2010-01-10, 15:59
  #637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neutronman
Jag frågade komvux och de sa att det var okej.

wow schysst!
Citera
2010-01-10, 16:59
  #638
Bannlyst
Tips på några enkla kurser på distans ?
Citera
2010-01-10, 17:35
  #639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBRACK
Tips på några enkla kurser på distans ?

tips ta inte historia.

mega mycket arbete.
Citera
2010-01-10, 17:38
  #640
Medlem
Humpacks avatar
Beror på om man har talang för ämnet eller inte, samt intresse.
Citera
2010-01-10, 20:01
  #641
Medlem
maynard12s avatar
Till TS:

Det går utmärkt om man betar av många ämnen med så kallad särskild prövning. Vet inte hur det är i andra kommuner men i Stockholm får man bara läsa 400 poäng per termin på vanligt sätt, men det finns ingen begränsning gällande särskilda prövningar. Jag läste 1500 poäng på ett år på det sättet.
Citera
2010-01-10, 23:45
  #642
Medlem
fyrkantigs avatar
Hur är det?

Om man söker en universitetsutbildning utomlands, och det krävs bra betyg för detta. Låt oss säga en 4:a i USA. Jag har något VG, kan jag läsa upp dessa ämnen och sen få mina betyg översatta till en fyra?

Hoppas ni förstår min fråga
Citera
2010-01-11, 15:15
  #643
Medlem
Exaktes avatar
Jag har läst 1200 poäng på en termin på Komvux. Skickade ett mail med en detaljerad veckoplanering och frågade om det var ok och fick ett ja. Kanske bör tilläggas att jag gjorde det via distansstudier.
Citera
2010-01-11, 15:20
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Jag har läst 1200 poäng på en termin på Komvux. Skickade ett mail med en detaljerad veckoplanering och frågade om det var ok och fick ett ja. Kanske bör tilläggas att jag gjorde det via distansstudier.

vilka ämnen läste du?
Citera
2010-01-12, 08:47
  #645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Vad menar du med "de med störst behov har förtur"?
Menar du att komvuxelever ska ha förtur gentemot gymnasieelever?

Jag menar att de som inte läst en kurs går före de som redan har godkänt betyg eller bättre.
Citera
2010-01-21, 14:42
  #646
Medlem
Tjena,

pallade inte läsa hela trådsen men sitter i samma båt som du..

Ett lätt sätt att ta sig in på nån teknisk linje, data eller nått annat tekniskt är att läsa så du har kärnämnen som matte A, svenska A, B, natur A, samhäll A och religionkunskap. Då har du lite valmöjlighet att ta dig in via sk basår. För vissa uvinersitet är kravet lite högre, tex matte B för basår vid KTH i sthlm, en kurs som tar 5 v extra att läsa.. Jobbar du på i full studietakt, dvs heltid är du klar på en 30 veckor.. lite drygt ett halvår mao. o efter det har du ett basår med lite värre matte o kemi o prylar.. sen har du däremot förtur och i många fall platsgarranti på det universitetet du gjort tidd basår på..
Citera
2010-01-21, 22:47
  #647
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antrasi
Tjena,

pallade inte läsa hela trådsen men sitter i samma båt som du..

Ett lätt sätt att ta sig in på nån teknisk linje, data eller nått annat tekniskt är att läsa så du har kärnämnen som matte A, svenska A, B, natur A, samhäll A och religionkunskap. Då har du lite valmöjlighet att ta dig in via sk basår. För vissa uvinersitet är kravet lite högre, tex matte B för basår vid KTH i sthlm, en kurs som tar 5 v extra att läsa.. Jobbar du på i full studietakt, dvs heltid är du klar på en 30 veckor.. lite drygt ett halvår mao. o efter det har du ett basår med lite värre matte o kemi o prylar.. sen har du däremot förtur och i många fall platsgarranti på det universitetet du gjort tidd basår på..

Jag har bestämt mig för att söka in till polishögskolan när jag har tillräckligt med betyg o grejor..
Citera
2010-01-21, 23:57
  #648
Medlem
Fails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Alldeles riktigt 3 112 kronor gånger antalet månader du studerar, plus löpande ränta då. Dessutom halveras det lånet om du börjat studera på högre nivå sedan. Fast då blir ju lånedelen högre igen

Vet att det är en gammal tråd, men tänkte inflika att det inte stämmer att de avskriver halva lånet om man studerat på komvux med det högre bidraget. CSN prövar automatiskt vid studiemedelsansökan om man har rätt till det högre bidraget, jag har fått det varje termin (är över 25). Mer information finns här och här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in