Citat:
Ursprungligen postat av
Karate-expert
Man måste tänka sig för vilket ord man använder, och varför, för att vara tydlig. Är alla de här namn på en och samma "person", och varför har han isf flera namn, jag ser ingen fördel med att använda olika förutom att det är språkligt kul. Kärt barn har många namn som man säger, t.ex. alkohol, droger eller penisen.
Är de olika namnen bara symboler för olika delar av mänskliga fel, och finns det konsekvens i bibeln eller valde författarna ibland bara ett namn på måfå? Såhär har jag iaf sett att folk brukar använda namnen:
* Djävulen - Samlingsnamn för ondska, motståndare mot mänskligheten.
* Lucifer - För att påpeka att han var en ängel från början.
* Ormen - Lögnaren i berättelsen om syndafallet, och i NT kallar Jesus fariséerna för huggormsyngel. Moses hängde upp en orm på en påle för att symbolisera korsfästningen. Den som såg på den döda ormen, och alltså övergav sina lögner, skulle få leva.
* Satan - Anklagaren från Job.
---
Blir kanske svårt att reda ut då inte ens de kristna kan skilja mellan Gud, Fadern, Helige Ande och Jesus.
Lucifer, att det skulle ha något med ondska att göra har väl mest med att man tolkade Jesaja fel vill jag minnas.
Satan, en ängel som prövar människans tro och rapporterar detta till gud.
Det är väl bara mer eller mindre i uppenbarelseboken det flippar ur totalt för författaren men hela den boken kan ju mer eller mindre ses som något som en som snedtrippat på droger eller råkat ut för psykoser kommer upp med där Satan och Djävulen nämns och den tidigare ses som ond.