2014-01-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den enda efterhandskonstruktion som öht är tänkbar är om slutbetyget efter Jans hemskickande, men före terminens sista dag, förhandlats fram mellan Solbacka och Jans familj. Har något sådant skett, torde det vara mycket svårt att leda det i bevis idag.

Jag reagerar mot allt detta betygsprat.
Vi som gick i "den gamla skolan" vet att efter 4/5:an fick man inget SLUTbetyg.
Det krävs ytterligare ett år -5/5 - för att få slutbetyg= realexamen.
Om man slutade efter 4/5 måste man således genast på hösten börja sina gymnasiestudier.
Då gick man den 4- åriga linjen till studentexamen.
Slutade man däremot efter 5/5:an med realskoleexamen gick man in på den 3-åriga gymnasielinjen.
När jag tog studenten hade jag således studentkamrater från både den 4-åriga och den 3-åriga linjen.
Men vad jag förstår har inte Jan G. studentexamen.

HAN HAR INGEN EXAMEN ÖVERHUVUDTAGET.

Betyg från 4/5 måste han självklart ha fått eftersom han varit närvarande detta år i skolan
---ÄVEN om han fått underkänt i samtliga ämnen.
A i uppförande och ordning visar på att myten om dåligt UPPFÖRANDE är just detta.
En av alla de lögner denne person ständigt levererar.
Citera
2014-01-12, 16:11
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Hur? Menar du exakt hur ett sådant kontrakt är formulerat? Det har jag såklart ingen aning om.

I Sverige tjänar man ju inte pengar på försäljning av böcker, man tjänar pengar på biblioteken (försäljning till dom och utlåning).

Ja, men vad har detta med Guillou att göra? Det är INTE han som har skrivit boken.
Citera
2014-01-12, 16:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blunddocka
Jag reagerar mot allt detta betygsprat.
Vi som gick i "den gamla skolan" vet att efter 4/5:an fick man inget SLUTbetyg.
Det krävs ytterligare ett år -5/5 - för att få slutbetyg= realexamen.
Om man slutade efter 4/5 måste man således genast på hösten börja sina gymnasiestudier.
Vilket JG gjorde - han började i första ring i latinlinjen vid Stockholms Samgymnasium på hösten 1960. Inga problem därvidlag.

Citat:
Då gick man den 4- åriga linjen till studentexamen.
Slutade man däremot efter 5/5:an med realskoleexamen gick man in på den 3-åriga gymnasielinjen.
Det är alldeles riktigt. Men de som från början hade för avsikt att fortsätta till studentexamen hoppade nästan alltid av realläroverket efter 4/5:an och började på fyraårigt gymnasium. På det viset fick man klasskamrater som intellektuellt - och kanske också socialt - stämde bättre med de egna aspirationerna och förutsättningarna tidigare. Att gå från realexamen till treårigt gymnasium innebar normalt att man hade ångrat sig, eller att man inte var säker på att komma till en studentexamen, och därför i vart fall ville försäkra sig om en riktig realexamen.

Citat:
När jag tog studenten hade jag således studentkamrater från både den 4-åriga och den 3-åriga linjen.
Men vad jag förstår har inte Jan G. studentexamen.
Såvitt jag förstår avlade JG studentexamen vid Viggbyholmsskolans gymnasium på våren 1964. Han började också därefter plugga juridik vid SU, vilket förutsätter en avlagd godkänd studentexamen.
Citera
2014-01-12, 16:35
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Tror inte Janne och GW är ovänner, snarare att de numera stör sig på varandra och därför numera har en slumrande vänrelation. GW har genomskådat Janne-Banan! Svårt och jobbigt liv det måste vara att spela macho hela livet och samtliga kvinnor man lägrar fnissar före, under och efter åt den lilla ballen!
Guillou sa senast hos Schulman att det var EN speciell händelse som gjort att den inte längre är möjligt för honom och GW att umgås, och att han saknar honom som vän.
En händelse som han dock inte kommer berätta för media.
Finns det några rykten om vad det rör sig om?
Citera
2014-01-12, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Hur? Menar du exakt hur ett sådant kontrakt är formulerat? Det har jag såklart ingen aning om.

