2020-09-06, 23:04
Medlem
Var ytterligt försiktig med små kortväxta män. Lika Morgan och den här i tråden avhandlade mannen.

Jag har varnat min fru, om hon nu skulle komma på otrohetstankar. INTE nån kort jävel. ALDRIG.
Citera
2020-09-06, 23:22
Medlem
Jan har skrivit många bra böcker. Det kan ingen ta ifrån honom. Jag känner honom inte personligen, men har sprungit på honom några gånger i verkliga livet och han verkar vara en dryg jävel. En gång när vi skulle gå ombord på en flight vägrade han visa leg. Han menade på, att hon vid gaten minsann borde veta vem han var. Frun tyckte det var pinsamt, visade leg och gick före.
Citera
2020-09-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jan har skrivit många bra böcker. Det kan ingen ta ifrån honom. Jag känner honom inte personligen, men har sprungit på honom några gånger i verkliga livet och han verkar vara en dryg jävel. En gång när vi skulle gå ombord på en flight vägrade han visa leg. Han menade på, att hon vid gaten minsann borde veta vem han var. Frun tyckte det var pinsamt, visade leg och gick före.

Ja, han är en dryg jävel. Inte verkar vara, han är det. Lika självgod som han ser ut. Kan inte påstå att jag känner honom mer än ytligt men har haft en del med honom att göra och din anekdot förvånar mig inte alls.
Jag tycker att han oftast skriver snårigt, inte alls njutbart. Smaken är olika.
Citera
2020-09-07, 15:45
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmohammed
Sveriges bästa journalist genom tiderna

Det omdömet säger allt om Sveriges journalistkår.
Citera
2020-09-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalbajs
Om det fanns både pojkar och flickor där, varför heter föreningen "solbackapojkarna"?

På sid 22 i Solbackatidningen våren 1968 finns artikel där det framgår att skolan då hade 21 flickor och 322 pojkar.
Citera
2020-09-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Var ytterligt försiktig med små kortväxta män. Lika Morgan och den här i tråden avhandlade mannen.

Jag har varnat min fru, om hon nu skulle komma på otrohetstankar. INTE nån kort jävel. ALDRIG.

Skrev inte Katerina Janouch om att Guillou dreglat över henne på kulturella tillställningar, att hon haft ett jävla schå med att parera framstötarna.
Citera
2020-09-07, 18:54
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja, han är en dryg jävel. Inte verkar vara, han är det. Lika självgod som han ser ut. Kan inte påstå att jag känner honom mer än ytligt men har haft en del med honom att göra och din anekdot förvånar mig inte alls.
Jag tycker att han oftast skriver snårigt, inte alls njutbart. Smaken är olika.

Jag känner honom inte alls, men har en kvinnlig bekant som umgåtts ganska ofta med honom i sociala sammanhang på diverse middagar. Hon hade väntat sig dryga manér men blev positivt överraskad. Hon tyckte han var vänlig och omtänksam.
Men hon är förstås en ganska snygg kvinna som han inte behövde känna sig hotad av.
Citera
2020-09-07, 19:03
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Skrev inte Katerina Janouch om att Guillou dreglat över henne på kulturella tillställningar, att hon haft ett jävla schå med att parera framstötarna.
Jag tror att hennes böcker gavs ut på Jannes Piratförlaget innan hon bytte politisk orientering. Efter att hon lämnat förlaget, i samband med Metoo, försökte hon sig på en stöt mot Gilljou. Den vann inte särdeles mycket genklang.

Janne menade att det bara varit fråga om hälsningar i form av kramar (möjligen handkyssar ) vid möten på förlaget.

Sen rann det ut i sanden.
Citera
2020-09-07, 19:10
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Men hon är förstås en ganska snygg kvinna som han inte behövde känna sig hotad av.

