Citat:
Ursprungligen postat av
disparity
-kommer extrakurserna sabba för mig på något sätt under antagning till högskola? Jag vet att man inte längre använder komvux som en egen kvot, utan instansen används istället för att man ska kunna läsa till sig behörighet, finns det något annat här jag ska ta i beaktning?
-Styr antalet valda kurser man väljer läsa längden på utbildningen? Eller har man en utsatt läsperiod under vilken man ska tillgodogöra sig utbildningen oavsett antal kurser?
-Ändras utbildningslängden baserat på vilken omfattning man väljer att plugga? (heltid/deltid)
-Är utbildningen lärarhandledd eller är det mer eller mindre på egen hand som man läser kurserna?
Tack!
1. UHR har väldigt bra förklaringar på detta, men nej, det sabbar inte för dig. Då skulle ingen läsa på komvux.
2. Du väljer om du vill läsa på 5, 10, 15 eller 20 veckor. Ibland kan du bestämma ett annat tempo. Det varierar mycket från kommun till kommun. Blir du klar tidigare så kan du få avsluta kursen, men det kan påverka CSN. I regel kan inte kurser förlängas under sista veckan. Kommunerna är väldigt strikta med det.
3. Du har en lärare som du kan kontakta, men det är självstudier mestadels. Jag har arbetat på ABF och NTI som distanslärare. Det jag gjorde var mest att jag rättade inlämningsuppgifter och svarade på elevers frågor.