2010-01-26, 21:25
Medlem
jag fattar ingenting av det här. Jag har fullständigt slutbetyg från gymnasiet och bara tentat upp engelska A från G till VG. Kommer jag att endast hamna i grupp 2 då och HP-kvotgruppen? är det bra eller dåligt jämfört med grupp 1? enklare eller svårare att komma in?

vilken grupp är egentligen bäst att hamna i? med mina 2,5 p i meritpoäng hamnar jag på 16.0 vilket jag fan hoppas räcker för att komma in på sjuksköterskeutbildningen i Sverige. blir fan rädd.. känns nästan som om de som tentat upp stora delar av sitt betyg på komvux sitter på 19-20.0 i betyg blir väl inte omöjligt att komma in?
Citera
2010-01-26, 21:55
Medlem
"OBS! Om du behörighetskompletterat så prövas du bara i kompletteringsgruppen. Om du har konkurrenskompletterat så prövas du i direktgruppen på ditt meritvärde utan de upplästa betygen och i kompletteringsgruppen på meritvärdet med komplettering."

kan någon ge ett exempel på behörighetskompletterar vs konkurrenskompletterat?
Citera
2010-01-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apjordan
"OBS! Om du behörighetskompletterat så prövas du bara i kompletteringsgruppen. Om du har konkurrenskompletterat så prövas du i direktgruppen på ditt meritvärde utan de upplästa betygen och i kompletteringsgruppen på meritvärdet med komplettering."

Behörighetskomplettering är när man kompletterar sitt gymnasiebetyg så att det ger behörighet till att läsa på högskola.

Konkurrenskomplettering är när man läser upp ett redan satt betyg för att ha större chans att bli antagen till högskolan.
Citera
2010-01-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Behörighetskomplettering är när man kompletterar sitt gymnasiebetyg så att det ger behörighet till att läsa på högskola.

Konkurrenskomplettering är när man läser upp ett redan satt betyg för att ha större chans att bli antagen till högskolan.
tack så mkt för svaret! jag har bara tentat upp Eng A från G till VG. då hamnar jag alltså i direktgruppen aka grupp 1 aka konkurrenskompletteringsgruppen?

Med andra ord hamnar jag i direktgruppen med G i Eng A som jag hade från början + meritpoäng
och i grupp 2 med VG i engelska A + meritpoäng?

ledsen om jag är trög, vill bara förstå detta krångliga system.
Citera
2010-01-26, 22:09
Medlem
Citat:
tack så mkt för svaret! jag har bara tentat upp Eng A från G till VG. då hamnar jag alltså i direktgruppen aka grupp 1 aka konkurrenskompletteringsgruppen?

Med andra ord hamnar jag i direktgruppen med G i Eng A som jag hade från början + meritpoäng
och i grupp 2 med VG i engelska A + meritpoäng?

ledsen om jag är trög, vill bara förstå detta krångliga system.

Du hamnar i direktgruppen med det meritvärde du hade innan du kompletterade, och hamnar i kompletteringsgruppen med ditt upplästa/kompletterade betyg. Precis som du säger.
Citera
2010-01-26, 22:09
Medlem
Citat:

Kompletteringsgruppen:
Du är kille och har läst NV på gymnasiet som du slappat dig igenom. Du får dåliga betyg. Du har sett på Scrubs och andra läkarserier och vill nu komplettera för att komma in på läkarlinjen.
Du måste höja dig i 3-4 kurser för att komma in, kurser som du redan läst men slappat dig igenom.

VHS testar först ditt meritvärde med dina dåliga betyg i direktgruppen, och sedan med dina kompletterade betyg (de kurser du äntligen pluggat).

Behörighetskompletterar:
Du tar studenten från samhällsprogrammet och vill nu bli läkare eller jurist. Du börjar på komvux och läser Matematik D, biologi och fysik. Du vet nu att du vill bli läkare och söker dit.

Du hamnar i kompletteringsgruppen eftersom du läst Matematik D på komvux, denna kurs finns inte på ditt ursprungliga slutbetyg från samhällsprogrammet.
Citera
2010-01-26, 22:11
Medlem
tusen tack för era svar grabbar! Nu kan jag andas i lugn och ro
Citera
2010-01-26, 22:26
Medlem
Fel, Komvux är svårare än gymnasiet.
Citera
2010-01-26, 23:05
Bannlyst
Tycker det är bra då allt för många idioter pluggar sig till 20.0.

