trolleri. Detta utan några som helst belägg.

Att han reggade sig för en månad sedan medan de två han återkommande anklagar varit medlemmar i flera år påverkar naturligtvis också trovärdigheten.
Citera
2023-08-21, 17:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Haha, ja och dagen efteråt ropade alla mellanstadieelever citatet medan de kickade boll nere på grusplan.

Ett sådant uttalande skulle inte ha varit lika laddat på den tiden, utan ha setts som lite fyndigt. En "groda" bland andra kom med tiden att växa och få kungakrona.

Det är jakten på den försvunna VHS-skatten.
Citera
2023-08-21, 17:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fråga förresten, av ren nyfikenhet, har du själv sett matchen?

Sen det här med att kommentaren är ingenting där är du ju bevisligen i minoritet eller hur? Jag tycker själv att kommentaren inte är särskilt kul, men det var andra tider då på nittiotalet. Det här med att säga neger och sånt och skoja om "mörka" människor var faktiskt mer på tapeten på den tiden än det är idag då de allra flesta har anpassats till att inte säga "negerboll" och liknande saker.

Jag håller helt med dig om att det inte är någon kommentar att skratta åt egentligen, men 1990 som liten pojke tyckte jag det var vansinnigt roligt, särskilt eftersom min pappa skrattade osv. Som vuxen drog jag endast på smilbanden för att själva minnet i sig var mysigt, inte för att det var roligt direkt. Men den var ju etta på Anrells floskeltopp och det är ju någonting som har väldigt omtalat i flera årtionden nu, så uppenbarligen ansågs kommentaren "anmärkningsvärd".

Det angår dig inte om jag har sett matchen eller inte. Det är helt enkelt oviktigt, då ett falskt minne i dessa fall inte behåller att de sett matchen. Minnet kan alltså vara att man såg matchen utan att i verkligheten gjort det. Det är då det ofta tillkommer grannar, kompisgäng, kreti och pleti - och alla uppfattade genast det otroligt roliga i kommentarer. Alla garvade. Folk pratar om den på jobbet och i skolan efteråt.

Fattar du inte det orimliga?

Och det är inte upp till dig att diskvalificera deltagare från diskussion. Lägg ner.
Citera
2023-08-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du är säker på att du minns rätt för att du minns. Check.

Ja jag har det ju på VHS-band? Förstår inte vad du menar. Ifrågasätter du hela världens historia innan videokameran kom till eller vad menar du egentligen? Fanns det en Kung som heter Gustav Vasa? Fanns Romarriket? Fanns det fler indianer i Nordamerika innan landet koloniserades? Vad är förintelsen för något? Filmade din mamma och pappa dig när du föddes? Hur vet du att du ens kom till annars?

Du får gärna förtydliga vad du menar. Har du själv sett matchen eller? Bor du i Stockholm? Ta dig till Kungliga Biblioteket och titta själv. Arne säger det vid straffen i förlängningen. Måste bli sjukt jobbigt för dig i och för sig att ta dig dit varje dag och bekräfta om igen och igen och igen att det faktiskt sägs, för i den här tråden verkar det finns något slags kollektivt guldfisk-minne
Citera
2023-08-21, 17:05
Medlem
Auswanderers avatar
Hann inte sitta så länge som jag hade tänkt, men såg alla målen och sedan hela förlängningen + studiosnack i ett svep. Inget citat hittades, men jösses vad Arne snackar, nästan oavbrutet, man kan förstå varför han blev tillskriven citatet. Men missförstå mig rätt, det är väldigt trevligt att lyssna till när Arne kommenterar.

Här är några anteckningar från förlängningen primärt:

2-2 straff: "Perfekt slagen straff. 2-2", "Straffen är mycket fin"
90': "Han ser ju inte bra ut, Wright, och då menar jag i alla möjliga bemärkelser . . . efter den där smällen"
91': "Det här kan bli en nattlig föreställning"

Studio-snack: "Och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag"

Förlängning

93': Kameruns avbytarbänk zoomas in, Arne pratar bara om byten.
97': Kameruns avbytarbänk zoomas in igen, ingen kommentar från Arne.

Massa lägen för Kamerun, gör en bättre match än England.

100': Englands avbytarbänk zoomas in.
104': Straff för England. Solklar, enligt Arne.
105': Mål Lineker, inget citat dock. Ingen chans i världen heller att det skulle vara bortklippt då Arne nästan pratar oavbrutet här.

107': "Jag är inte ensam med att tycka synd om Kamerun i det här läget".

116': "Det finns något ordspråk; om inte [ohörbart] hade varit så hade kärringen plockat ned månen med kva . . . skaftet". Ingen aning om vad Arne menar här, aldrig hört detta ordspråk. Jag är osäker på om det var okej att säga "kärring" i direktsändning på den tiden?

Video på sekvensen där England får straff i förlängningen: https://gofile.io/d/3BaD4A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in