2005-03-23, 17:02
Medlem
Impalers avatar
Nån som vet om man får plugga upp gymnasiebetyg på komvux samtidigt som man läser heltid på universitet?
Citera
2005-03-23, 17:06
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Nån som vet om man får plugga upp gymnasiebetyg på komvux samtidigt som man läser heltid på universitet?
Det går utmärkt. Jag känner folk som gjort det.
Citera
2005-03-23, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Det går utmärkt. Jag känner folk som gjort det.
Kan man få dubbelt studiemedel då?

Citera
2005-03-23, 17:13
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Kan man få dubbelt studiemedel då?

He he he... men av intresse är kanske att studiemedel för komvuxstudier räknas från en annan pott än universitetsstudier. Detta är en nödlösning när de vanliga medlen tagit slut.
Citera
2005-05-16, 23:07
Medlem
Alezmans avatar
Läsa maC på komvux utan läst maB?

Är scenariot möjligt? Går de sen komma in på högskolan me de?
Citera
2005-05-16, 23:13
Medlem
Onds avatar
på gymnasiet är det väl iaf så att man inte får påbörja en c-kurs utan att ha ett betyg i b-kursen? borde väl isf vara likadant på komvux
Citera
2005-05-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
på gymnasiet är det väl iaf så att man inte får påbörja en c-kurs utan att ha ett betyg i b-kursen? borde väl isf vara likadant på komvux
Korrekt. Samma sak gäller på komvux.
Citera
2005-05-17, 04:56
Medlem
spazzies avatar
Du kan göra en prövning i matte B och sedan köra matte C på komvux..

Prövning är samma som att göra prov eller tenta. Dvs du går bara och gör provet och får ett betyg istället för att gå på alla lektioner osv.
Citera
2005-05-17, 09:31
Medlem
Kan man påbörja Ma C om man har ett IG i Ma B på komvux?
Citera
2005-05-17, 09:40
Medlem
TTKs avatar
På gymnasiet jag gick på så gick det hur bra som helst att börja senare kurser utan att ha betyg i en tidigare, men man fick inte ut betyget i C-kursen innan man hade fixat betyg i B-kursen.

Så det där varierar nog. Prata med studerektor eller vem det nu är som har hand om sånna grejor.
Citera
2005-06-23, 17:10
Medlem
Komvux, slutbetyg och grundläggande behörighet

Hallå! Är ny postare på forumet, goddag! Har ett problem...

Sommaren 2004 gick jag ut ett 2500 poängs gymnasieprogram med 550p IG, men inga streck, så jag fick alltså ett slutbetyg. "Jaha", tänkte jag, "eftersom man får ha max 10% IG för grundläggande högskolebehörighet så läser jag väl upp 350 p på Komvux och får behörighet"

Sagt och gjort, nu i juni gick jag ut Komvux med minst G i alla kurser jag läste (som också alla var kurser jag hade IG i efter gymnasiet,) lämnade in ansökan till div. högskoleprogram till VHS och kompletterade med Komvux-betygen när de kommit -- i dag får jag ett kontrollbesked av VHS där det står "GRUNDL BEHÖRIGHET SAKNAS-SAMTLIGA SÖKALT." och "Du uppfyller inte behörighetskraven eftersom du inte har det antal gymnasiepoäng som krävs för ett slutbetyg". Min fråga är då, VAD I HELVETE?

Jag tycker att jag har fått information från diverse studievägledare och dyl om att man visst kan göra på det sättet jag har gjort och läsa upp grundläggande behörighet på Komvux! Komvuxkurserna är ju likvärdiga med samma gymnasiekurser -- eller?

Sökte lite på Internet och hittade denna regel:

Citat:
Slutbetyg
Slutbetyg från komvux kan du få om du saknar slutbetyg från grund- eller gymnasieskolan, och uppfyller följande krav:

Gymnasial vuxenutbildning:
Du ska ha tagit minst 2.350 gymnasiepoäng, varav 600 i kärnämneskurserna Svenska A + B (alternativt Svenska som andra språk A + B), Engelska A, Samhällskunskap A, Religionskunskap A, Matematik A och Naturkunskap A. Vilka kurser som ska utgöra de övriga 1.750 poängen bestämmer du själv. Totalt ska minst 90 % av de 2.350 gymnasiepoängen vara godkända.

Jag antar att det är detta det faller på? Jag har ju betyg i 2 350 gymnasiepoäng (eftersom IG räknas som ett "betyg") men 90% av de 2 350 är ju inte godkända, eftersom jag hade 550 poäng IG.

Någon som har lust att hjälpa mig få någon klarhet i detta? Känns rent ut sagt för jävligt ifall jag nu har spenderat en termin på Komvux till absolut ingen nytta! Kan jag få ett slutbetyg från Komvux eller någon form av grundläggande behörighet på något sätt, eller är det helt kört? Går det över huvud taget att resonera med folk på Komvux och/eller VHS?
Citera
2005-06-23, 19:01
Medlem
spazzies avatar
Du har alla kärnämnena eller?
Trodde IGna räknades som 0.

Har också för mig att komvux betyg skall innehålla minst 2301 poäng. Och inte 2350.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in