2009-11-22, 12:46
Medlem
Du behöver inte gå på komvux alls, gå tekniskt basår på universitetet istället.
Citera
2009-11-22, 12:54
Medlem
ElNinoDeLaCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbwdiuwebf
Du behöver inte gå på komvux alls, gå tekniskt basår på universitetet istället.
Jag skulle också rekommendera tekniskt basår. Då är man oftast garanterad en plats på följande ingenjörsutbildning med.
Citera
2009-11-22, 15:09
Medlem
Själv hade jag VG i olika ämnen som jag läste upp till MVG precis, det var inga som helst problem. Däremot har jag för mig dom ska ändra reglerna snart...

När jag läste upp fick jag göra det genom prövningar, typ tenta av en hel kurs på ett eller två prov samt något arbete. Vad som krävs beror på vilket ämne man läser.
Citera
2009-11-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scent1
Själv hade jag VG i olika ämnen som jag läste upp till MVG precis, det var inga som helst problem. Däremot har jag för mig dom ska ändra reglerna snart...

När jag läste upp fick jag göra det genom prövningar, typ tenta av en hel kurs på ett eller två prov samt något arbete. Vad som krävs beror på vilket ämne man läser.

Vad jag vet så har de redan ändrat reglerna. Man får endast läsa kurser som man inte redan har G i och som krävs för behörighet. Bara man kan visa på att kurserna man ansöker till ger en behörighet till en utbildning som man vill läsa så är det grönt, förutsatt att man inte bara vill läsa upp betygen och redan har G.

I så fall får man göra "prövning", dvs. betala 500 kronor och tentera kursen. Sök vidare på det, prövning är namnet.
Citera
2009-11-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking
HEJ FB !

Hittade ingen liknande trad . Jag vet att det finns men som sagt, jag hittade ingen ..

Jag har nu gatt ut gymnasiet med minst g i alla 2500 poangsamnen ..
Nu vill jag soka till ett ivil ingenjors program som kraver bl a kemi, fysik och matte i sadana amnen som jag inte last, hur ar det nu, kan man plugga upp dessa pa valfritt komvux hur smo helst ?

Jag har inte hört att det är nya regler på gång. Som det ser ut nu är det bara för dig att söka via din kommun och förklara att du vill ha behörighet till ett civilingenjörsprogram. Har du inte redan läst kurserna och blivit godkänd i dem så har du rätt att läsa dem på Komvux.
Citera
2009-11-24, 12:25
Medlem
Måste man köpa kurslitteratur när man plugga nätbaserat NTI?

Engelska C och Spanska steg 4? Gymnasienivå, jag måste köpa skiten själv eller?
Citera
2009-11-24, 14:18
Medlem
ja det är klart du måste köpa den....
Citera
2009-11-24, 14:28
Medlem
Så klart täcker skatterna aldrig något man har nytta av.
Citera
2009-11-24, 14:30
Medlem
låter som om du skulle behöva plugga upp samhällskunskapen med...
Citera
2009-11-24, 14:48
Medlem
Låter som att jag kommer länsa biblioteket och få böckerna gratis.
Citera
2009-11-24, 14:52
Medlem
Nu hoppar jag in. Hej.

Funderar på att läsa till biologi b och kemi b via NTI. Behöver jag bara betala för kurslitteraturen (ungefärligt pris?) om min kommun samarbetar med NTI?
Citera
2009-11-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftkatt
Nu hoppar jag in. Hej.

Funderar på att läsa till biologi b och kemi b via NTI. Behöver jag bara betala för kurslitteraturen (ungefärligt pris?) om min kommun samarbetar med NTI?

Om man anmäler sig via komvux i sin hemkommun så får man kurslitteraturen billigare, jag vet inte kostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in