2018-10-02, 22:23
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Jag "upplevde" det också i SVT:s direktsändning och var i det närmaste 100% säker att det var under någon av Kameruns matcher under VM 1982. Det finns 2-3 till i tråden som inbillade sig att det var samma VM. Känner även igen mig i det du skriver under övriga punkter. Ja, det var innan denna tråden då det uppdagades att Kameruns matcher inte ens visades på SVT 1982...

Det är väldigt lätt att man själv skapar en mängd minnesbilder från ett så pass spritt och etablerat rykte. Finns ju en anledning till att den stora mängd skrönor och vandringssägner som funnits bland folk har spridit sig.

Nåväl, man får helt enkelt släppa prestigen och ge sig när man blir motbevisad och erkänna inför sig själv att man har haft fel.

Jag ser i ärlighetens namn ingen prestige i detta alls. Det är i ärlighetens namn mer humor att det finns en förnekar-tråd om detta på Flashback, än själva sägningen. Väl möt!
Citera
2018-10-02, 22:36
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Jag ser i ärlighetens namn ingen prestige i detta alls. Det är i ärlighetens namn mer humor att det finns en förnekar-tråd om detta på Flashback, än själva sägningen. Väl möt!

Tja, den eventuella humorn får du helt enkelt bevisa genom att plocka fram citatets existens. Svårare är det inte. Tills dess är det du som står för humorn.
Citera
2018-10-02, 22:42
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Tja, den eventuella humorn får du helt enkelt bevisa genom att plocka fram citatets existens. Svårare är det inte. Tills dess är det du som står för humorn.

Ha ha - vi säger så.
Citera
2018-10-02, 22:44
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Förnekartråd? När det finns så mycket som talar för att det aldrig ens yttrats är det snarare dom som påstår att det har yttrats som får bära foliehatten. Det enda som talar för att Arne (eller nån annan sagt detta) är stensäkra muppar som klampar in i tråden och tar upp saker som som andra redan tagit upp.

Det enda du har är dina minnen, som du redan nu backar på. Bara det säger nåt.
Citera
2018-10-02, 22:48
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Förnekartråd? När det finns så mycket som talar för att det aldrig ens yttrats är det snarare dom som påstår att det har yttrats som får bära foliehatten. Det enda som talar för att Arne (eller nån annan sagt detta) är stensäkra muppar som klampar in i tråden och tar upp saker som som andra redan tagit upp.

Det enda du har är dina minnen, som du redan nu backar på. Bara det säger nåt.

Ledsen att behöva nämna det; men pikar, gliringar och mindre personangrepp biter inte på mig. Bättre lycka med någon annan. Väl mött.
Citera
2018-10-02, 22:49
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ledsen att behöva nämna det; men pikar, gliringar och mindre personangrepp biter inte på mig. Bättre lycka med någon annan. Väl mött.
Inte min huvudsakliga intention med inlägget. Bara en ärlig åsikt, väl mött när du har något att komma med.
Citera
2018-10-02, 23:11
Medlem
nomadics avatar
Citat:
När jag går i pension om 35 år lovar jag att jag ska gå till botten med här om du inte redan blivit överbevisad, om jag så ska knacka dörr efter en VHS-kopia.

Du går i pension om 35 år vilket gör dig i runda slängar runt max 30-33 år nu eller?

Det är 24 år sedan citatet nämndes i Floskeltoppen, dvs det måste ha yttrats innan det om det nu skulle ha sagts.

Du var alltså max mellan 6-9 år när du så stensäkert minns detta kristallklart?
Citera
2018-10-02, 23:26
Medlem
Otroligt fascinerande tråd (såhär nästan tre år I efterhand). Minns att jag såg tråden när den skapades, men gick inte ens in och läste den då jag avfärdade det som trams i likhet med månlandingsförnekande eller annat foliehattsverksamhet. För mig var det så självklart att detta inträffat, trots att jag inte kan minnas att jag har sett händelsen.

