Jag finner den här tråden fantastiskt underhållande och fascinerande. Jag är för ung för att rimligtvis ha kunnat ha något egentligt minne från när detta ska ha sagts, men var som många andra helt övertygad om att detta hade sagts just för att andra hävdade att så var fallet.
Jag har säkert själv sagt det som skämt vid flera tillfällen, och med största sannolikhet refererat till att Hegerfors sa detta i samband med en VM-match där Kamerun var ett av lagen, även om jag inte själv haft några bevis alls för det. Jag har med andra ord under många år själv "spätt på" och stärkt myten!
Det är alldeles uppenbart att frasen aldrig yppats i samband med en fotbollsmatch (definitivt inte med Hegerfors som kommentator i alla fall). Det sannolika är, som många nämnt tidigare, att uttrycket har sin vagga i en kombination av liknande uttryck som redan avhandlats i tråden, och att någon lustigkurre hittat på uttrycket och skickat till Anrell.
Ett par frågor dock:
1. Med reservation att detta kanske reddes ut, men jag tyckte mig aldrig se ett avslut på detta. Hörde vi någonsin tillbaka från
jerkus angående IFK-spåret, och den där Magnus Andersson som administrerade sidan? Detta är intressant vad gäller att identifiera var myten föds. Om inte hade jag kunnat plocka upp den här bollen med Mange.
Jag tror detta är senaste korrespondensen i tråden angående detta.
2.
Glorkas introducerande i
detta inlägg en tanke (om än ett long shot) att citatet potentiellt skulle kunna ha sitt ursprung ur tv-programmet "Kryzz". Detta har inte avhandlats (och skulle sannolikt vara enorma mängder avsnitt att gå igenom), men som
Glorkas säger, detta ligger rätt i tiden, Hegerfors är med i programmet, det är mycket "göteborgs"-skämt osv. Tankar? Jag hittar knappt några klipp från programmet på Youtube, och det finns ej heller i SVTs öppna arkiv. Jag har gjort en förfrågan om privatkopia från SVT. Då jag ej bor i Sverige är det svårt för mig att ta mig till ett bibliotek som skulle kunna ha dessa avsnitt på lager.
Många skribenter har lagt ned enormt arbete i denna tråd;
Glorkas,
careless mfl har gjort ett ordentligt gräv-arbete på KB,
avec med sina rigorösa sammanfattningar. Även
ZlatanMania,
Clay Allison och
Ferry31 som ständigt försvarar tråden från dårar som stapplar in och är tvärsäkra på att det sades, men som inte orkar bemöda sig att ens läsa senaste sammanfattningen från avec, där allt som oftast deras "sanning" visar sig vara falsk!