Något som Stål-Janne alltid återkommer till i samband med större intervjuer är de två enda tillfällen efter internatskolevistelsen då har brukat våld. Den ena gången ska ha varit när han spöade skiten ur sin egen far, den andra gången runt 1971 då han av egen kraft ska ha avvärjt en attack från fyra politiska antagonister:
- Jag var ute med Östermalms minsta kommunist och affischerade mot EEC, kapitalets sammansvärjning, och vid Karlaplan kommer det fram fyra Östermalmsynglingar och Hitlerhälsar. Det var väldigt ovanligt på den tiden, jag tror inte de var nazister utan ville uttrycka en bestämt annorlunda politisk uppfattning. Och så skulle de slåss. Jag står där och tänker "jag har slutat med det här, jag har slutat med det här, jag kan springa ifrån de där killarna".
- Men då börjar den här lilla faan jag har bredvid mig bjäbba om yttrandefrihet. Jag kan ju inte springa ifrån honom och lämna honom åt de här killarna! För att få igång bråket sträcker en av de här ynglingarna fram ansiktet, pekar på hakan och säger "slå’rå om du törs!". Jag minns att jag hann tänka "undrar om det fortfarande får samma effekt?"
- Han är medvetslös innan han har träffat marken och den andra som stod intill är också träffad och blöder och det är väldigt bra för då böjer de sig fram och blodar ner allting och blir rädda. Och då var de andra två inte längre sugna.
Sedan har han alltid levat fredligt, säger han.
- Jag har kunnat avvisa hundratals försök till bråk på krogen. Det bygger på att man inte är rädd. Och att det märks.
Källa:
http://archive.corren.se/nYhEteR/?articleId=4560755
Jag tror inte för fem öre på något av detta, varken på historien om hur han ska ha bankat skiten ur farsgubben eller den om fajten på Östermalm. Det luktar lögn och förbannad dikt alltsammans. Smaka på slutklämmen bara: "Sedan har jag alltid levat fredligt"... Hå hå ja ja, det är lite av karatemästarens visa ord till sin unge och andäktigt lyssnande proselyt. (Notera för övrigt att det i citatet låter som att han lyckas träffa och sänka två snubbar med ett enda slag...!)
Dessutom behöver han tydligen bara ge folk en blick ute på krogen för att de ska fatta att han besitter övermänskliga fysiska krafter och att det inte är någon idé att ens försöka ge sig på honom...
Jomen visst sörru. Någon som möjligtvis har sett Jan
in action ute på krogen då han ger någon muckande 120-kilos biff den där "blicken"?
Så här, till exempel:
Kom då, kom då. Ja e tuff. Tuff, tuffeli tuff-tuff.