2010-01-22, 00:09
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fail
Vet att det är en gammal tråd, men tänkte inflika att det inte stämmer att de avskriver halva lånet om man studerat på komvux med det högre bidraget. CSN prövar automatiskt vid studiemedelsansökan om man har rätt till det högre bidraget, jag har fått det varje termin (är över 25). Mer information finns här och här.
Se där, tack för informationen. Jag måste ha misstolkat min handläggare eller varit för snabb med att dra slutsatsen att det gällde även högre bidraget
Citera
2010-01-23, 00:03
Medlem
Midnights avatar
Jag är medveten om att jag svarar på en gammal tråd men har inget att göra så varför inte. Ett litet egoinlägg är aldrig fel. Nån annan kanske funderar i samma banor som TS och kan ha nytta av det.

Jag läser på komvux och läser upp allt då jag inte gick gymnasiet.
Eftersom jag siktar på högre studier tycker jag det är värt. Hade jag inte haft visioner om högre studier hade jag kanske tyckt annorlunda, men det är svårt att säga.

För även om många säger att gymnasiet är onödigt osv så tycker jag dock att gymnasiekompetens är viktigt att ha i bagaget även om man inte ska plugga vidare, visst arbetsgivare intresserar sig inte för betyg osv men råkar man få bra betyg kan man ändå slänga upp dem och visa på att man är en ambitiös person.
Det är även väldigt vitktigt för allmänbildningen, jag själv har tröttnat lite på att inte kunna saker som många runt omkring mig kan, som de flesta 18-åringar och i vissa fall tillochmed 16-åringar kan. Det är viktigt för självkänsan att ha utbilndning och det kan inte mätas i pengar eller jobb.

T.ex. tänk när du får barn och inte äns kan hjälpa dem med skolan när de är över 15

27 är ingen ålder så att oroa sig för att man börjar bli för gammal för studier är fel, man har många yrkesverksamma år frömför sig på sitt nya jobb efter alla år i skolbänken. Jag är själv över 27.

Angående studietakt så kan syokonsulenterna hindra än. Men jag tror det beror mycket på vilket intryck man gör. Jag själv gick in hos syon och hade förberett alla papper och kryssat för vilka kurser jag ville gå jag berättade vilken utbildning jag siktade på och vilka utbildningar jag hade som "reserver", jag berättade även att jag hade ledsnat på mitt nuvarande jobb. Jag hade inga problem att få läsa 600 poäng på en 1 termin.
De frågade mig om jag var motiverad - Ja svarade jag.

Till en del klasskamrater har samma syo sagt nej man kan inte läsa mer än 400p per termin. Jag misstänker att dessa personer inte har gort så bra intryck, ungefär gått in utan en tanke på vad de vill läsa osv, haft papprena i oordning eller kanske tillochmed inte tagit med allst.

Även när jag har velat ändra kurser så har det gått bra medan samma syo har sagt till andra att det är fullt eller att man inte kan göra så

Men jag har hört många gånger att folk sagt till mig att jag ger "ett sjukt seriöst intryck" samt att jag verkar väldigt trevlig. Något jag är väl medveten om själv. Det handlar om att jag är artig och vet vad jag vill, egentligen är jag inte bättre än så.

Jag rekomenderar dock att ta 400p första terminen så man får in studievana/teknik innan man börjar satsa på intensivare studier, ja 600p är faktiskt lite kämpit ändå särskilt eftersom man även satsar på högre betyg. Jag är en seriös person dock inget geni.

Men det är rätt som tidigare skribenter skriver att tänk på att detta är utformat till 16 - 18 åringar, det är inga problem för en normalbegåvad vuxen med livserfarenhet att ta till sig detta i högre tempo än 400p per temin, en hel del kunskaper har man ju redan fått i och med att man varit ute i samhället längre.

Mitt andra råd är: Ibland när man har planerat ut vilka kurser man vill läsa och valt dem för att de slutar och börjar i bra ordning så vill syona ofta ändra kurserna och istället rekomendera kurser som de tycker är bättre att läsa, detta tycker jag man ska vara lite skeptisk åt och stå på sig åtminsonde sålänge de inte har en relevant motivering till varför äns egna val inte är bra.

Som sagt ett egoinlägg.
Senast redigerad av Midnight 2010-01-23 kl. 00:11.
Citera
2010-01-23, 00:13
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag är medveten om att jag svarar på en gammal tråd men har inget att göra så varför inte. Ett litet egoinlägg är aldrig fel. Nån annan kanske funderar i samma banor som TS och kan ha nytta av det.

