Citat:
Ursprungligen postat av
Tutrut
Men det där var det "Tim" som sade, inte Jesus?
"Timotheos", inte "Tim", och det var Paulus som skrev till Timotheos:
"
Från Paulus, genom Guds vilja Kristi Jesu apostel enligt löftet om liv i Kristus Jesus, till hans kära barn Timotheos." (2 Tim 1:1-2 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Tutrut
Enligt Marias Evangileum sade Jesus så här:
"Frid vare med er. Ta emot min frid. Se upp så att ingen leder er vilse med orden 'Se här!' eller 'Se där!' ty Människosonen är inom er. Följ honom! De som söker honom kommer att finna honom. Gå därför och förkunna evangeliet om Riket. Ge inte några befallningar förutom dem jag gett er.."
Den tillhör inte kanon, utan tillhör dom gnostiska böckerna. Dessutom kan jag inte se att den motsäger det som jag sade och citerade om att Djävulen är denna världens gud, hur menar du att det motsäger det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tutrut
Hur vet man att det lärljungarna sade kommer från det Jesus sagt?
Tror du till exempel att han någonsin sade att kvinnor ska vara tysta i församlingen och täcka sitt hår? ( Paulus )
Jesus hade ju kvinnliga lärljungar, han hade inget problem med kvinnor.
Är det inte lite troligt att vissa lärljungar fick lite hybris och gick omkring och spridde sina egna åsikter och saker och ting?
Varken Jesus eller Paulus behandlade kvinnor illa, däremot följde både Paulus och Jesus Guds lagar, där mannen var underordnad Kristus, och Kristus var underordnad Gud, och kvinnan var underordnad mannen. Det är så Gud skapade mannen och kvinnan, det har alltid funnits en ordning i Guds skapelse.
Mannen ska älska sin hustru som sin egen kropp:
"
Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig själv för den för att helga den genom reningsbadet i vatten och genom dopordet. Ty han ville själv låta kyrkan träda fram till sig i härlighet utan minsta fläck eller skrynkla; helig och felfri skulle den vara.
På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv, ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan –
vi är ju delarna som bildar hans kropp. Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett. Detta rymmer en stor hemlighet, här låter jag det syfta på Kristus och kyrkan. Men dessutom skall var och en av er älska sin hustru som sig själv, och hustrun skall visa respekt för sin man." (Ef 5:25-33 Bibel2000)
Detta är alltså vad Paulus säger, så du kan se att han inte var kvinnofientlig, tvärtom.
Och Jesus följde Guds lagar till punkt och pricka:
"
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.
Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. " (Matteus 5:17-19 Bibel2000)
Enligt lagen kunde kvinnor inte bli präster, och det är inte en nedvärdering, utan handlar om ordningen i skapelsen. Gud är inte oordningens Gud:
"
Gud är inte oordningens Gud utan fridens. Liksom överallt i de heligas församlingar" (1 Kor 14:33 Bibel2000)