Jan Guillou brukar ju vara gentleman, mot oss attraktiva kvinnor. Mig veterligen, så är det endast asfula skator som ogillar Guillou.
Citera
2020-09-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag tror att hennes böcker gavs ut på Jannes Piratförlaget innan hon bytte politisk orientering. Efter att hon lämnat förlaget, i samband med Metoo, försökte hon sig på en stöt mot Gilljou. Den vann inte särdeles mycket genklang.

Janne menade att det bara varit fråga om hälsningar i form av kramar (möjligen handkyssar ) vid möten på förlaget.

Sen rann det ut i sanden.

Janouch anses väl inte vara särskilt trovärdig, har bara ett vagt minne av att hon beskrev honom som en snuskgubbe. Kan säga att jag blev rätt förvånad, hade inte trott att Guillou var en kladdare.
Handkyssar, så chevalereskt.
Citera
2020-09-07, 21:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Janouch anses väl inte vara särskilt trovärdig, har bara ett vagt minne av att hon beskrev honom som en snuskgubbe. Kan säga att jag blev rätt förvånad, hade inte trott att Guillou var en kladdare.
Handkyssar, så chevalereskt.
Katerina Janouch, som samarbetade med Jannes hustru i kontakten med förlaget:
Citat:
Piratförlagets delägare Jan Guillou, som valt att utmåla mig som rasist i en kolumn i Aftonbladet, något jag inte kan tolka som annat än hämnd för att jag inte besvarat hans enträgna uppvaktning.
Citat:
Bokmässor, mingel och middagar. Efter några glas vin hände det i princip varje gång att Jan Guillou blev närgången på ett kladdigt och genant sätt. En hand på knät under bordet, smek, slirigheter i örat, komplimanger, mer smek, smyg efter mig till toa, mer kladd. Det var precis som att han inte kunnat hålla fingrarna i styr. “Jag är mig inte lik på flera dagar efter att jag träffat dig” har han bland annat viskat i mitt öra, trots att hans hustru stått bara några meter därifrån. #metoo, kan jag lägga till.

Jag hade inte behövt säga något offentligt nu heller, det var inte “övergrepp” i ordets rätta bemärkelse, det innehöll inte våld, tvång eller hot, misshandel eller smärta. Det var närgånget, gränslöst, falskt, fult. Och tillräckligt för att jag skulle ställas i en märklig lojalitetskonfliktsituation. Borde jag berätta för hans hustru Ann-Marie Skarp? Eller borde jag bara vara tyst?Ja, han hade makt. Han var ägaren till förlaget. Han styrde. Han skröt. Han var den viktigaste personen där. Jag minns hur arg han blev en gång när en av författarna sålde mer böcker än han själv. Hur dålig stämning det blev under en middag…
Citat:
Nej, jag hade nog ändå inte gått ut med detta offentligt,trots att det förlag jag varit lojal och som tjänat massa pengar på mig, vände mig ryggen i januari 2017.
https://katerinamagasin.se/du-borde-...s-jan-guillou/

Janne Hanséns/Gulljis förvar kommer jag inte åt nu. Det finns bakom betalvägg hos Aftenposten och SvD.
https://www.aftenposten.no/kultur/i/...-kan-vaere-for

https://www.svd.se/guillou-vagar-int...nnliga-bekanta
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2020-09-07 kl. 21:08.
Citera
2020-09-07, 22:44
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jan Guillou brukar ju vara gentleman, mot oss attraktiva kvinnor. Mig veterligen, så är det endast asfula skator som ogillar Guillou.

Nej, alla som har ett IQ över 75, och som fattar att Guillou är en medioker, taskspelare lurendrejare som rövknullat Svenskt kulturliv de senaste kvartsseklet, ogillar Guillou.

Guillou är precis som den galna prästen Rasputin. Dvs. en jävla tragisk nolla som av olyckliga omständigheter, och pga av samhällets allmänna förfall, lyckas komma in och likt en smutsig vampyr hugga tänderna i samhällets halspulsåder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in