Jag läser på komvux och läser upp allt då jag inte gick gymnasiet.
Eftersom jag siktar på högre studier tycker jag det är värt. Hade jag inte haft visioner om högre studier hade jag kanske tyckt annorlunda, men det är svårt att säga.

För även om många säger att gymnasiet är onödigt osv så tycker jag dock att gymnasiekompetens är viktigt att ha i bagaget även om man inte ska plugga vidare, visst arbetsgivare intresserar sig inte för betyg osv men råkar man få bra betyg kan man ändå slänga upp dem och visa på att man är en ambitiös person.
Det är även väldigt vitktigt för allmänbildningen, jag själv har tröttnat lite på att inte kunna saker som många runt omkring mig kan, som de flesta 18-åringar och i vissa fall tillochmed 16-åringar kan. Det är viktigt för självkänsan att ha utbilndning och det kan inte mätas i pengar eller jobb.

27 är ingen ålder så att oroa sig för att man börjar bli för gammal för studier är fel, man har många yrkesverksamma år frömför sig på sitt nya jobb efter alla år i skolbänken. Jag är själv över 27.

Angående studietakt så kan syokonsulenterna hindra än. Men jag tror det beror mycket på vilket intryck man gör. Jag själv gick in hos syon och hade förberett alla papper och kryssat för vilka kurser jag ville gå jag berättade vilken utbildning jag siktade på och vilka utbildningar jag hade som "reserver", jag berättade även att jag hade ledsnat på mitt nuvarande jobb. Jag hade inga problem att få läsa 600 poäng på en 1 termin.
De frågade mig om jag var motiverad - Ja svarade jag.

Till en del klasskamrater har samma syo sagt nej man kan inte läsa mer än 400p per termin. Jag misstänker att dessa personer inte har gort så bra intryck, ungefär gått in utan en tanke på vad de vill läsa osv, haft papprena i oordning eller kanske tillochmed inte tagit med allst.

Även när jag har velat ändra kurser så har det gått bra medan samma syo har sagt till andra att det är fullt eller att man inte kan göra så

Men jag har hört många gånger att folk sagt till mig att jag ger "ett sjukt seriöst intryck" samt att jag verkar väldigt trevlig. Något jag är väl medveten om själv. Det handlar om att jag är artig och vet vad jag vill, egentligen är jag inte bättre än så.

Jag rekomenderar dock att ta 400p första terminen så man får in studievana/teknik innan man börjar satsa på intensivare studier, ja 600p är faktiskt lite kämpit ändå särskilt eftersom man även satsar på högre betyg. Jag är en seriös person dock inget geni.

Men det är rätt som tidigare skribenter skriver att tänk på att detta är utformat till 16 - 18 åringar, det är inga problem för en normalbegåvad vuxen med livserfarenhet att ta till sig detta i högre tempo än 400p per temin, en hel del kunskaper har man ju redan fått i och med att man varit ute i samhället längre.

Mitt andra råd är: Ibland när man har planerat ut vilka kurser man vill läsa och valt dem för att de slutar och börjar i bra ordning så vill syona ofta ändra kurserna och istället rekomendera kurser som de tycker är bättre att läsa, detta tycker jag man ska vara lite skeptisk åt och stå på sig åtminsonde sålänge de inte har en relevant motivering till varför äns egna val inte är bra.

Som sagt ett egoinlägg.
Först och främst, grattis till nystarten

Jag vill bara flika in att när det gäller studier på 150 % så kan det vara mycket bra att försöka vara lite smidig med kurserna. Beroende på vad man har lätt respektive svårt för så kan det innebära stora problem om man tagit "fel" kurser. Jag vet t ex att skulle jag tagit fysik, matematik och en språkkurs samtidigt så hade jag varit rätt grillad när jag gjorde komvux, för just de kurserna tog rätt mycket av min energi. Däremot hade jag lätt kunnat läsa datorkunskap, organisation och ledarskap samt företagsekonomi a plus ytterligare någon kurs samtidigt då de för mig var väldigt enkla (teori på sådant man sett i arbetslivet redan? Inte helt knepigt att relatera till ).