Jag skulle hellre sett en skala likt ECTS med A, B, C osv. A ska vara ordentligt svårt.

A+ borde ges till en elev som presterar långt mer än vad som kan begäras för dagens MVG. Känns som att det alltid är ett par tre stycken i varje klass som går ut med alla MVG. Tycker att högsta betyg ska vara extremt svårt att få, ja kanske en per tio klasser som lyckas få det eller så. Borde också kunna få ett kick-ass betyg i t.ex. historia eller samhällskunskap som ger en direkt access till vissa utbildningar. Statsvetare, historiker. Samma sak för de som är grymma på matte, de borde få en gräddfil in på universitetets mattekurser.

Att prestera strait A's i en utländsk skola är mycket mer imponerande än 20.0.
Senast redigerad av oehae 2010-01-26 kl. 23:10.
Citera
2010-01-26, 23:47
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Ja som rubriken lyder, vad är era åsikter om de nya reglerna?
Själv tycker jag att det är bra då komvux höjde intagningsgränserna en jävla massa då alla bara läste upp sina betyg till 20.0 vilket betyder att om man måste få 20.0 redan i gymnasiet om man vill kunna söka till de svårare programmen om man inte vill slösa flera år på komvux och grejer.

Sen är komvux betydligt lättare än gymnasiet, säger du emot det så är det antagligen för att du har gått komvux och försöker justify att du har fått 20.0 där.

Ok kanske inte enklare än de lätta crap gymnasiumen som finns för att där har basically alla 19+.. vet folk som har gått ut högstadiet med ~100 poäng och fått alla MVG senare i gymnasiet för att dom just valt dåliga gymnasium.

Själv går man på ett gymnasium samt en inriktning som kräver 315+ poäng och den är svår som in i helvete, en av lärarna har bara gett ut 5-6 MVGn under hela sin lärartid i det gymnasiet. Så det känns jävligt surt när man kämpat sig till 18.5-19 för att sedan förlora platsen till någon som slackat hela den tiden och sedan läst upp på komvux.
Hur många ämnen har du läst på komvux?
Citera
2010-01-27, 05:26
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
Fel, Komvux är svårare än gymnasiet.

Njaaeee.

C-kurser tycker jag är mycket svårare på komvux, men A+B-kurser är bra mycket enklare. Väldigt mycket individuellt arbete, vilket jag föredrar. Hatade gymnasiet där massa retards var med i en grupp och inte bidrog med någonting. Nu får man det betyg man förtjänar. Vissa C-kurser är tuffa, tex samhäll C, där är det tufft att jobba individuellt med nästan ingen lärarhandledning. Då var det lättare på gymnasiet.

Jag tycker inte om det nya systemet. Mest för att jag inte förstår det. Men jag tror att jag får sämre chanser att komma in på högskolan när jag blir klar med mina sista poäng på komvux till sommarn. Jag kommer iofs söka in på högskoleprovet, så då kanske det inte spelar någon roll? :/
Citera
2010-01-27, 13:07
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneofakind
Njaaeee.

C-kurser tycker jag är mycket svårare på komvux, men A+B-kurser är bra mycket enklare. Väldigt mycket individuellt arbete, vilket jag föredrar. Hatade gymnasiet där massa retards var med i en grupp och inte bidrog med någonting. Nu får man det betyg man förtjänar. Vissa C-kurser är tuffa, tex samhäll C, där är det tufft att jobba individuellt med nästan ingen lärarhandledning. Då var det lättare på gymnasiet.

Jag tycker inte om det nya systemet. Mest för att jag inte förstår det. Men jag tror att jag får sämre chanser att komma in på högskolan när jag blir klar med mina sista poäng på komvux till sommarn. Jag kommer iofs söka in på högskoleprovet, så då kanske det inte spelar någon roll? :/
Jag tror egentligen inte att det finns någon direkt gräns mellan komvux och gymnasiet. Jag har iaf aldrig haft samma lärare i samma kurs i båda skolorna, så jag har ingen aning. Men jag tror inte att de lärare jag haft som undervisat på båda ställena bedömer eleverna annorlunda.

Jag tyckte att vissa kurser, som Samhällskunskap A, var lättare på komvux än på gymnasiet, men det skulle ju kunna bero på att jag var åtta år äldre när jag läste kursen på komvux. Det är något lättare att relatera till vad som sägs då Däremot tror jag inte att jag hade haft särskilt mycket lättare för Biologi B på gymnasiet än vad jag hade på komvux...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in