2008-08-01, 17:29
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Counterx
Jag hade aldrig orkat gå 3 år och läsa en hel gymnasieutbildning på komvux om jag var 27 år gammal.
Även om det öppnar många dörrar för Högskole och KY-utbildningar så är det ändå 3 år. Jag gick själv 1 termin på komvux kronborg i Malmö och jag kan inte rekommendera det, särskilt med tanke på din avatar

Satsa på CCNA-certifikatet om det stämmer att man får jobb med det

Funderat på nån folkhögskola som kan leda till jobb? C-körkort är en annan möjlighet

Nej, låt TS läsa på för att efter att ha tagit 3 år på 1, ha studievanan att ta en Civ.Ing - Industriell Ekonomi på 2 år. Sluta vara så jävla Jante era jävla horor! Det klart han fixar det om han vill!

Kör på för fan! Du fixar det här om du vill!
Citera
2008-08-01, 17:52
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Inte på grundskole- eller gymnasienivå. Alla får ut 7 492 kronor på heltidsstudier, en person med det högre bidraget (25 eller över) får 6 000 i bidrag och resten i lån medan en person utan det högre bidraget (24 eller yngre) får 2 572 i bidrag och resten i lån.
Vadå jag som är 27 år, 6000kr i bidrag? Jag trodde det var 2572 + 1620kr om man tidigare tjänat över 200k/år?

jüggernaut: Jo jag ska försöka klara det =)
Citera
2008-08-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jüggernaut
Nej, låt TS läsa på för att efter att ha tagit 3 år på 1, ha studievanan att ta en Civ.Ing - Industriell Ekonomi på 2 år. Sluta vara så jävla Jante era jävla horor! Det klart han fixar det om han vill!

Kör på för fan! Du fixar det här om du vill!

Jo visst om han verkligen vill fixa ett gymnasiebetyg så ska han självklart göra det. Säger bara att det finns andra möjligheter än högskoleutbildning till att få ett bra jobb.

Sen kan jag säga av egen erfarenhet att det blir jävligt svårt att övertala studievägledarna på komvux till att få läsa 300% studietakt, speciellt när han bara har 150 poäng från gymnasiet. Dom är riktiga kärringar
Citera
2008-08-01, 18:01
Medlem
Jüggernauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Counterx
Jo visst om han verkligen vill fixa ett gymnasiebetyg så ska han självklart göra det. Säger bara att det finns andra möjligheter än högskoleutbildning till att få ett bra jobb.

Sen kan jag säga av egen erfarenhet att det blir jävligt svårt att övertala studievägledarna på komvux till att få läsa 300% studietakt, speciellt när han bara har 150 poäng från gymnasiet. Dom är riktiga kärringar

Iofs, men vad göra om man vill ha en högre universitetsbehörighet?
Citera
2008-08-01, 20:50
Medlem
Blondes avatar
Det var en del prat om 2010 här. Det bör nämnas att 2010 inte är ett problem för TS (om TS läser in sin gymnasiekompetens på komvux), eftersom de som har "betyg från gymnasial vuxenutbildning om minst två tredjedelar av gymnasiepoängen avser gymnasial vuxenutbildning" hamnar i Grupp 1 med de som bara har gymnasiebetyg.

http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/utbildning/grundniva/tilltradetillgrundniva/kommandeandringaravtilltradesregler/sammanfattningavdenyareglerna/platsfordelningpagrundvalavbetyg.4.6923699711a25cb 275a80001016.html

ursäkta den helvetiskt långa länken
Citera
2008-08-01, 21:15
Medlem
themayors avatar
Citat:
themayor: Varför är de så fittiga då?

För att när jag gick där utgick de totalt ifrån att jag var efterbliven i stort sett. Jag försökte föklara att det är inte bara dumma människro som går på komvux, utan även sådana som bestämde sig för att fika igenom gymnasiet. Dock så är det ju inte helt klokt att skita i gymnasiet, men man behöver ju inte ha inlärningsproblem för det.....
Citera
2008-08-01, 23:12
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Så med andra ord ska jag då traggla in 2250p på distans under 3 år. Är det värt det? Hade ni gjort det? Vad ska jag göra? Har nog aldrig varit så här kluven. Jag har redan fixat två timanställningar som jag har på helger för att ha tillräckligt med pengar ihop med CSN.

Ja du skall läsa igenom gymnasiet nu och inte vänta tills du blir ännu äldre. När man läser på distans brukar man själv kunna välja studietakt vilket innebär att du bör kunna läsa kurserna fortare än normaltiden. Med lite självdiciplin bör du kunna läsa in 3 år på 1,5 utan problem. Det största problemet brukar var det där med diciplinen så om du har ett bibliotek eller liknande där du kan sitta och läsa utan störande element så är det en fördel.
Citera
2008-08-02, 15:25
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Ja du skall läsa igenom gymnasiet nu och inte vänta tills du blir ännu äldre. När man läser på distans brukar man själv kunna välja studietakt vilket innebär att du bör kunna läsa kurserna fortare än normaltiden. Med lite självdiciplin bör du kunna läsa in 3 år på 1,5 utan problem. Det största problemet brukar var det där med diciplinen så om du har ett bibliotek eller liknande där du kan sitta och läsa utan störande element så är det en fördel.
Hade tänkt sitta hemma så jag kan passa hundarna samtidigt när sambon jobbar eller är med hästen. Plus att då behöver jag inte lägga ut pengar för mat eller bränsle. Och kan sitta inne och mysa när det är askallt ute på vintern =)

Ska försöka läsa så mycket jag kan.
Citera
2008-08-02, 15:26
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av themayor
För att när jag gick där utgick de totalt ifrån att jag var efterbliven i stort sett. Jag försökte föklara att det är inte bara dumma människro som går på komvux, utan även sådana som bestämde sig för att fika igenom gymnasiet. Dock så är det ju inte helt klokt att skita i gymnasiet, men man behöver ju inte ha inlärningsproblem för det.....
Klart det inte är dumma människor som går på komvux. Där kan man ju gå av många anledningar ju.
Citera
2008-08-02, 15:32
Bannlyst
Inte alls svårt att höja sina betyg på komvuz, eller om man nu skulle läsa en helt ny kurs och har viljan och amibtionen, så äre inga problem att få ett VG-MVG betyg.
Citera
2008-08-02, 16:11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Vadå jag som är 27 år, 6000kr i bidrag? Jag trodde det var 2572 + 1620kr om man tidigare tjänat över 200k/år?

jüggernaut: Jo jag ska försöka klara det =)

Ja, det glömde jag ju helt bort att nämna. Du får alltså ytterligare högre bidrag om du jobbat tidigare också. Är det 1 620 kronor det handlar om så blir det alltså 6 000 + 1 620 kronor i bidrag till dig.

Kolla på www.csn.se så att du inte tar det jag säger som definitiv sanning De har en mycket bra "bidragssimulator" som man kan använda!
Citera
2008-08-02, 16:15
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Ja, det glömde jag ju helt bort att nämna. Du får alltså ytterligare högre bidrag om du jobbat tidigare också. Är det 1 620 kronor det handlar om så blir det alltså 6 000 + 1 620 kronor i bidrag till dig.

Kolla på www.csn.se så att du inte tar det jag säger som definitiv sanning De har en mycket bra "bidragssimulator" som man kan använda!
Så jag kan alltså få 6000 +1620 kr i bidrag förutom dessa 7800kr som är lån? Men gäller fortfarande det där med att man inte fick tjäna mer än 51k per halvår?

De där 51k per halvår, det inkluderar väl inte csn-lånet? För då kommer jag inte att kunna jobba allt knappt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in