Folk säger att gymnasiekurser är enkla, och det är visserligen sant till viss del, men kan man dem inte så kan man dem inte och då krävs det att man pluggar ordentligt...
Citera
2010-01-23, 00:22
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Först och främst, grattis till nystarten

Jag vill bara flika in att när det gäller studier på 150 % så kan det vara mycket bra att försöka vara lite smidig med kurserna. Beroende på vad man har lätt respektive svårt för så kan det innebära stora problem om man tagit "fel" kurser. Jag vet t ex att skulle jag tagit fysik, matematik och en språkkurs samtidigt så hade jag varit rätt grillad när jag gjorde komvux, för just de kurserna tog rätt mycket av min energi. Däremot hade jag lätt kunnat läsa datorkunskap, organisation och ledarskap samt företagsekonomi a plus ytterligare någon kurs samtidigt då de för mig var väldigt enkla (teori på sådant man sett i arbetslivet redan? Inte helt knepigt att relatera till ).

Folk säger att gymnasiekurser är enkla, och det är visserligen sant till viss del, men kan man dem inte så kan man dem inte och då krävs det att man pluggar ordentligt...

Tack.
Och tack för bra input.
Det har du helt rätt i, min strategi var att inte läsa matte och inte språk denna termin, samt så valde jag endast ämnen som jag tror jag kommer finna intressanta så det går lättare att ta in.

Just matte och språk måste jag kämpa lite extra med.

Så du har helt rätt i att man måste vara lite strategisk när man läser såhär intensivt.
Det finns absolut svårare ämnen även på gymnasienivå.

För mig är det såpass bra upplagt så jag kommer aldrig läsa mer än 3 ämnen samtidigt. och ett av ämnena jag läser är småföretagande A vilket i princip är exakt samma som företagsekonomi A som jag läste förra terminen, så den får jag mer eller mindre gratis.

Från förra terminen vet jag att jag klarar 4 ämnen samtidigt men det var jobbigt, de sista veckorna av terminen hade jag i genomsnitt 2 prov per vecka + en inlämningsuppgift per vecka. Det var lite småstressigt eftersom jag ville ha i vart fall högre än G.
Senast redigerad av Midnight 2010-01-23 kl. 00:28.
Citera
2010-01-23, 10:47
Medlem
c^2s avatar
Vad hade du tänkt göra efteråt? Antar att du siktar på universitet eller något liknande?
Citera
2010-01-24, 09:31
Medlem
Dr0sters avatar
Komvux, poäng och högskola/universitet

Tillhör den där gruppen människor som tyvärr hoppade av gymnasiet ganska omgående.
Så, nu sitter man här över 20 strecket och är mer eller mindre tvungen att studera upp den biten.
Som jag har förstått innehåller gymnasiet i vanliga fall 2500p. Planen är att först åtminstone beta av kärnämnena:

Citat:
Innehåll Datorkunskap (50 p) visa kursplan
Engelska A (100 p) visa kursplan
Historia A (100 p) visa kursplan
Matematik A (100 p) visa kursplan
Naturkunskap A (50 p) visa kursplan
Religionskunskap A (50 p) visa kursplan
Samhällskunskap A (100 p) visa kursplan
Svenska A (100 p) visa kursplan
Svenska B (100 p) visa kursplan
Tillval (50p)

Anm.kod KRPLE
Poäng 800

Ifall man kollar på Komvux Göteborg.
Sedan har dom även mer specifika inriktningar. Ifall jag tx.e skulle studera ovanstående kärnämnen, därefter tx.e Nätverk - Systemadministration på 1100p, skulle det motsvara 1900p på gymnasienivå (och innebära att jag därefter behöver studera 600p fristående kurser på Komvux) eller fungerar det på något helt annat sätt?

Någon som kanske har personlig erfarenhet ifrån att studerat upp hela gymnasiet på Komvux för att få möjlighet att studera på högskola/universitet? Vad är föresten skillnaden på Högskola och Universitet?

Detta kommer f.ö ifrån någon som inte riktigt greppat det där med hur det fungerar när man studerat klart gymnasiet o ska söka högskola (aldrig behövt tänka på det...hittils).
Citera
2010-01-25, 09:33
Medlem
Plugga komvux på distans

Hej,

jag gick ut gymnasiet 2008 med ofullständigt betyg (har rätt antal poäng, men bytte Matte E mot Tyska A, och kunde därför inte få ett "Matte-Data"-betyg utskrivet. Har mao ett "samlat betygsdokument" som jag tror det kallas.

Alltså kan jag inte söka till högskola/uni med det, och skulle vilja göra någonting åt det.

Problemet är att jag inte bor i Sverige och inte tänker göra det inom den närmsta framtiden, så vill sköta allt detta per distans.

