Jag är medveten om att jag svarar på en gammal tråd men har inget att göra så varför inte. Ett litet egoinlägg är aldrig fel. Nån annan kanske funderar i samma banor som TS och kan ha nytta av det.
Jag läser på komvux och läser upp allt då jag inte gick gymnasiet.
Eftersom jag siktar på högre studier tycker jag det är värt. Hade jag inte haft visioner om högre studier hade jag kanske tyckt annorlunda, men det är svårt att säga.
För även om många säger att gymnasiet är onödigt osv så tycker jag dock att gymnasiekompetens är viktigt att ha i bagaget även om man inte ska plugga vidare, visst arbetsgivare intresserar sig inte för betyg osv men råkar man få bra betyg kan man ändå slänga upp dem och visa på att man är en ambitiös person.
Det är även väldigt vitktigt för allmänbildningen, jag själv har tröttnat lite på att inte kunna saker som många runt omkring mig kan, som de flesta 18-åringar och i vissa fall tillochmed 16-åringar kan. Det är viktigt för självkänsan att ha utbilndning och det kan inte mätas i pengar eller jobb.
T.ex. tänk när du får barn och inte äns kan hjälpa dem med skolan när de är över 15
27 är ingen ålder så att oroa sig för att man börjar bli för gammal för studier är fel, man har många yrkesverksamma år frömför sig på sitt nya jobb efter alla år i skolbänken. Jag är själv över 27.
Angående studietakt så kan syokonsulenterna hindra än. Men jag tror det beror mycket på vilket intryck man gör. Jag själv gick in hos syon och hade förberett alla papper och kryssat för vilka kurser jag ville gå jag berättade vilken utbildning jag siktade på och vilka utbildningar jag hade som "reserver", jag berättade även att jag hade ledsnat på mitt nuvarande jobb. Jag hade inga problem att få läsa 600 poäng på en 1 termin.
De frågade mig om jag var motiverad - Ja svarade jag.
Till en del klasskamrater har samma syo sagt nej man kan inte läsa mer än 400p per termin. Jag misstänker att dessa personer inte har gort så bra intryck, ungefär gått in utan en tanke på vad de vill läsa osv, haft papprena i oordning eller kanske tillochmed inte tagit med allst.
Även när jag har velat ändra kurser så har det gått bra medan samma syo har sagt till andra att det är fullt eller att man inte kan göra så
Men jag har hört många gånger att folk sagt till mig att jag ger "ett sjukt seriöst intryck" samt att jag verkar väldigt trevlig. Något jag är väl medveten om själv. Det handlar om att jag är artig och vet vad jag vill, egentligen är jag inte bättre än så.
Jag rekomenderar dock att ta 400p första terminen så man får in studievana/teknik innan man börjar satsa på intensivare studier, ja 600p är faktiskt lite kämpit ändå särskilt eftersom man även satsar på högre betyg. Jag är en seriös person dock inget geni.
Men det är rätt som tidigare skribenter skriver att tänk på att detta är utformat till 16 - 18 åringar, det är inga problem för en normalbegåvad vuxen med livserfarenhet att ta till sig detta i högre tempo än 400p per temin, en hel del kunskaper har man ju redan fått i och med att man varit ute i samhället längre.
Mitt andra råd är: Ibland när man har planerat ut vilka kurser man vill läsa och valt dem för att de slutar och börjar i bra ordning så vill syona ofta ändra kurserna och istället rekomendera kurser som de tycker är bättre att läsa, detta tycker jag man ska vara lite skeptisk åt och stå på sig åtminsonde sålänge de inte har en relevant motivering till varför äns egna val inte är bra.
Som sagt ett egoinlägg.