2023-11-28, 17:33
Medlem
fonders avatar
Jag gillar honom faktiskt och hade gärna umgåtts med honom, så kontroversiell är jag.
Citera
2023-11-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Jan Guillou skriver ett öppet brev i Expressen om att han vägrats inrestillstånd till Kanada med efterslängen om att det bör vara offenligt så man vet vilka "journalister" från Sverige som har inreseförbud till Kanada. Hans fru blev godkänd direkt. JG skriver även det att han och frun tänkt fly till Kanada om Sverige får en mer högerextremistisk regering.

Har inte JG missat hela poängen?

Det har inget med att han är journalist att göra utan mer med att han blivit dömd för spioneri.
Kan tänka mig att hans stöd och aktiva deltagande i terrororganisationer i Palestina/Libanon som kan vara orsaken till spärren i hans visumansökan. Kanada behöver inte heller ange varför hans visumansökan nekas om jag minns rätt.

Visst deltog han aktivt i en typ Fatah eller PLO nere i mellanöstern enligt egen uppgift?

Eller minns jag fel?

Han har jobbat för KGB. Klart som fasiken de inte vill ha den gamle kommunisten.
Citera
2023-11-28, 18:03
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Jan Guillou skriver ett öppet brev i Expressen om att han vägrats inrestillstånd till Kanada med efterslängen om att det bör vara offenligt så man vet vilka "journalister" från Sverige som har inreseförbud till Kanada. Hans fru blev godkänd direkt. JG skriver även det att han och frun tänkt fly till Kanada om Sverige får en mer högerextremistisk regering.

Har inte JG missat hela poängen?

Det har inget med att han är journalist att göra utan mer med att han blivit dömd för spioneri.
Kan tänka mig att hans stöd och aktiva deltagande i terrororganisationer i Palestina/Libanon som kan vara orsaken till spärren i hans visumansökan. Kanada behöver inte heller ange varför hans visumansökan nekas om jag minns rätt.

Visst deltog han aktivt i en typ Fatah eller PLO nere i mellanöstern enligt egen uppgift?

Eller minns jag fel?

Ja nästa val så får du åka till Finspång Janne
Citera
2023-11-28, 19:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Jag gillar honom faktiskt och hade gärna umgåtts med honom, så kontroversiell är jag.
Jag hade gärna viljat ta en bärs, eller fem med honom.

Men jag avskyr honom helt.

Har läst många av hans pissiga Hamilton-böcker. Inte mer djupa än en serietidning och lika spännande som dem. Alistair MacLean framstår som en djup seriös författare i jämförelse. Men jag var i tonåren/20-årsåldern när jag läste JG. Skulle aldrig kunna genomlida dem idag.

JG är en riktigt tom nolla. Jag minns när han och Peter Bratt var i ett diskussionsprogram för ca 30 år sedan. Bratt förklarade IB-affären och sågade JG sönder och samman (fast försiktigt, fint, elegant och fördolt) att han bara var ett bihang. JG sade inte en knyst.

JG är pompös och självgod. Han är ”intressant” på så sätt. Men inte hans verk, hans böcker eller artiklar.
Citera
2023-11-28, 19:22
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag hade gärna viljat ta en bärs, eller fem med honom.

Men jag avskyr honom helt.

Har läst många av hans pissiga Hamilton-böcker. Inte mer djupa än en serietidning och lika spännande som dem. Alistair MacLean framstår som en djup seriös författare i jämförelse. Men jag var i tonåren/20-årsåldern när jag läste JG. Skulle aldrig kunna genomlida dem idag.

JG är en riktigt tom nolla. Jag minns när han och Peter Bratt var i ett diskussionsprogram för ca 30 år sedan. Bratt förklarade IB-affären och sågade JG sönder och samman (fast försiktigt, fint, elegant och fördolt) att han bara var ett bihang. JG sade inte en knyst.

JG är pompös och självgod. Han är ”intressant” på så sätt. Men inte hans verk, hans böcker eller artiklar.

Jag har inte läst hans böcker, enstaka artiklar har jag läst och uppskattat, däremot lyssnat på en hel del intervjuer med honom och jag gillar honom starkt.

Märkligt att också du gillar att umgås med honom när du, mig till skillnad, verkar avsky honom.
Citera
2023-11-28, 19:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag har inte läst hans böcker, enstaka artiklar har jag läst och uppskattat, däremot lyssnat på en hel del intervjuer med honom och jag gillar honom starkt.

Märkligt att också du gillar att umgås med honom när du, mig till skillnad, verkar avsky honom.
Inte vilja umgås med honom. Jag sade att jag skulle vilja dricka bärs med honom.

Precis som jag skulle vilja göra med Leif GW Person, kungen, Jack Nicholson, Hitler, Stalin, Napolion, Julius Ceasar, Erik Segersäll och en lång rad andra.
Citera
2023-11-28, 19:41
Medlem
fonders avatar
Citat:
Inte vilja umgås med honom. Jag sade att jag skulle vilja dricka bärs med honom.

Precis som jag skulle vilja göra med Leif GW Person, kungen, Jack Nicholson, Hitler, Stalin, Napolion, Julius Ceasar, Erik Segersäll och en lång rad andra.

Trodde att umgås och det andra är en och samma sak.

Jag ogillar GW och kungen lika starkt som jag gillar JG.
Citera
2023-11-28, 19:47
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag ogillar GW och kungen lika starkt som jag gillar JG.
Du har inte läst hans böcker och bara enstaka artiklar.

Men du har sett intervjuer.

Och du gillar honom starkt.

Du låter som en stor Guillou-kännare.
Citera
2023-11-28, 19:52
Medlem
fonders avatar
Citat:
Du har inte läst hans böcker och bara enstaka artiklar.

Men du har sett intervjuer.

Och du gillar honom starkt.

Du låter som en stor Guillou-kännare.

Jag gillar människan Jan och åsikterna han uttrycker i sina intervjuer, bryr mig inte om hans verk. Läser annan typ av litteratur.
Citera
2023-11-28, 20:08
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Jag gillar människan Jan och åsikterna han uttrycker i sina intervjuer, bryr mig inte om hans verk. Läser annan typ av litteratur.
Du är djup, insatt och samvetsgrann. Det ska du ha respekt för.
Citera
2023-11-28, 20:11
Medlem
fonders avatar
Citat:
Du är djup, insatt och samvetsgrann. Det ska du ha respekt för.

Tack ska du ha!
Citera
2023-11-29, 06:42
Det mest uppseendeväckande för mig i texten är att Jan tänker dra från Sverige om shit gets tough.

Hela hans livsgärning att forma det här landet som sitt eget lilla sandslott var ändå inget han tänkte stanna och slåss för.

Nu är han gubbe med brutna höfter och skit med det finns en utmärkt strof i Rydberg/Sibelius Athenarnes sång för denne kommunist:

Citat:
Skam och nesa drabbar en här, då i fylkingespetsen
framom de unge man ser gubben förblöda och dö.

Detta höves ju främst en yngling, medan han ännu
älskligt i lockarna bär vårliga blommornas krans.
Fager för kvinnor, ståtlig för män må han synas i livet;
skön är han ännu som död, fallen i slaktningens mitt.

Stanna och slåss för ditt land. Du ska ändå dö gubbe gör ett exempel av din död som en man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in