Jag är skriven på Söder i Stockholm, betyder det att jag borde söka till Åsö Komvux?

Om min studievägledare på gymnasiet inte ljög (två veckor innan betygen sattes förklarade hon för mig att jag inte skulle få ett slutbetyg..) så skall jag bara behöva ta vilken kurs som helst och få betyg utskrivet från komvux som jag kan söka till högskola/uni med. Jag kan alltså välja typ Knyppling för hörselskadade A och ändå vara behörig.

Finns det några listor på kurser man kan välja? Mina mål med detta är kanske inte att faktiskt lära mig någonting, men på rak arm finns det en del saker jag gärna skulle kunna plugga, Danska/Thailändska/IT Säkerhet/Programmering (finns det någon programmeringskurs på gymnasienivå efter C?).

Jag har verkligen ingen aning om hur komvux funkar.. i mina ögon är det någonting som 40-åriga blir skickade till av a-kassan för att dom inte ska gå omkring och dra fötterna omkring sig på dagarna.. Måste man betala någonting för att plugga komvux distans? "Får" man plugga på komvux utomlands eller borde jag ljuga och säga att jag bor i Sverige? (Jag är skriven i Sthlm och betalar skatt i Sverige).

PS: Ifall det spelar roll så fyller jag 21 under 2010.
Senast redigerad av 0tso 2010-01-25 kl. 09:33. Anledning: Rubriken såg efterbliven ut
Citera
2010-01-25, 09:39
Medlem
jumpcuts avatar
https://www.flashback.org/sok/komvux?f=303
https://www.flashback.org/sok/komvux+distans?f=303
Citera
2010-01-26, 12:36
Medlem
Jag hoppas det inte gör något att jag drar upp den här tråden.

Nu är det så att jag har tänkt att plugga upp lite enkla betyg till hösten, helst utan att lämna hus/lägenhet. ALLT ska helst ske via dator (hade tänkt bosätta mig någonstans helt och helvete).

Men jag är helt ny här, så var ska jag egentligen börja? Finns det ens distansutbildningar där man aldrig behöver flytta på sig?

MVH
Citera
2010-01-26, 14:21
Medlem
Tureauds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband

Nu är det så att jag har tänkt att plugga upp lite enkla betyg till hösten, helst utan att lämna hus/lägenhet. ALLT ska helst ske via dator (hade tänkt bosätta mig någonstans helt och helvete).

Men jag är helt ny här, så var ska jag egentligen börja? Finns det ens distansutbildningar där man aldrig behöver flytta på sig?

MVH
Börja med att ta kontakt med komvux i din kommun så hjälper de dig.

Som jag förstod det så sköts allt via datorn om du läser hos NTI, så det enda du i princip behöver göra är att flytta dig från sängen till datorn.
Jag tyckte att det här förklarade det hela ganska bra:
http://www.nti.se/vux/global_elements/splash.htm

Notera att:
Citat:
Ursprungligen postat av NTI
Inga komplicerade tilläggsprogram eller hackerkunskaper krävs!
Citera
2010-01-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband

MVH

Försökte få till det så också då jag jobbade och inte hade tid att gå till någon skola om dagarna. Det gick dock inte då många kommuner försöker spara in pengar på så många sätt som möjligt och det var tydligen ett av dem då de är kommunen som står för din utbildning. Så om jag skulle få börja plugga så ville de att jag skulle sluta på mitt jobb och komma till skolan om dagarna.
Citera
2010-01-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tureaud
Börja med att ta kontakt med komvux i din kommun så hjälper de dig.

Som jag förstod det så sköts allt via datorn om du läser hos NTI, så det enda du i princip behöver göra är att flytta dig från sängen till datorn.
Jag tyckte att det här förklarade det hela ganska bra:
http://www.nti.se/vux/global_elements/splash.htm

Notera att:

Tack för ett bra svar! NTI låter precis som något som skulle passa mig, ska ta kontakt med min kommun för att få lite fler svar

Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Försökte få till det så också då jag jobbade och inte hade tid att gå till någon skola om dagarna. Det gick dock inte då många kommuner försöker spara in pengar på så många sätt som möjligt och det var tydligen ett av dem då de är kommunen som står för din utbildning. Så om jag skulle få börja plugga så ville de att jag skulle sluta på mitt jobb och komma till skolan om dagarna.

Hoppas fan inte Kalmar kommun kör det kortet med mig, då ska jag fan lägga en kabel i någons brevlåda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in