2012-01-31, 20:41
Bannlyst
Någon?
Citera
2012-01-31, 21:29
Medlem
Utanbildnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoro92
Det är såhär att jag läste 2 kurser i Okt - Dec 2011. Fast jag var bara på en kurs första gången introduktionen och kanske en till gång. Det var väl runt 7 gånger den terminen som kursen pågick. Och skolan säger att dem skriver av eleven om man inte har närvarit i 4 veckor, jag har inte blivit avskriven. Vilket är bra, det var en dement lärare. Ifall jag hade blivit avskriven hade det då blivit strul med CSN. Men varför blev jag inte avskriven? Och kan jag bli avskriven nu eller senare?

Menar du avskriven som borttagen ur kursen? Hade de skett så hade du fått betyget IG vilket CSN har sina regler för. Att du skulle bli avskriven nu eller senare vore knäppt då betygen redan är registrerade och din dementa lärare har nog annat att tänka på.
Citera
2012-01-31, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utanbildning
Menar du avskriven som borttagen ur kursen? Hade de skett så hade du fått betyget IG vilket CSN har sina regler för. Att du skulle bli avskriven nu eller senare vore knäppt då betygen redan är registrerade och din dementa lärare har nog annat att tänka på.
Dem i komvux delar upp kurserna så att säga 50 poäng den här terminen och 50 poäng nu till höst. Jag sökte dock bara studiemedel på våren på fysik A 50 poäng och Matematik C på 50 poäng sammanlagt 100 poäng på vårterminen. Inget betyg satt för att den pågår fram till 16 mars.
Citera
2012-01-31, 21:44
Medlem
Utanbildnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoro92
Dem i komvux delar upp kurserna så att säga 50 poäng den här terminen och 50 poäng nu till höst. Jag sökte dock bara studiemedel på våren på fysik A 50 poäng och Matematik C på 50 poäng sammanlagt 100 poäng på vårterminen. Inget betyg satt för att den pågår fram till 16 mars.

Om jag har kurser för 300poäng i period 1 och får då mina
8~tusen kronor så är kravet att jag når 200poäng(tror jag) för den perioden annars
så måste jag betala tillbaka. Så har jag förstått det. Har aldrig personligen behövt tänka på det så vet inte så mycket.

Ditt fall verkar dock helt annorlunda. Ring dem imorgon! Va inte otrevlig, tanterna hugger direkt.
Citera
2012-01-31, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utanbildning
Om jag har kurser för 300poäng i period 1 och får då mina
8~tusen kronor så är kravet att jag når 200poäng(tror jag) för den perioden annars
så måste jag betala tillbaka. Så har jag förstått det. Har aldrig personligen behövt tänka på det så vet inte så mycket.

Ditt fall verkar dock helt annorlunda. Ring dem imorgon! Va inte otrevlig, tanterna hugger direkt.
Jag ringde igår dem sa ju att jag hade läst 100 poäng osv. Jag har dock bara betyg ifrån Matematik C 50 poäng alltså hälften av det jag sökte för. Jag har inget betyg ifrån Fysik A, fast det csn ser är ju att jag har sökt och blivit registrerad och läst 100 poäng, vilket stämmer. Syon i skolan sa att man behöver bara bli godkänd i 50 % alltså hälften av det. Men jag vet inte.
Citera
2012-02-01, 16:36
Medlem
kan man höja ett ämne utan att gå via komvux?

jag har ig på samhällskunskap a och vill höja den i en annan kommun eftersom min kommun har redan startat igång den...

problemet är att jag misstänker att rektorn kan neka min ansökan och jag har inte råd att betala kursen själv...

vad kan jag göra?
Citera
2012-02-01, 16:38
Medlem
Letinosyls avatar
Distanskurs?
Snacka med kommunens studievägledare.
Citera
2012-02-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letinosyl
Distanskurs?
Snacka med kommunens studievägledare.
är distans gratis?
Citera
2012-02-02, 09:24
Medlem
ngn?
Citera
2012-02-02, 09:50
Medlem
Du kan inte höja ett ämne utan att gå via komvux. Du bör kontakta rektorn (helst stämma av ett möte men per telefon funkar också, undvik mejl då det eventuellt tar längre tid) och förklara situationen. Nekas du ser jag ingen annan råd än att du ansöker i nästa prövningsperiod (i den egen kommun förstås). Eftersom du har IG är prövningen gratis, annars skulle den kostat 500 kr.
Citera
2012-02-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Du kan inte höja ett ämne utan att gå via komvux. Du bör kontakta rektorn (helst stämma av ett möte men per telefon funkar också, undvik mejl då det eventuellt tar längre tid) och förklara situationen. Nekas du ser jag ingen annan råd än att du ansöker i nästa prövningsperiod (i den egen kommun förstås). Eftersom du har IG är prövningen gratis, annars skulle den kostat 500 kr.

Stämmer det där? Är ju samma sak som att uppmuntra sina barn till att "Ansträng dig bara om du har lust, skit i det helt annars." Ska den som inte klarade G få fördelar jämtemot de som faktiskt inte var helt värdelösa och ändå klarade godkänt?
Citera
2012-02-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
Stämmer det där? Är ju samma sak som att uppmuntra sina barn till att "Ansträng dig bara om du har lust, skit i det helt annars." Ska den som inte klarade G få fördelar jämtemot de som faktiskt inte var helt värdelösa och ändå klarade godkänt?
Ja. Hur kan du vara förvånad? Vi på FB har ju sedan länge konstaterat att "skolsystemet" i stort är retarderat och närmast utbildningsfientligt. Kan ta som exempel att jag skrev MVG på nationella provet (NP) på en prövning (uppfyllde antal solar och antal G respektive VG-poäng) i matte, men ändå inte fick MVG. Fick istället göra så pass många NP-prov ("kompletteringar") som möjligt ända tills jag misslyckades på någon. VG blev utfallet. Har nog aldrig varit så arg som jag var då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in