2016-09-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Skulle säga nej på den, om klippet fanns så skulle SVT ha visat det någon gång.

Acceptera att det aldrig sagts.
Fast hade de verkligen det? Bra fråga.
Citera
2016-09-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom

Inte nu men för 15-20 år sedan. Kolla exempelvis på Rena Rama Rolf från mitten av 90-talet och se hur PK-folket skämtade på den tiden.

https://youtu.be/021gIuSmCDQ
Citera
2016-09-18, 16:42
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom

Kan vi nog utgå ifrån, de har ju ingenting emot att prata om det, det var tom uppe på deras tv-gala här om året.
Citera
2016-09-18, 16:48
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Jag har aldrig hört Arne säga "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" och jag tror inte att han har sagt det, för om så var fallet så skulle någon ha letat fram det vid det här laget. Jag minns dock väldigt tydligt när jag första gången fick höra om den här roliga felsägningen av Arne och vem som berättade det för mig. Det var på min dåvarande arbetsplats och jag roade mig med att plocka fram mitt gamla anställningsbevis för att se när jag jobbade på den arbetsplatsen. Jag jobbade där mellan hösten 1991 och sommaren 1993. Om nu Arne har sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" så var det alltså inte under vm 1994 eftersom myten är äldre än så.

Det här är lite fel tråd för anekdoter dock. Hela tråden är redan full av massor av falska minnen, men visst, stämmer det du säger så har det uppkommit tidigare. Troligtvis efter VM 90 när Kamerun var populärt. Lite så det blev en hörsägen och sen har Anrell varit där och sniffat upp citatet.
Citera
2016-09-18, 20:21
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Citatet sades med 99,9% säkerhet inte i den sändningen och med största sannolikhet inte överhuvudtaget. Man börjar nästan sakna skribenterna som dök upp med jämna mellanrum utan att ha läst ett dugg i tråden och är idiotsäkra på sin sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Jag skulle kunna ta gift på att detta är sant. Jag hörde det själv.
Men varför finns inte klippet? Och så är alla så säkra att det inte är sant... man blir osäker...

Men jag tror ändå att det är sant. Så många skulle inte tro, om det skulle enbart vara baserat på en floskeltopp.
Jag kommer iaf att gå vidare i livet med att detta är sant.
Och det kommer på beställning! Underbart
Citera
2016-09-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det här är lite fel tråd för anekdoter dock. Hela tråden är redan full av massor av falska minnen, men visst, stämmer det du säger så har det uppkommit tidigare. Troligtvis efter VM 90 när Kamerun var populärt. Lite så det blev en hörsägen och sen har Anrell varit där och sniffat upp citatet.

Är det känt om Arne kommenterade någon av Kameruns matcher VM 90 och är dessa matcher kollade? Jag förstår självklart att svaret på mina frågor finns i tråden, men den är på 2490 inlägg...
Citera
2016-09-18, 21:17
Medlem
Citat:
Är det känt om Arne kommenterade någon av Kameruns matcher VM 90 och är dessa matcher kollade? Jag förstår självklart att svaret på mina frågor finns i tråden, men den är på 2490 inlägg...

Ja, alla Kameruns VM matcher som Arne kommenterat är kollade och några till.

Sammanfattning av tråden

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2016-09-18 kl. 21:26.
Citera
2016-09-18, 21:48
Medlem
När vi läste om floskeln i en dagstidning nån gång efter VM 94 grämde jag mig för att jag hade missat det. Och Arnes floskel har man ju blivit påmind om många gånger genom åren. Konstigt att jag inte en enda gång försökt googla upp videon för att få se det jag missade.

Jag som är rätt hyfsad på att immitera försökte mig just på att låta som Arne. Det gick inte alls tyvärr. Hade man kunnat göra en riktigt bra Arne-immitation hade man kunnat klippa ihop något riktigt bra och lagt upp som ljudfil. Vilket liv det hade blivit. Vad många som hade fått vatten på sin kvarn!
Citera
2016-09-18, 23:32
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Jag som är rätt hyfsad på att immitera försökte mig just på att låta som Arne. Det gick inte alls tyvärr. Hade man kunnat göra en riktigt bra Arne-immitation hade man kunnat klippa ihop något riktigt bra och lagt upp som ljudfil. Vilket liv det hade blivit. Vad många som hade fått vatten på sin kvarn!