I Sverige tjänar man ju inte pengar på försäljning av böcker, man tjänar pengar på biblioteken (försäljning till dom och utlåning).

Bokförlagen har länge (alltid?) blåst upp sina siffror för att kunna motivera för biblioteken varför dom ska köpa många ex. av deras bok. Du har precis samma situtaion i "musiksverige", fråga Oskar Linnros, han säger själv att det han blir rik på är P3.

Det var väl det jag sa? Vad beror nedgången på? Om du har bara så lite insikt i det ekonomiska läget så inser du att det där är en trend som inte kommer vända.

Dåligt, eller hur!? (jag hoppas att det är det du vill säga med dina exempel (som jag inte tog med).

Men du verkar se dessa som motparter. Guillou har ju legat på Norstedts länge, dom äger väl rättigheterna till stor del av hans Hamilton-böcker....jag tror det är ganska säkert att säga att han hjälper Norstedts om det behövs...vilket det gör.

Eller kan vi tänka oss ett tredje alternativ, där båda är det!? "Kris" är såklart ett relativt begrepp, men inleder du en nedåtgående trend, så kan ju inte ett bokförlag på beställning producera en bestseller, utan man får ta till "okonventionella" metoder (dom är ju inte speciellt okonventionella, så här ser reklamkampanjer ut idag. En felaktighet eller någon som känner sig "kränkt", och sedan en ursäkt på det...så får skivan/boken/filmen uppmärksamhet som den aldrig skulle få på annat sätt)
Googla Guillou och Norsteds så ser du att det inte slutade som goda vänner.
Piratförlagets ekonomi är väldigt god, det var poängen i det jag skrev.
Citera
2014-01-12, 16:54
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ser att Hamilkar svarat redan, men det är så jag menar. Och då är frågan - vad kan skolan ha fått i utbyte mot att prestera ett godkänt betyg? Att slippa JG det sista året naturligtvis. Frågor på det?
Vad jag förstår så var det upp till läraren att göra sin egen bedömning vad det gäller elevers ordning och uppförande. Nu var ju detta visserligen 60-tal och internatskola, men jag har svårt att se problemet i det. Gör du bra ifrån dig i dina ämnen så är det också lättare för lärare att se mellan fingrarna vad det gäller uppförande.

Nu är jag visserligen mycket yngre än Guillou och min skolgång påbörjades under 80-talet, dock inte på internatskola. Men jag vågar nog påstå att mitt uppförande under min skolgång skulle få mig hemskickad från en internatskola redan under de första 24 timmarna. Mina avgångsbetyg är så dåliga att jag fortfarande är förvånad över att de ens fick gå till arkiv. Jag var säkert också orsaken till att många andra i klassen fick sämre betyg än de förtjänade.
Likväl blev jag förvånad över att vissa lärare ändå gav mig högre betyg än jag själv gjort mig förtjänt av. Och detta är inget som är ovanligt på något vis, om nu någon tror det.

Presterar man ändå bra i sina ämnen så är det lättare för lärare att se mellan fingrarna vad det gäller uppförande. Jag har svårt att se det vara på annat vis vad det gäller Guillou. Han kanske var lite bråkig då, men presterade ändå i ämnen. Läraren såg mellan fingrarna och Guillou kan idag sitta i media med sina betyg och skina likt den korgosse han aldrig varit.
Citera
2014-01-12, 17:00
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Guillou sa senast hos Schulman att det var EN speciell händelse som gjort att den inte längre är möjligt för honom och GW att umgås, och att han saknar honom som vän.
En händelse som han dock inte kommer berätta för media.
Finns det några rykten om vad det rör sig om?

