2011-10-21, 17:13
Medlem
amentjeinas avatar
Då de inte svarade åkte jag ner dit och pratade med en receptionist - Fick fylla i en blankett och lämna in gymnasiebetyg. De sa att de egentligen hade antagningar i november men att de skulle anta mig redan på måndag och att en lärare skriva ihop ett prov som jag skulle tenta av så fort som möjligt med tanke på min situation, bra service av dem.

har svårt att tro att jag skulle kugga på tentan; anledningen till att jag fick IG i gymnasiet var att jag var "rebellisk" av mig i ÅK 1 och gick inte på lektionerna Dock så har jag utmärkta betyg just förutom den kursen... En av de tre kurser jag behövde minst ha godkänt i....

Tackar för svar
Citera
2011-10-22, 13:47
Medlem
Tack för svar,

Tänkte lite på det här med särskild prövning också. Är det enbart om jag redan har betyg och vill höja mig? eller går det att göra om jag inte har betyg alls samt inget slutbetyg eller samlat betygsdokument?

Ska ringa på måndag men vore skönt och veta redan nu
Citera
2011-10-22, 14:12
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritti
Tack för svar,

Tänkte lite på det här med särskild prövning också. Är det enbart om jag redan har betyg och vill höja mig? eller går det att göra om jag inte har betyg alls samt inget slutbetyg eller samlat betygsdokument?

Ska ringa på måndag men vore skönt och veta redan nu

jag var förbi komvux igår och undrade samma sak: https://www.flashback.org/t1691823
Citera
2011-10-22, 15:07
Medlem
Man får tenta av ämnen innan man fyllt 20, oavsett tidigare betyg i dem.
Citera
2011-10-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Man får tenta av ämnen innan man fyllt 20, oavsett tidigare betyg i dem.
Även om jag inte läst kursen och fått ett betyg öht?
Citera
2011-10-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritti
Även om jag inte läst kursen och fått ett betyg öht?

Ja. Du får betala in en avgift, plugga in allt själv och sen skriva ett antal prov och ev arbeten och redovisningar. Lite olika beroende på ämne, lärare och skola. Men det kommer att gå... Exakt hur får du väl ta reda på på måndag. Lycka till!
Citera
2011-10-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ja. Du får betala in en avgift, plugga in allt själv och sen skriva ett antal prov och ev arbeten och redovisningar. Lite olika beroende på ämne, lärare och skola. Men det kommer att gå... Exakt hur får du väl ta reda på på måndag. Lycka till!
Toppen! precis som jag tänkt mig då. Tack!
Citera
2011-10-22, 22:06
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Du får bara göra prövningar i din egen kommun, jag tror nog allt det är dyrare att flytta än att betala 500 kr/gång....

Det där stämmer inte. Man kan göra prövningar vart man vill i Sverige.

Men om du vill läsa på Komvux så måste du vända dig till kommunen som du är folkbokförd i.
Citera
2011-10-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edccde
tja

vet att det brukar kosta 500 kr att pröva ett betyg man redan är godkänd i. dock så måste det inte kosta 500 kr vad jag förstått utan det är maxbeloppet. finns det något komvux som låter en göra prövningar av betyg gratis eller i alla fall till ett lägre pris?
komvux i lund har gratis, dock endast för dess invånare..
Citera
2011-10-24, 17:48
Medlem
Komvux

Undrar hur det funkar får man läsa vilka ämnen man vill och har dem en egen skola :S? Tänkte gå det i karlskrona med om det finns där
Citera
2011-10-24, 18:07
Medlem
Komvux finns i alla kommuner och man går i sin egen kommun. Såvida inte de vill betala för din utbildning i en annan kommun, mycket mycket sällsynt. Du får gå på Komvux om du inte har klarat gymnasiet. Kontakta kommunens syo.
Citera
2011-10-24, 19:54
Medlem
Vill gå i karlskrona kommun men är skriven i karlshamns kommun nu men får inte bo kvar hos morsan så då kommer jag ju inte tillhöra någon kommun :S vettifan vad jag ska göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in