Du behöver inte imitera honom, du kan höra honom säga det själv.
Citera
2016-09-19, 00:22
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om Hegerfors refererade Sverige-Brasilien så var det kanske i pausen eller efter den matchen som SVT visade sammandrag från Ryssland-Kamerun och som han då kommenterade till.Båda matcherna spelades samma dag.

Här har vi faltiskt en tänkbar och hittills ganska oprövad yta att leta i. Bra tänkt!

Jag berörde visserligen Ryssland-kam 94 vid ett av mina KB-besök och då skrev jag så här:
"Letar Sportnytt efter kam-rus 1-6, men hittar bara prat om Sveriges match mot Brasilien. Inget alls om kameruns match, har säkert betats av i VM-studion men det är svårare att hitta!"

Men själva SWE-Brasilien är kanske värd ett djupare besök med tanke på:
1. Hur SVT jobbade på den tiden med hopp mellan matcher och kommentatorer.
2. Matchen hade viss relevans för Sveriges match och gick parallellt.
3. Den anmärkningvärt stora förlusten för Kamerun kan ha motiverat en extra lustig sägning om depp.

Vi lägger den på to-do-listan!
Senast redigerad av Glorkas 2016-09-19 kl. 00:34.
Citera
2016-09-19, 00:32
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Jag har aldrig hört Arne säga "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" och jag tror inte att han har sagt det, för om så var fallet så skulle någon ha letat fram det vid det här laget. Jag minns dock väldigt tydligt när jag första gången fick höra om den här roliga felsägningen av Arne och vem som berättade det för mig. Det var på min dåvarande arbetsplats och jag roade mig med att plocka fram mitt gamla anställningsbevis för att se när jag jobbade på den arbetsplatsen. Jag jobbade där mellan hösten 1991 och sommaren 1993. Om nu Arne har sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns bänk" så var det alltså inte under vm 1994 eftersom myten är äldre än så.

Om du hörde detta innan sommaren 1993 så skulle det vara den hittills tidigaste förekomsten av citatet.
Det hade varit anmärkningsvärt då man i så fall hade kunnat avfärda VM 94. Tyvärr kan du ju nog inte bevisa detta till 100%, och du verkar vara ganska ensam om att ha hört det innan första belagda publiceringen i september 1994. Kan du få tag i din källa från 91-93 och fråga honom?

Tills dess får vi nog antaga att du antingen träffat personen på stan eller besökt arbetsplatsen nån gång efter din tid där, vilket ju inte är helt ovanligt. Eller minns fel.

Råkade själv nyligen ut för ett helt nytt felaktigt minne: var säker på att Wall Enberg utbrister "det var det fräckaste!" I scenen då en till polis utklädd vanheden håller förhör med honom och säger nåt i stil med "alla är vi lika inför lagen-direktör som dåre." Så var icke fallet, Wall Enberg stirrar bara.
Citera
2016-09-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Om du hörde detta innan sommaren 1993 så skulle det vara den hittills tidigaste förekomsten av citatet.
Det hade varit anmärkningsvärt då man i så fall hade kunnat avfärda VM 94. Tyvärr kan du ju nog inte bevisa detta till 100%, och du verkar vara ganska ensam om att ha hört det innan första belagda publiceringen i september 1994. Kan du få tag i din källa från 91-93 och fråga honom?

Tills dess får vi nog antaga att du antingen träffat personen på stan eller besökt arbetsplatsen nån gång efter din tid där, vilket ju inte är helt ovanligt. Eller minns fel.

Jag minns vilken lokal vi befann oss i. Vilken arbetsbänk vi stod vid, vad vi använde den arbetsbänken till. Jag minns till och med vilket öknamn vi kallade den här killen bakom hans rygg. (Vi kallade honom Boy George pga att han var så rysligt lik Boy George)

Är det verkligen möjligt att även ett falskt minne skulle kunna vara så tydligt? Jag kanske helt enkelt får acceptera att det är mitt minne som spelar mig ett spratt.

Hur som helst: Arne säger ju själv uttryckligen i ett klipp som finns på Youtube att han inte har något minne av att han sagt detta, utan endast fått det berättat för sig. Detta i kombination med att ingen lyckats hitta klippet gör att jag utgår från att det aldrig sagts, tills motsatsen är bevisad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in