Jag skulle kunna tänka mig att det blev för mycket manlighet runt dryckesbordet en kväll och en redlös GW jagade Guillou med älgstudsare. Guillou anser ju sig själv vara "högvilt".
Citera
2014-01-12, 17:42
Medlem
[quote=Hamilkar|47009874]Vilket JG gjorde - han började i första ring i latinlinjen vid Stockholms Samgymnasium på hösten 1960. Inga problem därvidlag.
Det är alldeles riktigt. Men de som från början hade för avsikt att fortsätta till studentexamen hoppade nästan alltid av realläroverket efter 4/5:an och började på fyraårigt gymnasium. På det viset fick man klasskamrater som intellektuellt - och kanske också socialt - stämde bättre med de egna aspirationerna och förutsättningarna tidigare. Att gå från realexamen till treårigt gymnasium innebar normalt att man hade ångrat sig, eller att man inte var säker på att komma till en studentexamen, och därför i vart fall ville försäkra sig om en riktig realexamen.

Det Du skriver är för mig helt obekant.
Eftersom jag avlade studentexamen för många år sedan i en större stad i landsorten var förutsättningen för ALLA att ha mycket höga betyg från realskola eller läroverk.
Mitt läroverk hade ett mycket stort upptagningsområde denna tid. Många av mina studentkamrater
hade endast en realskola att tillgå på sin hemort.
Detta medförde att de därmed gick den 3-åriga linjen.
Endast mycket studiebegåvade elever med studieinriktade, välutbildade föräldrar med synnerligen god ekonomi kunde hyra rum, äta sina måltider på pensionat eller annan matservering, betala terminsavgifter, allt studiematrial, fickpengar, resor till hemorten över veckoslutet mm.

Det som skiljde de tre linjerna - real, latin, och allmänna linjen åt - var att reallinjen, den allmänt ansedda svåraste linjen , drog till sig de mest begåvade eleverna.
När vi har våra studentträffar kan vi också konstatera att dessa studentkamrater utbildade sig i högstatusyrken som läkare, apotekare, veterinärer, civilingenjörer och forskare.
Citera
2014-01-12, 17:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Vad jag skulle vilja se är en genomgång av Guillous liv och gärningar som vare sig var en hyllningsskrift eller ett karaktärsmord.

Men en genomgång som beskriver hans "liberala" inställning till sanningen - i synnerhet den om honom själv, hans uppväxt, hans skolgång, hans politiska sympatier - även de mindre politskt korrekta (Saddam Hussein t ex), vilka han har försvarat (Keith Cederholm t ex). Med mycket mera.

Men nu misstänker jag att Frigyes har sumpat den chansen genom sitt klanteri.
Om det visar sig att Frigyes arbete är tunt så är det inte värre än att någon annan kan ta sig an uppgiften att sätta samman en mer gedigen biografi om Janne. Uppgiften ligger öppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det överraskande med Guillous betyg är att han hade A i uppförande, och i övrigt ganska mediokra betyg. Den uppfattning Guillou förmedlat tidigare, är att han var duktig intellektuellt, men en bråkstake, och betygen visar på det motsatta. Betygen visar i övrigt bara att de räckte för att komma in på gymnasiet.

Det är märkligt att en bråkstake och slagskämpe fick stora A i både uppförande och ordning, en omständighet som är bisarr med tanke på att Guillou hade enligt egen utsago, arreststraff varje helg. Det stämmer inte överens med vad betyget förmedlar, stora A i ordning och uppförande hela skoltiden!

Intervju med Guillou:

http://www.expressen.se/nyheter/bevi...tt-om-betyget/

– Min chans var att gå ut med ett bra betyg från 4-5:an för att då kunna söka till gymnasium i Stockholm och slippa hela det här helvetet. Och det underlättades av att jag var dömd till arreststraff varje helg under hela det läsåret, och i arresten fick man bara läsa skolböcker, säger han.

