2018-10-22, 17:08
Medlem
Tror att om du säljer din själ till Djävulen så kommer han att ge dig allt som du vill av denna värld - han kan ge dig hela världen. Men du har då förlorat din själ och evigt liv.

Den här världen är tillfällig men Ordet - din sanna identitet i Gud - är evigt och tillhör himmelriket. Du tjänar INGENTING på att sälja din själ till Djävulen.

Kom ihåg att denna värld är tillfällig. Ingenting du får här kommer du kunna ha för evigt. Det meningslöst att få hela världen men förlora sin själ.
Citera
2018-10-22, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Tror att om du säljer din själ till Djävulen så kommer han att ge dig allt som du vill av denna värld - han kan ge dig hela världen. Men du har då förlorat din själ och evigt liv.

Den här världen är tillfällig men Ordet - din sanna identitet i Gud - är evigt och tillhör himmelriket. Du tjänar INGENTING på att sälja din själ till Djävulen.

Kom ihåg att denna värld är tillfällig. Ingenting du får här kommer du kunna ha för evigt. Det meningslöst att få hela världen men förlora sin själ.

Och jag för min del tror inte på dessa doktriner. Så tala för dig själv.
Citera
2018-10-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så tala för dig själv.

Väldigt nedvärderande och förnedrande sagt av dig (men är själv dock oberörd). Vi är faktiskt i ett diskussionsforum. Ingen skall tala för sig själv om de känner behov av att yttra sig här. Skulle alla tala för sig själv här så skulle det inte bli någon diskussion alls.
Citera
2018-10-22, 17:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så tala för dig själv.

Citat:
Väldigt nedvärderande och förnedrande sagt av dig (men är själv dock oberörd). Vi är faktiskt i ett diskussionsforum. Ingen skall tala för sig själv om de känner behov av att yttra sig här. Skulle alla tala för sig själv här så skulle det inte bli någon diskussion alls.

Finns inget nedvärderande i att inte blint acceptera andras subjektiva metafysik.
Citera
2018-10-22, 21:06
Medlem
Mogrens avatar
Om nu djävulen lyckats köpa några själar, vad gör han med dem?
Citera
2018-10-23, 12:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Behärskar dem och utnyttjar dem för sina egna syften? Ungefär som karismatiska ledare som inte släpper sina undersåtar så lätt.
Citera
2018-10-23, 14:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Behärskar dem och utnyttjar dem för sina egna syften?

Och vad är dessa "syften"? Ännu ett hittapå-koncept?
Citera
2018-10-23, 16:25
Medlem
Citat:

Tror att djävulen använder dem till slavar som skall förleda andra själar här på jorden genom andlig manipulation och förstöra allt som är av Gud. Dessa slavar är då demoner.
Citera
2018-10-23, 16:51
Bannlyst
Citat:
Tror att djävulen använder dem till slavar som skall förleda andra själar här på jorden genom andlig manipulation och förstöra allt som är av Gud. Dessa slavar är då demoner.

Och jag tror att det är din personliga tolkning som du väljer p.g.a. din livssituation. En kombination av den grundläggande, den nuvarande, och den tillfälliga, dvs hur du mådde just när du postade inlägget och vad du behövde skriva av dig som inte sömnen tog hand om.

Jag hade beskrivit djävulen, fienden, på ett annat sätt. Kanske inte så jätte-annorlunda för vi människor delar mycket av gemensamma plågor och tankar. Men religion är ett sätt att närma sig andra med sina inre behov och tankar på ett sätt som inte riskerar att kosta en alltför mycket. Som politik.
Citera
2018-10-23, 19:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och vad är dessa "syften"? Ännu ett hittapå-koncept?
Om du inte uppfattar Satans existens, inte bryr dig om Satans existerar eller inte - eller på någon grund förnekar existensen av Satan, så varför intresserar du dig för Satans syften?
Citera
2018-10-23, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om du inte uppfattar Satans existens, inte bryr dig om Satans existerar eller inte - eller på någon grund förnekar existensen av Satan, så varför intresserar du dig för Satans syften?

Yo, yo, yo, nu är det dags att lugna ner sig ett par varv. Det enda kristna sysslar med, bl.a. på det här forumet, är att försöka få folk intresserade av trollerierna. Och nu duger det inte?
Citera
2018-10-23, 21:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedVonCykelhielm
Yo, yo, yo, nu är det dags att lugna ner sig ett par varv. Det enda kristna sysslar med, bl.a. på det här forumet, är att försöka få folk intresserade av trollerierna. Och nu duger det inte?
Jag är inte kristen och ditt perspektiv är inte ett bra underlag för en diskussion. Reagera på det jag skriver inte på dina övertolkningar av vad jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in