2010-03-24, 02:13
Medlem
motherfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Ska jag verkligen vara den första att poängtera den FBgodkända rubriken?

Haha, vad är det med min rubrik egentligen?=)

Citat:
Komvux, du kommer inte ångra dig. Då slipper du massa dötid och stor risk för att hamna i en "slappar"mentalitet.
Mycket mer fart på komvux.

Sikta på ett bra HP.

Det är det jag menar. Innan jag åkte in så hade jag ju g, vg i kärnämnen i alla fall. Och i de flesta, jag borde inte läsa så mycket.

Citat:
Mitt råd till dig är att gå på Komvux, om du vill bli klar så snabbt och effektivt som möjligt. Du kan läsa kurserna på hälften av tiden gymnasiet läser. Seriösare lärare, seriösare elever. Det är min erfarenhet.

Jo, klassen jag kommer hamna i, om jag väljer att börja tvåan är ingen vidare anser jag.
Citera
2010-03-25, 17:30
Medlem
DrNobodys avatar
Måste man registrera komvux-betygen?

Jag läste aldrig matte c på gymnasiet så jag läste kursen på komvux i stället. Måste jag registrera betyget någon stans? Hur går det till?

1000 tack för svar!
Citera
2010-03-25, 17:32
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNobody
Jag läste aldrig matte c på gymnasiet så jag läste kursen på komvux i stället. Måste jag registrera betyget någon stans? Hur går det till?

1000 tack för svar!

Ja. Skicka dokumentet per post till antagningen. Adressen hittar du på studera.nu
Citera
2010-03-25, 19:10
Medlem
DrNobodys avatar
Tack, nu är det skickat och klart!
Citera
2010-03-25, 19:36
Medlem
Fråga gällande studier (komvux)

Tar "studenten" snart, men jag kommer ej få ett sk slutbetyg, eftersom för låga poäng, och jag hade tänkt studera direkt nu efter sommaren hos NTI/Konvux via Distans. Har hört olika när det gäller hur mycket P man får studera per/termin, så hur ligger det till, får man läsa mer än 450/p/terminen (Göteborg om det gör någon skillnad).

Många har sagt att handledaren avgör hur just mitt fall är, så måste jag lyckas snacka till mig mera p?

Kan man kombinera med prövningar medan man läser 450/p. Mina planer är att slutföra studierna under en termin, så om det finns bättre sätt att göra detta på så uppskattar jag all hjälp.
Citera
2010-03-25, 20:38
Medlem
arcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendsforever
lycka till , vet du hur mycket ungefär tjänar en vårdbiträde/undersköterska i början?

För landstinget så tjänar jag 106kr/h nu i början.. Och de verkar vara standard då mina klasskompisar tjänar samma. Dock så tjänar man mer inom kommunen. Ska troligtvis börja där snart så kan återkomma då
Citera
2010-04-01, 11:48
Medlem
Komvux betyg + utlands studier = ?

Som titeln lyder, jag har ett samlat betygsdokument från komvux som ger mig grundtillhörighet för universitet/högskola här i sverige men min fråga är om det gäller utomlands också?

Är speciellt intresserad i storbrittanien, främst skottland.

Anledningen jag frågar är för att dom utländska universiteten jag tittat på har lägre intagningskrav en svenska motsvarigheter, vilket öppnar upp fler alternativ för mig som inte har ett skyhögt snitt.

Om inte, har jag några andra alternativ? tex. går det att läsa tex. 120/180p på högskolan här för att senare använda dom betygen för att söka utomlands och på så vis gå runt behovet för fullständigt betyg? eller är jag utterly fucked?
Citera
2010-04-01, 19:21
Medlem
Alteregorandoms avatar
Plugga upp ämmnen på distans (komvux)

Tjenare

Jag behöver läsa upp ett par ämnen som jag inte hade i gymnasiet för att kunna komma in på högskola. Jag försöker läsa på Uppsala kommuns hemsida men tycker jag inte får tillräckliga svar. Jag jobbar heltid och skulle vilja plugga deltid ett ämmne i taget på fritiden.

1. Är detta möjligt?
2. Hur ser studieplanen ut gör man upp hur fort man ska plugga och sedan självstudier och sen komma in och skriva x antal prov eller sitter man i grupp över internet i webcam? (vet att industri lärare gjorde detta på skolan ibland för han skulle få lärarbehörighet)

Jag har ingen aning som ni kan läsa och får inte tillräckligt med bra svar (kan vara jag som är dålig på att hitta)
Senast redigerad av Alteregorandom 2010-04-01 kl. 19:21. Anledning: dålig topic
Citera
2010-04-01, 19:25
Medlem
Megiradesads avatar
Jag har läst lite på distans och då får man göra allt via nätet. Och uppgifterna du gör ses som närvaro, så är du sen att lämna in en uppgift ses det som frånvaro. Jag jobbade heltid och valde att läsa 25% i studietakt och det var mer än tillräckligt.

Kontakta kommunens studievägledare så hjälper dom dig och dom har ofta ett stort utbud att kurser man kan läsa.
Citera
2010-04-01, 19:29
Medlem
Alteregorandoms avatar
Via nätet, uppgifter eller direktkontakt med lärare?
Citera
2010-04-01, 19:46
Medlem
Amagadwats avatar
Jag funderar på att plugga upp 2-3 ämnen distans från NTI-skolan, såg riktigt bra ut.
Citera
2010-04-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amagadwat
Jag funderar på att plugga upp 2-3 ämnen distans från NTI-skolan, såg riktigt bra ut.

Kolla först så att din kommun där du bor har avtal med NTI-skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in