2018-10-02, 21:41
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det finns inte heller nämnt i media förrän hösten 1994, och då i Anrells floskeltopp. Innan dess finns inte citatet i svensk press. Det är ju märkligt, speciellt när flera i tråden har påstått att 'det blev lite skriverier' efter att Hegerfors sade det.

När jag går i pension om 35 år lovar jag att jag ska gå till botten med här om du inte redan blivit överbevisad, om jag så ska knacka dörr efter en VHS-kopia.
Citera
2018-10-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Jag läste lite inledande och mot slutet. Att läsa 265 sidor om detta är ju rent befängt, särskilt eftersom det är trams. Allt grundar sig i att klippet inte finns på youtube eller nätet. Då finns det inte - då har det aldrig hänt. På de vaga grunderna är det tämligen mycket (högt som lågt) som bör skrivas om i den närliggande historien.

Då den här tråden är tveklöst bland det dummaste jag någonsin läst på Flashback ger jag mig av härifrån innan jag tappar tron på mänskligheten fullständigt. Snart lär det väl komma något äss och hävda att det är invandrarnas fel att klippet inte finns tillgängligt på nätet (om det inte redan har gjort det).

Ajöken!
Fantastiskt! Detta måste vara med i framröstningen av årets mest ointelligenta Flashbackinlägg! Finns det ingen sådan omröstning, vid årsskiftet? Så pinsamt att man verkligen skäms. Detta är dessutom en utanför Flashback erkänd tråd. Att dessutom hänvisa till Hegerfors egen bekräftelse och säga att man kan lova med fingrarna på bibeln, för att sen ändra sig om årtal och att det kanske var Hansson istället för den erkännande Hegerfors.

Det finns alldeles för många idioter för att det skall finnas en räddning för landet. Jag har gett upp.
Citera
2018-10-02, 21:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ovanstående inlägg är så befängt att jag inte ens tänker bemöta det.

Vad i all världen är det som gör det så befängt?
Citera
2018-10-02, 21:43
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ovanstående inlägg är så befängt att jag inte ens tänker bemöta det.

Befängt? Vad är det som är tokigt, galet, idiotiskt, absurt, barockt, bisarrt eller komiskt med det? Är ett rent konstaterande av fakta.
Citera
2018-10-02, 21:44
Medlem
Citat:
När jag går i pension om 35 år lovar jag att jag ska gå till botten med här om du inte redan blivit överbevisad, om jag så ska knacka dörr efter en VHS-kopia.
Men snälla, sluta nu, bapelsinjävel. Det börjar bli lyteskomik.
Citera
2018-10-02, 21:46
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Men just i detta fall kan det bara inte vara ett falskt minne, pga vad?

1. Jag upplevde det i direktsändning, och reagerade över vad personen sa, om än det var långt ifrån PK-tider så reagerade man på sånt.
2. Det pratades bland grannar efteråt.
3. Jag minns även att man tog upp det i någon av kvällstidningarna (om än bara som en notis i en större text) då.
4. Ihop med kamrater nämnde man detta och fnissade samma sommar.
5. Mina föräldrar tog upp citat, harklade sig och gjordesig lustiga över sägningen.
Citera
2018-10-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Läst tråden??? Jag har själv sett matchen för jag är inte född igår. Han sa detta.

Här pratar han själv om det.
https://youtu.be/mb1fYInj7vc
Nej det har du inte... För den finns inte. Han kan inte ens själv minnas att han sagt det - för han har inte sagt det.
Citera
2018-10-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Jaja. Ni som inte ens var en glimt i ögat 1994 har förstås rätt.

Jag bryr mig inte om vad ni tror. Mitt minne om det citatet är lika skarpt som att det var då Brolin slog inlägget som skadade honom så hans karriär var över, då henke larsson dribblade så rastaflätorna smattrade i vinden, då kenneth Andersson och martin dahlin kom flygandes som attack-gåsar på varenda nickboll. Ravellis fint innan han säkrade bronset.

Ja minnet sviker.
Nu är det så att just det mänskliga minnet är EXTREMT opålitligt. Väldigt mycket av de "kristallklara" minnena - framförallt från barndomen - man har är planterade av släktingar, föräldrar osv.
En hjärnforskare hade som lek att varje gång han var hembjuden till någon av sina vänner så började han prata om saker de gjort tillsammans för massor av år sedan. I början mindes de inte det hela men för varje gång så blev deras minne av händelserna allt tydligare och till sist så kunde de själv börja berätta om dessa händelser och lägga till saker de kom ihåg. Problemet var bara att allt från början var ett experiment. INGET av det som forskaren berättade om hade hänt - det var påhittat från börja till slut, men ha fick alla sina vänner att själva tro att de upplevt det.

Vad gäller dig så har du - som så många andra -hör denna skröna berättas om och om och om igen i så många sammanhang att det blivit ett "äkta minne" för dig - trots att det aldrig hänt. Du är inte ensam om detta utan du delar detta falska minne med en otrolig massa svenskar som tvärsäkert vet att Arne sa det.
Citera
2018-10-02, 21:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
1. Jag upplevde det i direktsändning, och reagerade över vad personen sa, om än det var långt ifrån PK-tider så reagerade man på sånt.
3. Jag minns även att man tog upp det i någon av kvällstidningarna (om än bara som en notis i en större text) då.
5. Mina föräldrar tog upp citat, harklade sig och gjordesig lustiga över sägningen.

Men lol, allt detta är ju just minnen. Som ju kan vara falska, som du vet eftersom du är mycket väl bevandrad i ämnet.

Någon av kvällstidningarna, det ska vara i en liten text i Aftonbladet i september 1994 då? Notera att detta är 8 veckor efter att matchen spelades. Sen är det helt tyst innan det skrivs i Aftonbladet igen över ett år senare.
Citera
2018-10-02, 22:02
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Men lol, allt detta är ju just minnen. Som ju kan vara falska, som du vet eftersom du är mycket väl bevandrad i ämnet.

Någon av kvällstidningarna, det ska vara i en liten text i Aftonbladet i september 1994 då? Notera att detta är 8 veckor efter att matchen spelades. Sen är det helt tyst innan det skrivs i Aftonbladet igen över ett år senare.

Menar du alltså att planterade minnen inte är sådana minnen man vet är falska? Hur ska man då veta vad som är sant?
Citera
2018-10-02, 22:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Menar du alltså att planterade minnen inte är sådana minnen man vet är falska? Hur ska man då veta vad som är sant?

Hehe, mitt tips är att ta samtliga minnen med en nypa salt.
Citera
2018-10-02, 22:16
Medlem
Dupeas avatar
Citat:

Jag "upplevde" det också i SVT:s direktsändning och var i det närmaste 100% säker att det var under någon av Kameruns matcher under VM 1982. Det finns 2-3 till i tråden som inbillade sig att det var samma VM. Känner även igen mig i det du skriver under övriga punkter. Ja, det var innan denna tråden då det uppdagades att Kameruns matcher inte ens visades på SVT 1982...

Det är väldigt lätt att man själv skapar en mängd minnesbilder från ett så pass spritt och etablerat rykte. Finns ju en anledning till att den stora mängd skrönor och vandringssägner som funnits bland folk har spridit sig.

Nåväl, man får helt enkelt släppa prestigen och ge sig när man blir motbevisad och erkänna inför sig själv att man har haft fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in