2012-02-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Du kan inte höja ett ämne utan att gå via komvux. Du bör kontakta rektorn (helst stämma av ett möte men per telefon funkar också, undvik mejl då det eventuellt tar längre tid) och förklara situationen. Nekas du ser jag ingen annan råd än att du ansöker i nästa prövningsperiod (i den egen kommun förstås). Eftersom du har IG är prövningen gratis, annars skulle den kostat 500 kr.
vänta lite, om det är gratis att fixa ett ig, varför måste ansökningen gå via min kommun?

jag läste någonstans att det kostade typ 100kr/poäng eller nåt?
Citera
2012-02-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
vänta lite, om det är gratis att fixa ett ig, varför måste ansökningen gå via min kommun?
Tja, det vet jag inte. Av någon anledning ska de med IG gå genom kommunen.

Det är gratis om du har IG.

Citat:
Läsa in betyg får man fortfarande göra på komvux. Detta är gratis och ger även rätt till studiemedel. Kurslitteraturen måste man dock stå för själv.
Källa: http://www.lasauppbetyg.n.nu/
Senast redigerad av Edlunder 2012-02-02 kl. 12:39.
Citera
2012-02-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Tja, det vet jag inte. Av någon anledning ska de med IG gå genom kommunen.

Det är gratis om du har IG.
då borde det inte finnas ngn anledning till att få min ansökan nekad?

jag får svar tidigt mars...
Citera
2012-02-02, 18:54
Medlem
Komvux

Tjena FB, jag försöker söka till Komvux nu till VT12, jag har registrerat mig och när jag väljer period(VT12) Utbildningsanordnare(Komvux) och sen trycker på visa kursval men det kommer inte fram några kurser, jag tänkte söka till biologi B, kemi a och b och fysik a och b, behöver hjälp med det här , tack på förhand.
Citera
2012-02-02, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eneko01
Tjena FB, jag försöker söka till Komvux nu till VT12, jag har registrerat mig och när jag väljer period(VT12) Utbildningsanordnare(Komvux) och sen trycker på visa kursval men det kommer inte fram några kurser, jag tänkte söka till biologi B, kemi a och b och fysik a och b, behöver hjälp med det här , tack på förhand.
Hur länge tänker du läsa dessa kurser då?
Citera
2012-02-02, 19:12
Medlem
Ska läsa heltid, försöka bli klar på ett år.
Citera
2012-02-02, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eneko01
Ska läsa heltid, försöka bli klar på ett år.
Hur mycket på en termin d?
Citera
2012-02-02, 19:23
Medlem
josh.reachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoro92
Hur mycket på en termin d?

Förmodligen hälften.

onT. Det står inte någonting om valbara kurser?
Citera
2012-02-04, 15:28
Medlem
Betyg på komvux

Jag har precis börjat på komvux. Läser fyra ämnen, alla är A-kurser.

Engelska, historia, samhäll och svenska.

Hur är det egentligen med betygen i A-kurserna? Spelar det någon roll om jag får G, VG eller MVG här? Om jag ska läsa B och C kurserna senare. Vill läsa B och C kurserna i alla ämnen och då är det väl ganska så meningslöst att plugga stenhårt bara för att sätta MVG med största säkerhet i A-kursen? Spelar det någon roll i slutet vad jag har för betyg i A, om jag med all säkerhet ska läsa B efteråt?

Och en fråga till.. Om vi säger att jag satsar på att läsa in dem flesta B kurserna i alla ämnen, och iallafall och några C om det går på komvux. Hur lång tid skulle det ta att bli klar med det? Jag har inte ett endaste betyg i nuläget men kommer göra allt jag kan för att bli klar om 2-3 år vilket jag hoppas räcker annars kanske jag får satsa lägre eller bara gå längre även om jag är negativt inställd till det.

Är lite snurrig nämligen..

Tack på förhand.
Citera
2012-02-04, 15:53
Medlem
endures avatar
Du får ett betyg på varje kurs, det är inte ett progressivt betyg. Du får alltså ett betyg i A-kursen, ett i B-kursen och ett i C-kursen. Jag skulle rekommendera att du får så högt betyg som möjligt i samtliga.
Citera
2012-02-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Jag har precis börjat på komvux. Läser fyra ämnen, alla är A-kurser.

Engelska, historia, samhäll och svenska.

Hur är det egentligen med betygen i A-kurserna? Spelar det någon roll om jag får G, VG eller MVG här? Om jag ska läsa B och C kurserna senare. Vill läsa B och C kurserna i alla ämnen och då är det väl ganska så meningslöst att plugga stenhårt bara för att sätta MVG med största säkerhet i A-kursen? Spelar det någon roll i slutet vad jag har för betyg i A, om jag med all säkerhet ska läsa B efteråt?

Och en fråga till.. Om vi säger att jag satsar på att läsa in dem flesta B kurserna i alla ämnen, och iallafall och några C om det går på komvux. Hur lång tid skulle det ta att bli klar med det? Jag har inte ett endaste betyg i nuläget men kommer göra allt jag kan för att bli klar om 2-3 år vilket jag hoppas räcker annars kanske jag får satsa lägre eller bara gå längre även om jag är negativt inställd till det.

Är lite snurrig nämligen..

Tack på förhand.

Det är inte som i högstadiet där sista terminens betyg är avgörande. Strävar du efter att få 20.0 i betyg så måste du få MVG i samtliga ämnen och det spelar ingen roll om det är A, B eller C. Om betyget inte är avgörande för dig så kan du göra som du vill, men klarar man inte MVG i A kurserna så blir det svårt att klara MVG i B eller C.
Citera
2012-02-04, 16:00
Medlem
Tack så mycket för svaren. Blir att satsa 100% redan nu då. Få lite studievana.. Hade hoppas på annorlunda, men bra att det blir mer poäng i slutet och komma igång redan nu antar jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in