Hallå! Är ny postare på forumet, goddag! Har ett problem...
Sommaren 2004 gick jag ut ett 2500 poängs gymnasieprogram med 550p IG, men inga streck, så jag fick alltså ett slutbetyg. "Jaha", tänkte jag, "eftersom man får ha max 10% IG för grundläggande högskolebehörighet så läser jag väl upp 350 p på Komvux och får behörighet"
Sagt och gjort, nu i juni gick jag ut Komvux med minst G i alla kurser jag läste (som också alla var kurser jag hade IG i efter gymnasiet,) lämnade in ansökan till div. högskoleprogram till VHS och kompletterade med Komvux-betygen när de kommit -- i dag får jag ett kontrollbesked av VHS där det står "GRUNDL BEHÖRIGHET SAKNAS-SAMTLIGA SÖKALT." och "Du uppfyller inte behörighetskraven eftersom du inte har det antal gymnasiepoäng som krävs för ett slutbetyg". Min fråga är då, VAD I HELVETE?
Jag tycker att jag har fått information från diverse studievägledare och dyl om att man visst kan göra på det sättet jag har gjort och läsa upp grundläggande behörighet på Komvux! Komvuxkurserna är ju likvärdiga med samma gymnasiekurser -- eller?
Sökte lite på Internet och hittade denna regel:
Citat:
Slutbetyg
Slutbetyg från komvux kan du få om du saknar slutbetyg från grund- eller gymnasieskolan, och uppfyller följande krav:
Gymnasial vuxenutbildning:
Du ska ha tagit minst 2.350 gymnasiepoäng, varav 600 i kärnämneskurserna Svenska A + B (alternativt Svenska som andra språk A + B), Engelska A, Samhällskunskap A, Religionskunskap A, Matematik A och Naturkunskap A. Vilka kurser som ska utgöra de övriga 1.750 poängen bestämmer du själv. Totalt ska minst 90 % av de 2.350 gymnasiepoängen vara godkända.
Jag antar att det är detta det faller på? Jag har ju betyg i 2 350 gymnasiepoäng (eftersom IG räknas som ett "betyg") men 90% av de 2 350 är ju inte godkända, eftersom jag hade 550 poäng IG.
Någon som har lust att hjälpa mig få någon klarhet i detta? Känns rent ut sagt för jävligt ifall jag nu har spenderat en termin på Komvux till absolut ingen nytta! Kan jag få ett slutbetyg från Komvux eller någon form av grundläggande behörighet på något sätt, eller är det helt kört? Går det över huvud taget att resonera med folk på Komvux och/eller VHS?