Det märkliga med Guillou är att hans anser att betygen har bevisvärde, men det har inte framkommit vad han vill bevisa. För av betygen framgår att han gick de sista tre terminerna av grundskolan på Solbacka, och att betygen inte var särskilt märkvärdiga. Det enda märkvärdiga är att han var allt annat än en bråkstake!
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
(...)
I vilket fall finns ingen frånvaro registrerad för JG vårterminen 1960, betygsbild i Expressen.
Är det en motsägelse att vara 1. "dömd till arreststraff varje helg under hela det läsåret" och 2. att få stora A i ordning och uppförande och 3. inte ha ngn redovisad frånvaro? Hur hänger det ihop? Och vilken roll spelar det?

Vad var Frigyes syfte med att ta upp eventuellt uteblivet slutbetyg? Gjorde Frigyes en poäng av det? Vad är Jannes syfte med att driva denna detalj? Att försöka påvisa att han inte är mytomant lagd?
Citera
2014-01-12, 18:08
Medlem
Enydrions avatar
Ursäkta om jag inte har koll...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle18162111.ab här skriver ju janne hur han fick betyget, där skriver han att han skulle få D i uppförande, men det fick han väl inte?

edit det verkar ju stå A i expressens kopia, konstigt att janne inte kommenterade att han trots allt inte fick D?
Senast redigerad av Enydrion 2014-01-12 kl. 18:34.
Citera
2014-01-12, 18:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blunddocka
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vilket JG gjorde - han började i första ring i latinlinjen vid Stockholms Samgymnasium på hösten 1960. Inga problem därvidlag.
Det Du skriver är för mig helt obekant.
Eftersom jag avlade studentexamen för många år sedan i en större stad i landsorten var förutsättningen för ALLA att ha mycket höga betyg från realskola eller läroverk.
Mitt läroverk hade ett mycket stort upptagningsområde denna tid. Många av mina studentkamrater
hade endast en realskola att tillgå på sin hemort.
Detta medförde att de därmed gick den 3-åriga linjen.
Endast mycket studiebegåvade elever med studieinriktade, välutbildade föräldrar med synnerligen god ekonomi kunde hyra rum, äta sina måltider på pensionat eller annan matservering, betala terminsavgifter, allt studiematrial, fickpengar, resor till hemorten över veckoslutet mm.
Du har rätt i att det fanns ett ekonomiskt incitament att ta realexamen och därefter övergå till treårigt gymnasium om man var bosatt på en ort som hade realskola men däremot inte högre allmänt läroverk. Men det var naturligtvis inte tillämpligt för stockholmaren Guillou, och därför tog jag inte med det i min redogörelse, som bottnade i min egen uppväxt i en landsortsstad med högre allmänt läroverk, men utan näraliggande orter med egen realskola.

Men det var alltså så att om man hade tillgång till gymnasium på orten, och avsåg att gå vidare och ta studentexamen, gjorde man normalt som JG.
Citera
2014-01-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
I vilket fall finns ingen frånvaro registrerad för JG vårterminen 1960, betygsbild i Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Är det en motsägelse att vara 1. "dömd till arreststraff varje helg under hela det läsåret" och 2. att få stora A i ordning och uppförande och 3. inte ha ngn redovisad frånvaro? Hur hänger det ihop? Och vilken roll spelar det?

(min fetning)

Det jag avsåg med att nämna att ingen frånvaro var redovisad VT 1960 handlade om påståendet om att JG hade stängts av. Jag tyckte det var en intressant detalj i sammanhanget. Därmed inte sagt att skolan behöver redovisa avstängsfrånvaro som frånvaro. Värt att notera i betyget är även att JG fick A i både ordning och uppförande, något som kanske inte är allt för vanligt om en elev skulle ha misskött sig så att denne till och med relegerades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in