2018-06-19, 00:20
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud behöver inte någon som kollar upp om han sköter sig. Men kom med dina anklagelser då, så får vi se vem som får rätt.

Du var själv religiös för att det här är den andra gången du har fått leva livet!
Låt dom som lever livet för den allra första gång vara omedveten det var rätt!
Citera
2018-06-19, 08:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag sa att hon var obotlig, vilket är en referens till människor som enligt Gud inte VILL bli botade. De är alltså obotliga. Hade inget med sex att göra. So much for your wisdom...

Vad jag menade var att ditt citat är meningslöst. Jag kan hitta lösryckta citat var som helst. Det betyder inte att den som skrev texten är någon sorts auktoritet. Texten är meningslös.
Citera
2018-06-19, 08:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, det vet jag. Ja, och det satan gjorde var inte vad Gud hade planerat.

Innan satan berättade den FÖRSTA lögnen någonsin, hade Gud ingen anledning att misstro sina skapelser, och hade alltså ingen skälig misstanke som kunde trigga igång en undersökning. Polisen gör samma sak. Inget brott, ingen utredning. Låter som en Gud som inte är lika paranoid som du, som jagar inbillade fel hos Gud.

Så han är inte allsvetande alls. Han är i bästa fall en demiurg. Mer som de grekiska gudarna än någon outgrundlig himmelsk demon.
Citera
2018-06-19, 08:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
De visste om att de skulle dö om de åt av frukten. Regel. Straff.
Först förkastar du regler och skriver bara om straff, sedan fanns det regler igen. Underligt.
Citat:
Beror på vilket förbund du talar om. I det nya förbundet gäller inte det. Hes 18.
Så den som inte kom för att ändra reglerna, ändrade reglerna. Inte nog med det, han ändrade personligheten hos Gud som tidigare förklarat sig dels oföränderlig och dels att han straffar människor i flera led. Jag förstår verkligen inte hur du kommer fram till detta.
Citera
2018-06-19, 08:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud är mycket väl medveten om att varelser skapar sin egen framgång utifrån de premisser och möjligheter som finns. Det var hela poängen med skapelsen. Men att hans skapelser inte skulle lyda honom hade han inte tänkt sig. Naivt ja, men inte omöjligt att förstå när Gud aldrig tänkt en ond tanke.

Vad är ondska enligt dig? Kan du definiera det?
Enligt mig är flertalet av Guds handlingar i Bibeln onda.
Citera
2018-06-19, 08:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Javisst! Guds ord är lag! Förstod du inte det?

Har satan fått dig att glömma igen? (Matt 13:19) Har du redan glömt bort vad evangeliet säger? Gud bestämde alltså att alla skulle dö, för att döma de efter sina gärningar vid uppståndelsen.

Kollektiv bestraffning är moraliskt rätt?
Citera
2018-06-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så han är inte allsvetande alls. Han är i bästa fall en demiurg. Mer som de grekiska gudarna än någon outgrundlig himmelsk demon.
Du fattar alltså inte att du inte kan säga att den som har skapat ALLT inte är allvetande? Argumentationsfel 101. Du kan räkna med att din "åsikt" ses som hädelse mot Anden, den enda oförlåtliga synden.
Citera
2018-06-19, 10:11
Medlem
Citat:
Du fattar alltså inte att du inte kan säga att den som har skapat ALLT inte är allvetande? Argumentationsfel 101. Du kan räkna med att din "åsikt" ses som hädelse mot Anden, den enda oförlåtliga synden.
1. Den som skapat allt är automatiskt inte allvetande. Det är ett påstående i sig, som behöver belägg.
2. Hur nervös är du när du hädar andras gudar och religioner ?
Citera
2018-06-19, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag försöker bara packa upp alla koncept och förtydliga premisser här. Definitioner är viktigt, annars vet vi inte vad vi pratar om.

Att ha skapat allt innebär inte alls att man automatiskt är allvetande, om det är vad du menade.
Du behöver inte påstå att Gud är allvetande men om du gör det så gör du ett uselt jobb att demonstrera det.
Citera
2018-06-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
1. Den som skapat allt är automatiskt inte allvetande. Det är ett påstående i sig, som behöver belägg.
2. Hur nervös är du när du hädar andras gudar och religioner ?
Det är inte trovärdigt. Gud VET varför det blev som det blev, han är ingen människa som måste testa för att kunna utveckla teknik m m.

Jag hädar inga andra gudar.
Citera
2018-06-19, 10:55
Medlem
Citat:
Det är inte trovärdigt. Gud VET varför det blev som det blev, han är ingen människa som måste testa för att kunna utveckla teknik m m.

Jag hädar inga andra gudar.
Ska vi blanda in trovärdighet så stämmer nog inte denna historia öht.
Citera
2018-06-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ska vi blanda in trovärdighet så stämmer nog inte denna historia öht.
Det var naivt att tro att ingen skapelse skulle vara olydig, men inte svårt att förstå, för Gud är god, och den som är god tänker inga onda tankar. Likväl ligger hela skulden på satan, för han var den som ljög, han bröt mot de regler han hade fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in