2013-09-28, 22:50
Medlem
Distans på Komvux/InfoKomp Vuxenutbildning. Börja direkt?

Hej,

Jag går i tankarna på att läsa till Historielärare till våren men är ej behörig då jag saknar Historia A. Nu tänkte jag läsa upp detta och hittade en distansutbildning på InfoKomp Vuxenutbildning. Nu är min fråga om man kan börja läsa detta direkt eller måste man vänta på ett nytt läsår/termin? Hittar ingen information om detta men har hört att på vissa kan man börja läsa direkt efter ansökan.
Citera
2013-09-29, 01:18
Medlem
beror nog på vilka avtal din kommun har, har båda läst på hermods distans och consensum och visst finns det stora skillnader ...
Citera
2013-09-29, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadThing
Hej,

Jag går i tankarna på att läsa till Historielärare till våren men är ej behörig då jag saknar Historia A. Nu tänkte jag läsa upp detta och hittade en distansutbildning på InfoKomp Vuxenutbildning. Nu är min fråga om man kan börja läsa detta direkt eller måste man vänta på ett nytt läsår/termin? Hittar ingen information om detta men har hört att på vissa kan man börja läsa direkt efter ansökan.

Det beror egentligen bara på två saker: A) Hur många poäng det rör sig om samt B) Om det finns fler kursstarter än en. Det är bara att göra en sökning på valfri komvux-sida, där finns all information.
Citera
2013-09-29, 04:16
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Ett annat alternativ är att betala 500 kr och göra en särskild prövning.
Citera
2013-10-02, 00:21
Avslutad
Läsa komvux på annan ort

Det är såhär att jag var riktigt kass på både matte och engelska under gymnasiet. Fick g i alla dessa kurser man läste. A b och c. Saken är den att jag har tänkt att i framtiden komma in på ett program på Göteborgs universitet. Då tänkte jag såhär att jag kan flytta dit redan i vår (förmodligen som inneboende eller hos en släkting), och läsa engelska och matte på komvux. Just för att det har varit det som failat på högskoleprovet tidigare. Så jag sökte ett par tre-fyra kurser idag men fick då svaret att man var tvungen att vara folkbokförd där, annars var min kommun tvungen att betala kurserna. Det kunde man göra någon form av ansökan om.

Då undrar jag helt enkelt om kommunen brukar godkänna såna ärenden? Egentligen går det ju lika bra att läsa kurserna där jag bor eftersom det finns komvux här. Anledning till att jag vill läsa det på annan ort är helt enkelt för att jag är riktigt jävla less på att bo i min lilla småstad.
Citera
2013-10-02, 16:39
Medlem
dafuqups avatar
Nej, du kommer behöva folkbokföra dig i GBG. Vilket egentligen inte är en speciell big deal om du tänkte flytta dit.
Citera
2013-10-02, 19:34
Avslutad
Okej. Nej visst är det ingen biggie. Men jag måste göra det innan 15 november, och kurserna startar efter nyår. Kanske blir tight att hitta boende tills dess tänkte jag.
Citera
2013-10-02, 19:39
Medlem
Greeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Okej. Nej visst är det ingen biggie. Men jag måste göra det innan 15 november, och kurserna startar efter nyår. Kanske blir tight att hitta boende tills dess tänkte jag.

Känner du ingen i GBG du kan skriva dig hos?
Citera
2013-10-03, 16:36
Medlem
Kan man läsa ett extra ämne på komvux, dvs i syfte för att lära sig men inte för att man direkt behöver behörigheten. Då menar jag att man har 2500 poäng godkänt men om man vill exempelvis läsa Kemi 1/2 för att få kunskap inom detta, eller får man endast tenta av kursen då? Vilket blir helt onödigt om syftet endast är att lära ej behörighet (eller ja man kan väl kryssa i att man vill ha denna behörighet för en viss utbildning det vet ju inte de)
Citera
2013-10-04, 18:38
Medlem
Komvux i västerort?

Hej, jag letar efter ett komvux som ligger i mina hemtrakter. Jag har hittat en komvux skola som heter Competens utbildning, någon som vet något om denna skola?

Tack på förhand.
Citera
2013-10-06, 16:14
Medlem
Ursäkta bumpen(kändes onödigt att skapa ny tråd då de finns så många om komvux, och mitt eget problem/frågeställning är mkt snarlik)

Men måste man int va folkbokförd i Sverige och t.o.m den kommun man söker i?

Kan man komma runt detta problem på något sätt? Kan man vara folkbokförd både utomlands och i Sverige?(tror int de funkar men de kanske finns nå loophole?) Om vi.t.ex utgår från att man int vill plugga distans, dvs bo nånstans i Sverige och gå "vanlig komvux" där, men samtidigt int mista sin registrering utomlands, allra bäst om nån vet nå komvux där de tar in folk som int är folkbokförda i kommunen?

MVH

Murer
Citera
2013-10-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murer
Ursäkta bumpen(kändes onödigt att skapa ny tråd då de finns så många om komvux, och mitt eget problem/frågeställning är mkt snarlik)

Men måste man int va folkbokförd i Sverige och t.o.m den kommun man söker i?

Kan man komma runt detta problem på något sätt? Kan man vara folkbokförd både utomlands och i Sverige?(tror int de funkar men de kanske finns nå loophole?) Om vi.t.ex utgår från att man int vill plugga distans, dvs bo nånstans i Sverige och gå "vanlig komvux" där, men samtidigt int mista sin registrering utomlands, allra bäst om nån vet nå komvux där de tar in folk som int är folkbokförda i kommunen?

MVH

Murer

Vet inte hur det är i övriga Sverige men när jag skulle börja plugga på distans så var jag tvungen att gå via den kommunen jag var folkbokförd i. Även fast jag pluggar via Hermods så är det alltså min kommun som bestämmer om/när jag ska bli antagen och Hermods jobbar sedan på uppdrag från själva kommunen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in