När jag såg att det blev årets tråd 2016 trodde jag det var för att det var så bisarrt att ifrågasätta denna händelse att det blev komisk och därmed årets tråd.

Nu blev jag uppmärksammad återigen på tråden och satte mig för en gångs skull in i ämnet och inser nu att allt pekar på att det är en myt. Det skapar ju minst sagt en del reflektioner kring s.k. etablerade sanningar och hur man förhåller sig till dem.

Dock utesluter jag fortfarande inte att något liknande har sagts av någon annan och att myten åtminstone inte är tagen helt ur luften. Krävs dock en grundlig dammsugning av arkivet för att få svar på den frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av avec
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978:
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
Samtidigt visas bild på Brasiliens bänk med en riktigt mörk spelare. Resten vita.
https://vimeo.com/59512275 (42:40-)

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3
Antal avförda Sportnytt: 2

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
(anv: Careless, Glorkas del 1, Glorkas del 2)

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
(anv: Glorkas)

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
(anv: bisl01)

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
(anv: Careless, Glorkas)

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994
(matchen: youtube länk)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
(anv: lindemann)

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
(anv: Careless, bisl01)

För att vara lite kritisk är det ju flera matcher som listas som "avfärdade" trots att de inte är kollade i sin helhet, t.ex. Italien-Nigeria. Man bör kolla hela matchen innan den helt kan avfärdas.
Citera
2018-10-02, 23:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Otroligt fascinerande tråd (såhär nästan tre år I efterhand). Minns att jag såg tråden när den skapades, men gick inte ens in och läste den då jag avfärdade det som trams i likhet med månlandingsförnekande eller annat foliehattsverksamhet. För mig var det så självklart att detta inträffat, trots att jag inte kan minnas att jag har sett händelsen.

När jag såg att det blev årets tråd 2016 trodde jag det var för att det var så bisarrt att ifrågasätta denna händelse att det blev komisk och därmed årets tråd.

Nu blev jag uppmärksammad återigen på tråden och satte mig för en gångs skull in i ämnet och inser nu att allt pekar på att det är en myt. Det skapar ju minst sagt en del reflektioner kring s.k. etablerade sanningar och hur man förhåller sig till dem.

Dock utesluter jag fortfarande inte att något liknande har sagts av någon annan och att myten åtminstone inte är tagen helt ur luften. Krävs dock en grundlig dammsugning av arkivet för att få svar på den frågan.

För att vara lite kritisk är det ju flera matcher som listas som "avfärdade" trots att de inte är kollade i sin helhet, t.ex. Italien-Nigeria. Man bör kolla hela matchen innan den helt kan avfärdas.

Personligen tror jag att det kan vara en blandning av "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur mer än en synpunkt" av Hegerfors 1982 och "Det ser mörkt ut för England" från Kamerun-England 1990.
Citera
2018-10-02, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Personligen tror jag att det kan vara en blandning av "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur mer än en synpunkt" av Hegerfors 1982 och "Det ser mörkt ut för England" från Kamerun-England 1990.

Ställer mig mycket skeptisk till att någon sa att det såg mörkt ut för England. De ledde matchen och vad jag förstod hade de kontroll på den.
Citera
2018-10-02, 23:58
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

I synnerhet "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur mer än en synpunkt" känns som fröet som kan vara upphov till alltsammans.
Citera
2018-10-02, 23:58
Medlem
Citat:
Jag är helt övertygad om att det finns någonstans på VHS där ute. Det finns garanterat VHS-samlare som sitter på matchen, eller på något program. Dock ska man kanske inte komma och tro att Flashback nyttjas av samtliga medborgare i landet, särskilt inte av samtliga över 35 år.

Klippet har efterlysts i både Aftonbladet och Expressen och har även skrivits i skånskan i SvD och flera lokala tidningar om granskningen.

Så visst har det nått många...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in