Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Mitt misstag.

Man ska inte sammanfatta sitt inlägg i ett nytt inlägg, för då kan nån jävel citera sammanfattningen och missförstå frågan. Eller svara på det hen själv helst vill svara på, oavsett fråga.
Detta undrade jag:
Den som lyckades skaffa sig ett ex av den indragna boken borde kunna berätta vilken bäring detaljen har på Frigyes resonemang i boken. Är den så central att Frigyes måste göra en hel pudel? De flesta journalister hade istället huggit tillbaka i Frigyes situation.
Jag håller med!
Det är busenkelt att hugga tillbaka om man hänvisar till Guillous olika officiella utsagor, och redogörelser för sin ungdomstid. För om boken handlar om Guillou, och det varit flera samtal och intevjuer, så borde den källan duga!
Guillou borde få frågan om straffarrest var ett straff eller belöning, och om det var ett straff hur kunde han då få Stora A i uppförande och ordning?
Och hur kunde det vara bra att vara kvar varje helg, på en skola han avskydde?
Jag har hört att det var från gymnasiet Guillou blev relegerad efter att ha varit småkriminell och allmänt ohängd, och efter de fick han avsluta gymnasiestudierna på Viggbyholmsgkolan. En skola som kunde hantera de värsta eleverna och få dem igenom gymnasiet. Det har antagligen skett en sammanblandning av alla olika versioner, då fokus varit på Guilous hat mot internatskolor. Ett misstag som ter sig naturligt i dessa sammanhang som rör denna brokiga skolgång.
Frigyes har utgått ifrån att relegeringen rörde Solbacka, och det visar sig farligt att utgå från något eller göra små obetydliga misstag, när man har med folk som Guillou att göra.