2012-09-24, 23:43
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Ja du får de extra pengarna som ett lån, det är ett lån som du får låna utöver de 2,8k du får som bidrag.

Jag vet också eftersom jag själv också pluggat upp mitt ofullständiga betyg från gymnasiet.

Det finns ett högre tilläggslån, men det finns också möjlighet att få en högre bidragsdel (6512 kronor i månaden) och en lägre lånedel (2408 kronor per månad), det är nog det vederbörande menar.

Anledningen till att inte alla som läser upp sina gymnasiebetyg får det är dels att det finns vissa krav, dels att det handlar om en pott med pengar som delas ut så länge det finns pengar kvar. Om man söker sent kan de därför ha tagit slut.
Citera
2012-09-24, 23:46
Medlem
Bidraget ligger runt 2800 kr/månad.
Citera
2012-09-24, 23:50
Medlem
Ska läsa kemi nu och prata med studievägledare här i Lund och hon sa att man fick omkring 1000kr per månad i bidrag och att de går på gymnasietiden så du förlorar inte månader från CSN om du nu ska utbilda dig vidare.

Vet ej om de är skillnad på komvux och distans dock.
Citera
2012-09-24, 23:50
Medlem
FireOnTheSides avatar
Som regel går det inte att läsa upp enskilda ämnen på folkis eftersom kurserna löper under hela år och mer liknar program. Du söker istället in till första, andra eller tredje året på den allmänna linjen (beroende på hur mycket studier du har bakom dig). Det finns vissa undantag, ett par folkhögskolor ger (eller har gett?) ämneskurser på distans, kika på www.folkhogskola.nu. Men du ska vara medveten om att som regel kommer det att gå mycket snabbare att läsa upp dina ämnen på komvux eftersom du där kan intensivaläsa just de kurser du behöver på ett helt annat sätt. Men om du är beredd på att det kanske handlar om ett års studier kan folkhögskola vara ett fint alternativ. Det finns alla sorters människor där och skolorna kan skilja sig mycket åt.

Det är olika betygssystem och kurser på folkhögskola räknas inte i termer som poäng. Hur CSN ser på saken kan de kanske svara på i studiemedelstråden här på FB.
Citera
2012-09-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzion42
Ska läsa kemi nu och prata med studievägledare här i Lund och hon sa att man fick omkring 1000kr per månad i bidrag och att de går på gymnasietiden så du förlorar inte månader från CSN om du nu ska utbilda dig vidare.

Vet ej om de är skillnad på komvux och distans dock.

Det är ingen skillnad på komvux och distans, distans är ett sätt att läsa komvux. Det måste bero på åldern, är du under 20?
Citera
2012-09-25, 18:08
Medlem
Tack alla! Gott om tid!
Citera
2012-09-25, 19:03
Medlem
Hjälp med komvux

Hej.

Jag har nu på senare år bestämt mig för att läsa upp mitt gymnasiebetyg så att jag kan läsa på högskola senare.
Vart och pratat med Syon ett par gånger, men jag får inte dom svar jag är ute efter riktigt, så jag tänkte kolla med er istället.

Syon sa till mig att jag måste veta vad jag ska söka till högskolan, och välja ett program på komvux utefter det men jag vet inte vilket jag ska välja.

Säg att jag är intresserad av Datorer och IT i allmänhet, även om jag inte är direkt jättekunnig inom något visst område, men samtidigt är lite nyfiken på ekonomi vilket jag inte har någon som helst erfarenhet av mer än att spendera pengar.

Så vilken inriktning vore något? Syon nämnde typ Samhäll, Natur och barn och fritid(?) om det nu hette så, det sistnämda är inget alternativ.
Så vad är bra att ha samhäll till typ? och vad är bra att ha natur till? är 26år och har inte läst gymnasiet alls så jag kan verkligen ingenting om detta.

Hoppas det inte blev rörigt, får försöka förklara bättre isåfall.

/ P
Citera
2012-09-25, 19:33
Medlem
Milamis avatar
Samhäll och söka till systemvetenskap eller natur och söka till ingenjör inom någon it-inriktning?
Citera
2012-09-25, 19:59
Medlem
Det finns en ekonomi utbildning med it på SU, den kan du söka om du läst Sam. Medan om du läser natur kan du läsa industriell ekonomi. Om du drar mer åt ekonomihållet välj då Sam, annars måste du komplettera kurser för att få behörighet.
Citera
2012-09-25, 20:13
Medlem
Rallarsvingens avatar
Nu är mitt svar inte i linje med vad du önskar, men troligen ett schysst tips ändå:
Tar man studielån för att plugga upp på komvux och sen söker sig till universitetet så har man rätt att skriva av hälften av lånen man tog för komvuxstudierna. Tror att det ska gå automatiskt, men har hört att folk har fått kolla det med csn.
http://www.csn.se/aterbetala/vanliga-fragor/avskrivning/1.1448
Senast redigerad av Rallarsvingen 2012-09-25 kl. 20:14. Anledning: felstavning
Citera
2012-09-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milami
Samhäll och söka till systemvetenskap eller natur och söka till ingenjör inom någon it-inriktning?

-:-

Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Det finns en ekonomi utbildning med it på SU, den kan du söka om du läst Sam. Medan om du läser natur kan du läsa industriell ekonomi. Om du drar mer åt ekonomihållet välj då Sam, annars måste du komplettera kurser för att få behörighet.

Ok, Tack. Då får det nog bli samhäll då, känns som det är på rätt spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Nu är mitt svar inte i linje med vad du önskar, men troligen ett schysst tips ändå:
Tar man studielån för att plugga upp på komvux och sen söker sig till universitetet så har man rätt att skriva av hälften av lånen man tog för komvuxstudierna. Tror att det ska gå automatiskt, men har hört att folk har fått kolla det med csn.
http://www.csn.se/aterbetala/vanliga-fragor/avskrivning/1.1448

Oj, det hade jag ingen aning om, tack för tipset
Citera
2012-09-25, 22:03
Medlem
SamsonZs avatar
Du frågar om "Komvux". Märk väl att allt inte är hugget i sten och att det är nödvändigt att kontakta just den komvuxenhet som är aktuell för din del. Det är t.ex. inte säkert att just den utbildning/kurs du vill söka startar just till vårterminen, det kan vara så att vissa kurser kanske slutar till jul och inte ges igen förrän till nästa höst. Ofta tas man emot trots sen anmälan om det fortfarande finns platser lediga. Hur det är på just DITT Komvux kan enbart de svara på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in